A digitalizáció szerepe a minőségbiztosításban és -ellenőrzésben
2025. október 23.
Az építőipar egyik alapvető ellentmondására hívja fel a figyelmet és kínál rá megoldást friss kutatási összefoglalójában* a létesítménygazdálkodásban, ingatlanprojektekben, valamint az építőiparban is használatos digitális dokumentáció, kommunikáció és jelentéskészítő vezető platformját Magyarországon is forgalmazó PlanRadar.
Az ellentmondás abban rejlik, hogy az ágazatban működő vállalatok ugyan prioritásként kezelik a QA/QC (Quality Assurance / Quality Control – minőségbiztosítás és minőségellenőrzés) területét és több mint 70 százalékuk már a projektek első napjától kezdve elindítja az ezzel kapcsolatos munkát, 77 százalékuk mégis belefut a telephelyek, szakterületek, a kivitelezést végző csapatok, alvállalkozók által alkalmazott, széttagolt dokumentációból fakadó nehézségekbe. A kutatás eredményeit összefoglaló jelentés szerint az egységes dokumentációs és -adatkezelési rendszerek hiánya rejtett költségekhez, láncreakcióként terjedő zavarokhoz: csúszásokhoz, utómunkákhoz, minőségi, garanciális vitákhoz vezet. De van megoldás.
A jelentés részletesen bemutatja, hogy a rossz QA/QC-gyakorlatok hogyan veszélyeztetik a projektek átláthatóságát, ami növeli a költségekkel kapcsolatos kockázatokat és csökkenti a nyereséget. A kutatásban a válaszadók több mint fele, 56 százaléka a leggyakoribb problémának azt tartotta, hogy a beruházások szereplői eltérő szabványokat alkalmaznak a minőségbiztosításban és -ellenőrzésben. Márpedig a válaszokból az is kitűnik, hogy egységes rendszer hiányában kétszer nagyobb az esély arra, hogy ezeknél a cégeknél például az utómunka költségei szinte "láthatatlanná válnak, eltűnnek" a könyvelésben, mert az érintettek nem látják át, hogy milyen kiadásokkal szembesülnek.
Pénzügyi előnyök
A kutatásból számszerűsíthetően is kiderült, hogy milyen pénzügyi előnyökkel jár, ha a vállalatok egységes rendszert használnak a minőségbiztosításban és -ellenőrzésben. Az eredmények szerint ezek a cégek 28 százalékkal nagyobb eséllyel érnek el 3 százalékot meghaladó nyereséghányadot, miközben csaknem a kétharmaduk képes a büdzsé 5 százaléka alá szorítani az utómunkák várható költségeit. A gyakorlatban ez az előny sokszor abból fakad, hogy a minőségbiztosítási dokumentációt, jelentéseket, űrlapokat minden helyszínen egységesen vezetik, kezelik, így a döntéshozók képesek gyorsan felmérni, megelőzni a problémákat, mielőtt még azok hónapokig tartó csúszásokat okoznának.
A hiányosságok ára és a megoldás
A kutatás arra is rámutatott, hogy a QA/QC gyakorlatok hiányosságai súlyos következményekkel, a vállalatok kétharmadának értékelése szerint például a határidők csúszásával járnak. A válaszadók egy része a késések hosszát is mérte és megadta: 60 százalékuk átlagosan több mint kéthetes, 25 százalékuk egy hónapot is meghaladó időtartamról számolt be. Az idő ráadásul csak ez egyik kockázati tényező: az egységes minőségbiztosítási és -ellenőrzési rendszerek nélkül dolgozó cégek 50 százalékkal nagyobb valószínűséggel futnak bele garanciális követelésekbe, és 23 százalékkal gyakrabban kerülnek vitás helyzetekbe az alvállalkozóikkal. Amikor a QA/QC folyamatok gyengülnek, a vállalatok háromnegyedénél megugrik a túlórák száma, emelkednek a munkaerőre fordított kiadások, 50 százalékuknál ügyfélkapcsolati feszültségek lépnek fel, és majdnem minden harmadik cég kénytelen kötbért fizetni.
A fő probléma a QA/QC folyamatok gyengesége: a válaszadók több mint fele nem rendelkezik megfelelő rendszerrel, amelynek használatát az alvállalkozóktól is következetesen és kötelezően megkövetelhetné, az egységes digitális platformok alkalmazása is inkább kivételnek számít. Az ágazati szereplők többsége, a válaszadók csaknem négyötöde ugyanakkor egyetért abban, hogy a megoldás a minőségbiztosítási és -ellenőrzési folyamatok erősítése, ami nem pusztán megfelelőségi kérdés, hanem a várhatóan nagyobb nyereség miatt az üzleti stratégia szerves része.
„A kutatás magyarországi eredményeiből kirajzolódó kép szerint itthon nagyjából közepesre lehet értékelni a minőségbiztosítási -és ellenőrzési gyakorlatot. A dokumentáció nálunk sem egységes, erősen függ a projektektől, a csapatoktól és az alvállalkozóktól. A legnagyobb problémát a túlzott adminisztráció, a QA/QC-felügyelet hiányosságai, valamint a helyszínek és szakágak által alkalmazott eltérő sztenderdek jelentik. Ezek a hiányosságok nálunk is jellemzően vitákhoz, utómunkákhoz, időveszteséghez és főként a növekvő munkaidő-ráfordításból fakadó többletköltségekhez vezetnek. Az ugyanakkor biztató, hogy a válaszadók többsége szerint a minőségbiztosítás fejlesztése közvetlenül javítaná a jövedelmezőséget, ezért egyre erősebb a motiváció a folyamatok fejlesztésére” – foglalta össze a kutatás hazai eredményének legfontosabb pontjait Borbély Csaba, a PlanRadar magyarországi menedzsere.
A PlanRadar erre a problémára kínál megoldást. A cég digitális dokumentációs, kommunikációs és jelentéskészítő platformja lehetővé teszi, hogy a QA/QC-folyamatok közvetlenül beépüljenek a napi munkamenetbe. A vállalat SiteView 360° technológiájával az ellenőrök helyszíni bejáráson, sisakra rögzített kamerával, teljes, 360°-os vizuális felvételt készíthetnek az építkezés állapotáról, miközben a rendszer a QA/QC-adatokat automatikusan, szabványosított formátumban rögzíti. Az építkezés valamennyi fázisában begyűjtött adatok vizuális bizonyítékokkal is alátámasztott, strukturált dokumentálása lehetővé teszi a hibák korai felismerését, az utómunkák csökkentését, biztosítja a projektek gördülékeny megvalósítását.
_______________
*A PlanRadar „Construction QA/QC Impact Report” című új iparági tanulmánya 811, minőségbiztosításért közvetlenül felelős szakember bevonásával készült Európában, a Közel-Keleten és az ázsiai–csendes-óceáni térségben. A 13 országra, köztük Magyarországra is kiterjedő kutatásban a válaszadók között projekt- és építőipari tanácsadók, fő- és szakvállalkozók, építészirodák, fejlesztők és beruházók szerepeltek.
English Summary
The PlanRadar study highlights a key contradiction in the construction industry: while over 70% of companies prioritize QA/QC from the start of a project, 77% still struggle with fragmented documentation and inconsistent standards across sites and subcontractors. This lack of unified processes leads to hidden costs, delays, rework, and disputes, significantly impacting project profitability. Companies with standardized QA/QC systems are 28% more likely to achieve higher profit margins and can reduce rework costs by up to two-thirds. PlanRadar’s digital platform integrates QA/QC directly into daily workflows, enabling real-time documentation, visual evidence, and early issue detection. The study concludes that improving QA/QC practices is not just a compliance measure but a strategic approach to increase efficiency and financial performance.
Kapcsolódó cikkek
- A jövő fizetési megoldásai: gyors, modern és fenntartható
- Mobilon jön az akció – így változik a reklámújság szerepe
- A pénzügyi vezetők új stratégiái: digitalizációval a kihívások ellen
- Megújult a ZEUS: Intelligens rendszer, gördülékenyebb banki élmény
- Az MI szerepe az agráriumban és az építőiparban
- Fenntarthatóság a gyártás minden szintjén: a Seco stratégiája
- Az IT nem kiszolgál, hanem alakít – A K&H új szemlélete
- Adatok, algoritmusok, épületek – Így formálja át az MI az építőipart
- Karrierindító élmények: a jövő mérnökei valós projekteken edződnek
- 13% már rendszeresen használ MI-t – de mit csinál a többi 87%?