Munka melletti tanulás: a cégek titkos versenyelőnye

Azok a munkavállalók, akik biztos jövőt és stabil megélhetést szeretnének, folyamatosan fejlesztik tudásukat. Ez a vállalatok számára is előnyös, hiszen a nyitott és jól képzett dolgozók nemcsak hatékonyabb működést tesznek lehetővé, hanem hozzájárulnak az innováció felgyorsításához is. 

A versenyképesség megtartásához ma már elengedhetetlen, hogy a cégek támogassák alkalmazottaik tanulását, és megfelelő, jól finanszírozott képzési lehetőségeket kínáljanak. Ez utóbbihoz nyújt segítséget a november 30-ig elérhető GINOP-Plusz-3.2.1-21 pályázat, amely vissza nem térítendő forrásokkal ösztönzi a vállalkozások munkavállalói képzéseit.

 

Sokan úgy gondolják, hogy az „élethosszig tartó tanulás” fogalma a technológiai fejlődés felgyorsulásával, az elmúlt évtizedekben jelent meg, ám valójában már az 1960-as években is használták. Eredetileg arra hívták fel vele a figyelmet, hogy egy ember élete során bármikor pályát kell válthat; a 90-es évekre a számítógépek elterjedése, napjainkra pedig a mesterséges intelligencia térnyerése tágította tovább a jelentését. Hogy mennyire aktuális, jól mutatja az OECD idei felmérése is: 2025-re tíz felnőttből már négy évente részt vesz valamilyen felnőttképzésben.

 

A Világgazdasági Fórum előrejelzése szerint 2025 és 2030 között a jelenlegi munkakörök 22%-a átalakul vagy megszűnik, és a dolgozók 60%-ának lesz szüksége átképzésre vagy tudásának jelentős bővítésére. A munkavállalók – főként a fiatalabbak – már most tudatosak: 72%-uk szerint létfontosságú, hogy folyamatosan frissítsék kompetenciáikat. Bár sokan saját költségen és szabadidejük rovására tanulnak, egyre nagyobb az igény arra, hogy ebben a munkaadó is aktívan részt vállaljon. A Randstad friss nemzetközi kutatása szerint a dolgozók 44%-a nem fogad el olyan állást, ahol nincs fejlődési lehetőség, 41% emiatt távozna, és 23% már váltott is emiatt munkahelyet.

 

 

„A vállalatok komoly kihívással néznek szembe: a tehetséges munkaerőért folyó versenyben azok lesznek előnyben, akik képzést és fejlődési utakat kínálnak. Ez a befektetés kölcsönösen megtérül: a folyamatosan tanuló munkatársak nyitottabbak, kreatívabbak, jobban gondolkodnak kritikus szemmel, fejlettebb a problémamegoldó képességük, és aktívan hozzájárulnak az innovációhoz” – mondta Dr. Dietz Ferenc, a Gábor Dénes Egyetem elnöke. Hozzátette: „Felsőoktatási intézményként nemcsak tudást adunk át, hanem innovatív szemléletet és problémamegoldó gondolkodást is. Ezt az attitűdöt közvetítjük rövid, online, munka mellett is elvégezhető mikrotanúsítványos képzéseinken is, amelyek napjaink egyik legkeresettebb területére, az IKT-szektorra fókuszálnak.”

 

Az információs és kommunikációs technológiákhoz kapcsolódó képzések ma rendkívül népszerűek, és különböző szinteken segítik a digitális kompetenciák fejlesztését az irodai programok használatától a programozás alapjaiig. Ezekre a képzésekre pályázati támogatás is igényelhető: a GINOP-Plusz-3.2.1-21 program negyedik szakasza 50–70%-os, vissza nem térítendő forrásokat biztosít, amelyek a bértámogatással kiegészülve akár önerő nélküli megvalósítást is lehetővé tesznek. A GDE mikro­tanúsítványos képzései ráadásul egyszerűsített adminisztrációval járnak.

 

A képzés formája sem mindegy. A rugalmas, online oktatás mind a munkáltatónak, mind a dolgozónak kedvező, hiszen könnyen igazítható a vállalat terheltségéhez, és bárhonnan elvégezhető. Nem véletlen, hogy az OECD adatai szerint a munka mellett folytatott, nem formális – tehát nem iskolarendszerű – képzések 60%-a már teljesen vagy részben online valósul meg.

 

És merre tart az élethosszig tartó tanulás a jövőben? A nemzetközi példák sokat elárulnak: Svédországban 2022 óta a felnőttek fizetett szabadságot és akár hitellel kiegészíthető támogatást kapnak hosszabb képzések idejére, Szingapúrban pedig minden munkavállalónak saját „tanulási számlája” van, amelyre rendszerből érkező támogatást bármikor, bármilyen képzésre felhasználhat.

 

 

English Summary

Continuous learning has become essential for employees seeking long-term security, and for companies striving to stay competitive, as skilled and adaptable workers drive efficiency and innovation. Global trends show that job roles are rapidly changing: between 2025 and 2030, 22% of current positions may transform or disappear, and 60% of workers will need significant reskilling. Younger generations in particular expect their employers to support development opportunities, and many are unwilling to accept roles without clear growth paths. Funding programs such as Hungary’s GINOP-Plusz-3.2.1-21 offer non-refundable support for corporate training, especially in high-demand ICT fields. Flexible, online, non-formal education is becoming the dominant form of adult learning worldwide, reflecting the growing importance of lifelong learning in a fast-evolving labor market.

 

 
 
 

Kapcsolódó cikkek

 

Belépés

 

 

Regisztráció