IT Fitneszteszt: a magyar diákok erősek az IT-biztonságban, gyengébbek az irodai szoftverekben

Idén rekordszámú, több mint 150 ezer diák és tanár vett részt Közép-Európa legnagyobb digitális készségfelmérésén, az IT Fitneszteszten, amelyet Magyarországon az IVSZ – Digitális Vállalkozások Szövetsége koordinált. A program célja, hogy feltérképezze a diákok és pedagógusok digitális kompetenciáit, és támogassa a jövőálló készségek fejlesztését.

A felméréshez Magyarországról 90 általános iskola és 76 középiskola, valamint egyetem csatlakozott. A résztvevők olyan feladatokat kaptak, amelyekhez rutinszerű számítógép- és digitális szolgáltatás-használatra volt szükség, többek között az internethasználat, az IT-biztonság, az irodai alkalmazások, a közösségi hálózatok és más komplex digitális feladatok terén.

 

„Az IT Fitneszteszt nemcsak pillanatképet ad a digitális készségekről, hanem alapot is teremt a fejlesztő programok számára, amelyek a digitális szakadék csökkentését és a tanári kompetenciák bővítését szolgálják” – mondta Tajthy Krisztina, az IVSZ főtitkára.

 

Az Európai Unió Digitális Évtized célkitűzése szerint 2030-ra az uniós polgárok legalább 80%-ának kell rendelkeznie alapvető digitális készségekkel. Magyarország jelenlegi eredményei biztatóak (58,9% 2023-ban), ugyanakkor továbbra is szükséges a diákok kompetenciáinak fejlesztése és a pedagógusok módszertani támogatása.

 

Erősek az IT-biztonságban, gyengébben az irodai szoftverekben a magyar diákok

 

A magyar tanulók legjobb eredményei (66%) az IT-biztonság területén születtek: többségük felismerte az adathalász kísérleteket, megértette a jelszóbiztonság fontosságát, és tudta, hogyan reagáljon egy online biztonsági riasztásra. A legnagyobb kihívást az irodai szoftverek jelentették (41%), különösen a szövegszerkesztés és táblázatkezelés terén – ez a minta évek óta változatlan.

 

Freepik

 

A régiós trendek is hasonlóak: a visegrádi országok diákjai erősek az IT-biztonságban, de az irodai alkalmazások használatában mindenhol van még fejlődési lehetőség. Az országos átlagokat vizsgálva a magyar diákok idén kissé a régiós átlag alatt teljesítettek: az általános iskolások 55,3%-os, a középiskolások és egyetemisták 50,2%-os átlagot értek el, míg a régiós átlag 57,2%, illetve 52,1% volt.

 

A felmérés azt is feltárta, hogy a diákok gyakran a végső eredményre koncentrálnak, és kevésbé figyelnek a megoldási folyamat megértésére. Hosszú távon kockázatot jelenthet, ha túlzottan az AI-eszközökre támaszkodnak, hiszen a kritikus gondolkodás, az alapvető ismeretek és a logikus következtetés továbbra is elengedhetetlenek.

 

Regionális eltérések és fejlesztési irányok

 

Az átlagos sikerarány alapján az általános iskolások tekintetében Magyarország az utolsó helyen állt a régióban Lengyelország (58,6%), Szlovákia (58%) és Csehország (57%) mögött. A középiskolások és egyetemisták összesített átlagát nézve szintén a régiós mezőny végén helyezkedett el az ország (49,3%), Szlovákia (58,7%), Csehország (54,9%) és Lengyelország (54,1%) után.

 

Belföldön is jelentős eltérések tapasztalhatók: a legjobb eredmények a Nyugat- és Közép-Dunántúl régióiban születtek, míg az Észak-Alföld és Észak-Magyarország iskolái küzdöttek a legtöbb nehézséggel. A legjobban és leggyengébben teljesítő régiók között mintegy 20 százalékpontos különbség mutatkozott.

 

Fejlesztési javaslatok

 

Az IT Fitneszteszt eredményei alapján a pedagógusok és oktatási szakértők több területet jelöltek meg a digitális kompetenciák erősítésére:

 

• Az eszközhasználat céljának megértésére helyezendő a hangsúly, nem csupán az eredményekre.

 

• Fejleszteni kell az adatelemzési képességeket, a nagy adathalmazok kezelését, szűrését és rendezését.

 

• Fontos az algoritmikus és kritikus gondolkodás támogatása, összetett, döntéshozatalt igénylő feladatok adásával.

 

• Az AI-eszközök használatát bevezetve a diákokat meg kell ismertetni a mesterséges intelligencia korlátaival és következményeivel.

 

• Az irodai szoftverek gyakorlati alkalmazását és a csapatmunkát is erősíteni kell közös dokumentumok, megjegyzések és verziókövetés segítségével.

 

Ezek a fejlesztési irányok hozzájárulnak ahhoz, hogy a diákok ne csak felhasználói, hanem tudatos és kreatív résztvevői legyenek a digitális világnak.

 

 

English Summary

This year, a record number of over 150,000 students and teachers in Central Europe participated in the IT Fitness Test, coordinated in Hungary by IVSZ – the Association of Digital Enterprises. The results show that Hungarian students excel in IT security, recognizing phishing attempts and understanding password safety, but face challenges in using office software confidently. Regional comparisons indicate similar trends across the Visegrád countries, with room for improvement in practical digital skills. The test also highlighted the need for students to focus on understanding processes rather than just results, and to develop critical thinking alongside responsible use of AI tools. Educators emphasize strengthening digital competencies, collaborative work, and data analysis skills to prepare students for a more digital future.

 

 
 
 

Kapcsolódó cikkek

 

Belépés

 

 

Regisztráció