Óvodások a digitális világban – kihívások és megoldások

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) és az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem (EKKE) szakmai konferenciával egybekötött bemutatórendezvényen ismertette „Óvodások és a média” című kiadványát, amely az óvodáskorú gyermekek digitális eszközhasználatának kihívásait és lehetséges megoldásait vizsgálja. A könyvbemutató mellett a rendezvény lehetőséget adott a gyermekekkel foglalkozó szakembereknek, kutatóknak és civil szervezeteknek a tapasztalatok megosztására, tudáscserére és az új kutatási eredmények ismertetésére.

A konferenciát megnyitó beszédében az NMHH gyermekvédelmi főosztályvezetője hangsúlyozta: a hatóság kiemelt célja, hogy előmozdítsa a gyermekek tudatos, biztonságos és egészséges médiafogyasztását. Somogyi Ákos felhívta a figyelmet arra, hogy a hazai és nemzetközi kutatások szerint a gyerekek egyre fiatalabban találkoznak digitális eszközökkel, ami újfajta kihívásokat jelent a szülők, az óvodapedagógusok és az egészségügyi-nevelési területen dolgozó szakemberek számára. Kiemelte, hogy az egri egyetemmel közösen készített tanulmánykötet összefoglalja a jelenséghez kapcsolódó legfontosabb ismereteket és tapasztalatokat.

 

Az EKKE dékánja, Szűts Zoltán arról beszélt, hogy a mai óvodások egyfajta technológiai kísérlet részesei, amelynek hosszú távú következményei még nem láthatók. Rámutatott, hogy a digitális eszközök mára teljesen behatoltak a gyermekszobákba, és bár számos előnyük van, az életkorhoz nem illeszkedő használat komoly problémákhoz vezethet. Hozzátette: az egyetem munkatársai örömmel vettek részt a közös kutatásban és a kötet elkészítésében, amelynek során a szakértők egymástól is sokat tanultak. Elsődleges célként azt emelte ki, hogy olyan gyerekeket neveljünk, akik nem kiszolgáltatottjai, hanem tudatos irányítói a digitális technológiának.

 

 

A kiadvány szerkesztője, Szőke-Milinte Enikő egyetemi docens elmondta: a könyvben kiemelt szerep jut az óvodapedagógusokkal folytatott workshopok és interjúk eredményeinek. Hangsúlyozta, hogy a pedagógusok digitális műveltsége kulcsfontosságú, hiszen a szülők mellett ők képesek a legkorábbi életévektől formálni a gyerekek médiatudatosságát. Hozzátette: a szülőknek egyfajta digitális tartalomszűrő szerepet is be kell tölteniük, miközben fontos megtalálni az egyensúlyt, mert a túl sok szabály ugyanúgy gondot jelenthet, mint a teljes szabályozatlanság.

 

A kutatás részleteit Popol Csaba Pál, az NMHH gyermekvédelmi stratégiai munkatársa ismertette. Elmondta, hogy 1875 olyan szülőt kérdeztek meg, akik 3–6 éves gyermeket nevelnek. A felmérés szerint tízből kilenc óvodás használ digitális eszközöket, és még a háromévesek körében is 81 százalékos az arány. Hangsúlyozta, hogy a jövőben érdemes lenne a három év alatti gyermekek eszközhasználatát is vizsgálni.

 

A konferencián a szakmai előadások mellett több kerekasztal-beszélgetést is tartottak gyakorlati szakemberek bevonásával. A délelőtti program a legfiatalabb korosztály médiahasználatára, a délutáni pedig a digitális eszközök gyermekfejlődésre gyakorolt hatásaira fókuszált. A beszélgetéseket Pelle Veronika, az NMHH médiatudatossági szakértője moderálta.

 

A rendezvény zárásakor Somogyi Ákos megköszönte a résztvevők aktív közreműködését, és kiemelte a konferencia három kulcsfogalmát: az időt, a célt és a kapcsolatot. Mint mondta, időben el kell kezdeni foglalkozni azzal, mikor és hogyan használjanak a gyerekek digitális eszközöket, és mindennek mindig tudatos célja kell hogy legyen. Hozzátette: a digitális eszközök képesek támogatni a kapcsolatteremtést, ugyanakkor akadályai is lehetnek a személyes kapcsolatok fejlődésének.

 

 

English Summary

The National Media and Communications Authority (NMHH) and Eszterházy Károly Catholic University (EKKE) presented their publication “Preschoolers and Media”, which explores the challenges and solutions related to digital device use among young children. The event offered a platform for researchers, educators, and civil organizations to exchange experiences and share recent findings. The study highlights that most preschoolers, including three-year-olds, regularly use digital devices, emphasizing the need for age-appropriate guidance. Experts stressed the crucial role of both educators and parents in fostering digital literacy and healthy media habits. Overall, the goal is to raise children who are not dominated by technology, but can use it consciously and safely.

 

 
 
 

Kapcsolódó cikkek

 

Belépés

 

 

Regisztráció