Autópálya árak 2026-ban: inflációval drágul, de sokaknak olcsóbb lehet

A fizetős utaknál a korábban bejelentettnél kedvezőbb változások jöhetnek: nem négy, hanem öt vármegyében lehet olcsóbban autópályázni 2026-ban, ráadásul várhatóan nem csak a helyben élők, hanem minden autós élhet majd a kedvezménnyel. Eközben a friss inflációs adat alapján jövőre 4,3 százalékkal drágulhat a sztrádahasználat. Az autopalyamatrica.hu összegyűjtötte a várható árakat és a 2026-ra előre jelezhető módosításokat.

A gyorsforgalmi úthálózat fizetőssé tétele óta még sosem fordult elő, hogy csökkenjen a díj. Jövőre azonban öt vármegyében is töredékébe kerül majd a matrica, főként az M1-es és az M30-as forgalomkorlátozásai miatt.

 

Az M30-as Miskolc északi részét és Szikszót összekötő szakaszát 2024 februárjában teljes szélességben le kellett zárni az útpálya megsüllyedése miatt. A felújítás még most is tart. Áprilisban Lázár János építési és közlekedési miniszter bejelentette: 2026-ban a Borsod-Abaúj-Zemplén vármegyében élők mintegy 65 százalékos kedvezményt kapnak az útdíjból. A frissen megjelent rendelet azonban ennél többet kínál: a matricát nemcsak a helyiek, hanem minden autós megvásárolhatja 2500 forintért, és a kedvezmény az M30-as teljes szakaszára, valamint az M3-ra és a vármegye összes fizetős útjára érvényes.

 

Szeptember elején a miniszter azt is bejelentette, hogy az M1-es most induló, több évig tartó felújítása és bővítése idején a négy érintett vármegyében (Pest, Fejér, Komárom-Esztergom, Győr-Moson-Sopron) élők 15 ezer forintért, vagyis körülbelül féláron válthatnak éves matricát a Budapest–Győr szakaszra. Ez a kedvezmény a teljes munkálati időszakra érvényes, így évente mintegy 7 milliárd forint maradhat az autósoknál, a beruházás után pedig biztonságosabbá válik az ország legforgalmasabb autópályája.

 

 

Vannak azonban még nyitott kérdések, amelyekre csak a jogszabályok megjelenése adhat majd választ. Nem világos például, hogy pontosan kik jogosultak a kedvezményre: a miniszter szavai szerint a budapestiek és a céges autók nem, de kérdés, hogyan különítik el az átutazó magyarokat és külföldieket a helyi forgalomtól. Szintén felmerül, hogy miért kaphat kedvezményt egy Tatabányán élő, de Budapestre ingázó autós, miközben egy budapesti, aki Tatabányára jár dolgozni, nem. Elképzelhető, hogy – az M30-ashoz hasonlóan – itt sem lesz szükség lakcímkártyára a vásárláshoz.

 

Közben a Központi Statisztikai Hivatal közzétette az augusztusi inflációt, amely 4,3 százalék volt, ez határozza meg a matricák jövő évi áremelkedését. Az autopalyamatrica.hu kalkulációi szerint 2026-ban a napi matrica személyautók számára 5550 forintba kerülhet (az uniós szabályok szerint ez legfeljebb az éves matrica árának 9%-a lehet). A 10 napos országos matrica 6910 forint lehet, a havi országos 11 170 forint, az éves vármegyei – az öt érintett megyét leszámítva – 7190 forint, míg az éves országos 61 760 forint körül alakulhat.

 

 

English Summary

Starting in 2026, Hungary will introduce unprecedented discounts on motorway tolls in five counties instead of the previously announced four. The reductions, linked to long-term restrictions on the M1 and M30 motorways, will apply not only to locals but to all drivers. In Borsod-Abaúj-Zemplén, an annual county pass will cost just 2,500 HUF, while in four counties along the M1, drivers will pay roughly half price. However, some details remain unclear, such as eligibility for commuters and company cars. Meanwhile, due to 4.3% inflation, regular tolls are expected to rise, with annual nationwide passes reaching around 61,760 HUF in 2026.

 

 
 
 

Kapcsolódó cikkek

 

Belépés

 

 

Regisztráció