Megbízható bejelentőként még hatékonyabban védi a fiatalokat az Internet Hotline
2025. október 28.
Az Internet Hotline (IH) ma már minden korábbinál eredményesebben lép fel a gyermekek és fiatalok online biztonsága érdekében. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolgálata egy éve nyerte el az Európai Unió digitális szolgáltatásokról szóló rendelete (DSA) alapján a megbízható bejelentő minősítést. Ennek köszönhetően az elmúlt 12 hónapban jelentősen szorosabbá és hatékonyabbá vált az együttműködés olyan nagy online platformokkal, mint a Meta, a Google, a TikTok, a Discord vagy a Telegram.
„Többször is jeleztem a csoport adminisztrátorának és a közösségimédia-oldal üzemeltetőinek, hogy gyermekpornográf tartalmakat osztanak meg, de nem történt semmi” – ilyen és ehhez hasonló üzenetekkel fordulnak gyakran a bejelentők az Internet Hotline munkatársaihoz. Tavaly például 39, a Telegramon fellelhető, jogsértőnek vélt tartalommal kapcsolatban voltak tehetetlenek az IH szakértői, míg idén már 57 ilyen ügyben jártak el, döntő többségükben sikerrel. A változás oka: az IH megbízható bejelentővé vált.
A DSA célja, hogy biztonságosabbá, átláthatóbbá és jogszerűbbé tegye az online környezetet. Az uniós rendelet szerint megbízható bejelentő státuszt azok a szervezetek kaphatnak, amelyek átláthatóan és szakmailag megalapozottan működnek, valamint nagy tapasztalattal rendelkeznek az illegális online tartalmak bejelentésében és eltávolításában. A cím elnyeréséhez az IH-nak részletes vizsgálaton kellett átesnie és több dokumentummal igazolnia felkészültségét. A minősítést 2024 októberében kapta meg, amely új, hatékonyabb érdekérvényesítési lehetőségeket biztosít számára.
Az IH több mint tíz éve épít ki szoros szakmai kapcsolatokat a legnagyobb online szolgáltatókkal azért, hogy az onnan érkező jelzéseket kiemelt figyelemmel kezeljék. A jogsegélyszolgálat régóta dolgozik együtt a Google, a Facebook, az Instagram, a TikTok és a Discord munkatársaival. A megbízható bejelentői státusz elnyerése óta pedig új partnerek – például a Telegram, az AliExpress, az eBay, az Aylo és a Snapchat – is maguk kezdeményezték a kapcsolatfelvételt, és lehetővé tették a közvetlen jelentéstételt.
A minősítésnek köszönhetően a korábbi együttműködések is hatékonyabbá váltak: a platformok gyorsabban reagálnak az IH bejelentéseire, azokat prioritásként kezelik, és részletes visszajelzést adnak az intézkedéseikről. Az IH szakértői szükség esetén fellebbezhetnek is, ha nem értenek egyet a platform döntésével – ez korábban nem volt jellemző.
Különösen fontos előrelépés történt a Telegrammal való együttműködésben, mivel az utóbbi időben nőtt az ide kapcsolódó bejelentések száma. A platformot gyakran használják gyermekek online szexuális bántalmazásával kapcsolatos tartalmak terjesztésére, ilyen anyagokkal való kereskedésre vagy kiskorúak szexuális célú megközelítésére. Míg korábban az IH – más nemzetközi hotline-okhoz hasonlóan – kevés eszközzel rendelkezett a fellépésre, ma már közvetlen párbeszéd zajlik a platformmal. A Telegram az IH jelzéseit kiemelten, jellemzően 24 órán belül kezeli.
Az elmúlt évben nemcsak a platformokkal való együttműködés változott, hanem a felhasználók tudatossága is nőtt. 2025-ben több bejelentés érkezett azzal a megjegyzéssel, hogy a bejelentő az Európai Bizottság hivatalos listáján látta, hogy az IH megbízható bejelentő, és ennek tudatában kérte segítségét. Ez a státusz tehát nemcsak szakmai, hanem társadalmi szempontból is fontos elismerés. Emellett megnőtt a külföldi, idegennyelvű bejelentések száma is, amelyek ügyében az IH szakértői szintén intézkednek.
Az alábbi videóban Csalár Dorina, az Internet Hotline vezetője beszél:
English Summary
Over the past year, Hungary’s Internet Hotline (IH), operated by the National Media and Infocommunications Authority (NMHH), has become more effective than ever in protecting children and young people online. In October 2024, the IH received “Trusted Flagger” status under the EU’s Digital Services Act (DSA), strengthening its cooperation with major platforms such as Meta, Google, TikTok, Discord, and Telegram. This recognition allows the IH to report illegal content more efficiently and ensures that platforms prioritize its notifications. As a result, harmful materials—especially those linked to child sexual abuse—are now removed more quickly, and direct communication channels have been established even with previously hard-to-reach platforms like Telegram. The trusted status has also boosted public awareness and international engagement with the hotline’s work.
Kapcsolódó cikkek
- Mikrofon mögött: három női hang a rádiózásról és a közbeszédről
- Influenszernek lenni nem játék: Etika és jog a közösségi médiában
- Összefogás a gyermekek képernyőidejének csökkentéséért
- Valóság vagy illúzió? Az NMHH szakértői a deepfake-jelenség nyomában
- Tények, trendek, tendenciák – az NMHH friss adatai a hazai médiapiacról
- Csak minden harmadik hallgató elégedett a médiaképzés gyakorlati lehetőségeivel
- A Netflix túl enyhe besorolása miatt lépett az NMHH
- A tini társkeresők árnyoldala: amikor a közösségi média veszélyt jelent
- A mikrofon mögött: Bochkor Gábor tévés és rádiós kalandjai
- Buza Sándor a rádiózás aranykoráról mesél


