Fordulat a magyar e-kereskedelemben: minden második forint külföldi webshopnál landol
2025. szeptember 22.
Mérföldkőhöz érkezett a magyar online kereskedelem: a külföldi webáruházak – élükön a Temuval – immár több bevételt könyvelhetnek el a magyar bankkártyás vásárlásokból, mint az összes hazai webshop együttvéve. Ahogy Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője rámutatott, minden elköltött 100 forintból már 52 nem magyar kereskedő pénztárába kerül.
A trónfosztás megtörtént: a Temu mára meghatározza a hazai online piac nagy részét. A BiztosDöntés.hu korábbi előrejelzése beigazolódott: 2025 második negyedévében a magyar bankkártyás vásárlók több pénzt költöttek külföldi online boltokban, mint hazai áruházakban.
A számok drámaiak: a második negyedévben több mint 49 millió külföldi online vásárlás történt, ami éves szinten 29,2 százalékos növekedést jelent. Az így elköltött 1 111 milliárd forint közel 100 milliárddal múlta felül a magyar webáruházak 1 016 milliárdos forgalmát.
Míg 2023 végén a magyar kártyás online költések több mint 60 százaléka még hazai kereskedőknél landolt, addig ez az arány mára 47,8 százalékra zsugorodott. Vagyis minden elköltött 100 forintból 52 forint külföldi cégeket gazdagít.
A szakértő ugyanakkor felhívta a figyelmet, hogy a statisztikát több tényező torzítja. Például a bankok sok esetben internetes vásárlásként könyvelik el, ha valaki pénzt tölt a Revolut-számlájára. Emellett több Magyarországon működő kereskedő jogilag nem hazai cég, így náluk a fizetés szintén külföldi tranzakciónak számít.
Új fizetési lehetőségek is változtatják a képet: a Temu immár utánvétes vásárlást is kínál, ilyenkor a futárnál kifizetett összeg magyar POS-tranzakciónak számít, amit a futárcég utal tovább a kínai vállalatnak.
A jegybanki statisztikák szerint az internetes vásárlások tartósan a teljes kártyás költés 20–25 százalékát adják. Ez arra utal, hogy a hazai webshopok forgalma nem tud gyorsabban bővülni, mint maga a kiskereskedelem. 2025 áprilisa és júniusa között például 54,2 millió online tranzakció történt hazai boltokban, ami mindössze 4,7 százalékos növekedés az előző évhez képest – szinte azonos a teljes kártyás forgalom 4,5 százalékos bővülésével.
Értékben ugyanakkor nagyobb volt a növekedés: a hazai online vásárlások 15 százalékkal emelkedtek, szemben a teljes kártyás forgalom 11,2 százalékos bővülésével. Ennek köszönhetően az átlagos kosárérték 16 923 forintról 18 745 forintra nőtt egy év alatt, vagyis több mint 10 százalékkal emelkedett.
A külföldi vásárlásoknál azonban még látványosabb a változás: az átlagos kosárérték egy év alatt közel harmadával, 17 251 forintról 22 639 forintra ugrott. Ez azt jelenti, hogy a külföldi webáruházaknál átlagosan ötödével többet költünk egy-egy vásárlásnál, mint a hazaiaknál.
Gergely Péter szerint ez a tendencia komoly veszélyt jelent a magyar online kereskedők számára: ha nem történik érdemi változás, a hazai szolgáltatói szektor hosszú távon rendkívül nehéz helyzetbe kerülhet.
Forrás: BiztosDöntés.hu
English Summary
Foreign online retailers, led by Temu, have overtaken Hungarian webshops in bank card sales, with 52% of online spending now going abroad. In Q2 2025, over 49 million foreign online purchases were made, totaling 1,111 billion HUF, surpassing domestic e-commerce revenue. While Hungarian online transactions grew modestly, the average basket value in foreign stores increased nearly a third in a year. Experts warn that if domestic retailers cannot adapt, this trend could pose serious challenges for Hungary’s e-commerce sector.
Kapcsolódó cikkek
- Influenszerek diktálják a trendet – Így vásárolnak ma a tinik
- A külföldi webshopok letarolják a magyar piacot – trónfosztás az online térben
- Ingyenes termékfeltöltés, biztonságos fizetés – így újul meg a Vatera
- Jelentős növekedéssel zárta a 2024-es évet a hazai e-kereskedelem
- Innováció és két kerék: A BIKE24 és az SAP közös története
- Amerikai vámok és kínai csomagok: Mit hozhat a jövő?
- Az e-kereskedelem újrarajzolja Európa logisztikai térképét
- A DSV új szintre emeli az e-kereskedelmi logisztikát – már Magyarországon is
- Megjelent a PwC legfrissebb Digitális Kereskedelmi Körképe
- A hazai e-kereskedelmi piac kihívásai és lehetőségei 2024-ben