Túlélési készség a digitális világban: az MI kritikus használata

A mesterséges intelligencia (MI) már jóval több, mint egyszerű beszélgetőtárs: képes szövegek, képek, videók, táblázatok, sőt teljes prezentációk és kreatív tartalmak előállítására is. Ez a képesség azonban sokak számára még ismeretlen. Ahogy egyre több AI-generált tartalommal találkozunk, a kritikai gondolkodás és a tudatos használat alapvető készséggé válik. Íme néhány szakértői tipp.

A ProSuli program, amely idén ünnepli 10. évfordulóját, a tanárok digitális kompetenciáinak fejlesztése, a diákok tudatos internethasználatra nevelése, a robotika és a folyamatos megújulás mellett a mesterséges intelligencia értelmes és előremutató alkalmazásának terjesztését is célul tűzte ki.

 

Az internetet már elárasztják az MI által készített szövegek, képek, zenék és videók. A kérdés az, hogyan lehet megkülönböztetni a valós és a mesterségesen létrehozott tartalmat. Ez a készség a következő években nélkülözhetetlenné válik. „Olyan alapvető tudásra van szükségünk, mint a KRESZ a közlekedésben: mindennapi gyakorlat, amely nélkül nem boldogulunk” – mondja Koren Balázs, a ProSuli szakmai vezetője. Az MI már a mindennapjaink része, képes lemásolni arcokat, hangokat, írásokat, így a határ a valóság és a mesterséges között egyre kevésbé látható.

 

Hogyan maradjunk éberek?

 

Az MI kritikai szemlélete mindenki számára kulcsfontosságú. Érdemes elsajátítani néhány egyszerű, mindennap alkalmazható módszert. „Jelenleg nincs olyan eszköz, amely biztosan meg tudná állapítani, hogy egy tartalmat MI készített-e” – hangsúlyozza Koren Balázs. „Még ha létezne is egy ilyen program, önmagában nem garantálná a 100%-os pontosságot. A felismerés emberi képesség kell, hogy legyen.”

 

Forrás: ProSuli

 

Ha kétségeink támadnak, érdemes konkrét lépéseket tenni. Egy kép esetén például ellenőrizzük a részleteket: stimmelnek-e a méretek, a fények, a perspektíva? Van-e valami, ami valószerűtlen? Az adatalapú megközelítés, több forrás összevetése és a saját kérdések feltevése mind segíthet a helyes következtetésekhez.

 

A tanárok szerepe kulcsfontosságú

 

A pedagógusoknak kiemelt szerepük van abban, hogy diákjaikat kritikus szemléletre neveljék, miközben ők maguk is tanulják az MI világát. „Az MI-vel kapcsolatban nincsenek kész receptjeink: együtt tanulunk, a diákok és a tanárok egyszerre ismerkednek vele, miközben maga a technológia is folyamatosan fejlődik” – mondja Koren Balázs. A Yettel ProSuli programja támogatást nyújt a pedagógusoknak, hogy ne plusz terhet, hanem segítséget jelentsen a diákok fejlődésében.

 

Idén tavasszal a ProSuli az országban elsőként indított ingyenes, pedagógusoknak szóló online AI-workshopot. A három eddigi alkalom után számos visszajelzés érkezett, ami a folytatás fontosságát jelzi.

 

Nincs rossz kérdés, csak pontos fogalmazás – AI workshop tanároknak

 

Ahhoz, hogy a tanárok felkészítsék diákjaikat a jövő kihívásaira, maguknak is meg kell tanulniuk, hogyan lehet megfelelő kérdéseket, úgynevezett promptokat adni az MI-nek. A következő ProSuli AI-workshop témája ezért a helyes promptírás és a tudatos kérdezés lesz: hogyan fogalmazzunk jól egy kérést az MI felé, hogy értelmes és használható választ kapjunk, és hogyan lehet bátran, kreatívan kérdezni.

 

Az online képzés nemcsak elméleti tudást nyújt, hanem gyakorlati példákat is bemutat: hogyan segíthet az MI a differenciálásban, vagy a szülőkkel és diákokkal való kapcsolattartásban.

 

Az eseményt október 22-én tartják, a részvételhez előzetes regisztráció szükséges, amely ezen a linken tehető meg. A regisztráció határideje október 21., 12:00.

 

 

English Summary

Artificial intelligence (AI) is no longer just a conversation partner—it can create texts, images, videos, spreadsheets, and entire presentations. As AI-generated content becomes increasingly common, critical thinking and conscious usage are essential skills. The ProSuli program, celebrating its 10th anniversary, supports teachers and students in developing digital competencies and responsibly integrating AI. Teachers play a key role in guiding students, while learning to navigate AI themselves through workshops on effective prompting and practical applications. The program emphasizes hands-on strategies to distinguish real from AI-generated content and make AI a useful educational tool.

 

 
 
 

Kapcsolódó cikkek

 

Belépés

 

 

Regisztráció