Ők formálják a jövő mérnökeit – Átadták a Pécsi Eszter Tanári Díjat
2025. november 13.
2025. november 11-én tíz, a matematika, fizika, kémia és informatika területén kiemelkedő munkát végző középiskolai tanár részesült a Pécsi Eszter Tanári Díjban, amelyet a BME mellett működő Pro Progressio Alapítvány hozott létre. A díj azoknak a pedagógusoknak szóló elismerés, akik tanítványaikat a műszaki és természettudományos pályák felé irányítják, valamint akiknek diákjai hazai és nemzetközi tanulmányi, illetve szakmai versenyeken is kimagasló eredményeket érnek el.
A tanári kiválóságokat immár 17. alkalommal jutalmazó díj 2022 óta viseli Pécsi Eszter, az első magyar mérnöknő nevét, aki 1965-ben az Egyesült Államokban elnyerte Az év statikusa címet. Az alapítvány ezzel nemcsak az úttörő mérnöknő emlékének kíván tiszteletet adni, hanem arra is ösztönözni szeretné a középiskolás lányokat, hogy bátran válasszanak mérnöki, illetve természettudományos életpályát. A díj üzenete szerint a tudományos és kutatói munka területén a nők előtt is ugyanolyan karrierlehetőségek állnak, mint a férfiak előtt.
A díjátadó ünnepségen a kitüntetetteket többek között Pósánné Rácz Annamária, a Kulturális és Innovációs Minisztérium felsőoktatásért és felnőttképzésért felelős helyettes államtitkára, Maruzsa Zoltán, a Belügyminisztérium köznevelésért felelős államtitkára, valamint Ferencz Orsolya, űrkutatásért felelős miniszteri biztos is köszöntötte.
A Pro Progressio Alapítvány idén is egymillió forinttal járó díjjal ismerte el a tíz pedagógust, akik aktív tananyagfejlesztők, közösségépítők, új módszerek kidolgozói és elkötelezett terjesztői – igazi példaképek a tanári hivatásban.
Hazánkban a felsőoktatásban tanulmányaikat megkezdő hallgatók kevesebb mint egynegyede választ műszaki vagy természettudományos szakot, és ezen belül különösen alacsony a női hallgatók aránya. A Pécsi Eszter Tanári Díj ezért nemcsak tisztelgés az első magyar mérnöknő előtt, hanem inspiráció is minden középiskolás lány számára – hangsúlyozta Pakucs János, az alapítvány elnöke.
Charaf Hassan, a BME rektora kiemelte beszédében, hogy a középiskolai tanárok kulcsszerepet töltenek be a diákok motiválásában és a középiskola és az egyetem közötti átmenet megkönnyítésében.
A női mérnökképzés történetére utalva elhangzott: míg Európában elsőként Svájcban, 1871-ben nyílt meg a műszaki felsőoktatás a nők előtt, Magyarországon csak 1895-ben engedélyezték a nők egyetemi felvételét – a jogi és műszaki területek kivételével. A műszaki karokra való belépés lehetősége csupán 1918. december 7-én nyílt meg hivatalosan.
Pécsi Eszter 1915 és 1918 között a berlini Technische Hochschule hallgatója volt, majd tanulmányait már a Budapesti Műegyetemen fejezte be, miután megnyílt az intézmény kapuja a nők előtt. Diplomáját 1920. március 8-án, születésnapján vette át. Életútja során elismert statikus mérnökké vált, akit az Egyesült Államokban is nagy szakmai megbecsülés övezett.
A 2025-ös Pécsi Eszter Tanári Díj kitüntetettjei:
• Hipik Angéla – Kispesti Deák Ferenc Gimnázium
• Dr. Komáromi Annamária – Balassi Bálint Nyolcévfolyamos Gimnázium, Budapest XVII. kerület
• Kováts Lívia – Közgazdasági Politechnikum Alternatív Gimnázium, Budapest
• Martonné Pálfalvi Katalin – Batthyány Lajos Gimnázium, Nagykanizsa
• Merényi Miklós – Budapesti Műszaki SZC Petrik Lajos Két Tanítási Nyelvű Technikum
• Dr. Mindáné Kolostori Nóra – Váci SZC Boronkay György Műszaki Technikum és Gimnázium
• Oláhné Flinta Marianna – Hajdúböszörményi Bocskai István Gimnázium
• Surányi László – Tóth Árpád Gimnázium, Debrecen
• Szabó Róbert – Kiskőrösi Petőfi Sándor Evangélikus Gimnázium
• Takács Imre – Földes Ferenc Gimnázium, Miskolc
English Summary
On November 11, 2025, ten outstanding high school teachers in mathematics, physics, chemistry, and computer science were awarded the Pécsi Eszter Teacher Award by the Pro Progressio Foundation at BME. The prize recognizes educators who guide students toward STEM careers and achieve outstanding results in national and international competitions. Named after Eszter Pécsi, the first Hungarian female engineer and 1965’s “Engineer of the Year” in the U.S., the award also aims to inspire girls to pursue scientific and engineering paths. The ceremony was attended by high-ranking representatives from the Ministry of Culture and Innovation and the Ministry of Interior, highlighting the award’s national significance. The laureates are celebrated not only for their teaching excellence but also for their role in curriculum development, community building, and promoting innovative educational methods.
Kapcsolódó cikkek
- Sikerrel zárult a CÉH Alapítvány Nyári Egyeteme
- Győrből a világ élvonalába: Egy fiatal mérnök nemzetközi sikertörténete
- Miért marad le Magyarország a STEM versenyben?
- Magyar mérnökök fejlesztik a világ egyik vezető oktatási platformját
- Egy program, amely utat nyit a jövő női mérnökei előtt
- Kód, robot, karrier – Így csábítsuk a fiatalokat a műszaki pályákra
- A fiúkénál kisebb matematikai önbizalom visszatartja a lányokat a műszaki továbbtanulástól
- Ezért nem mennek a lányok mérnöknek
- A MITTE felel Magyarország első fizikus-mérnök alapképzésének ügynökségi feladataiért
- Hazánkban elsőként a Műegyetemen indul angol nyelvű fizikus-mérnök képzés


