A jövő nyelve az MI: a diákok már most beépítik a tanulmányaikba
2025. szeptember 3.
A magyar középiskolások körében kifejezetten pozitív a mesterséges intelligencia (MI) és a technológiai fejlődés megítélése. Míg a Bosch Tech Compass 2024 őszi felmérése szerint a hazai felnőttek 53%-a tartja az MI-t a következő évtized legmeghatározóbb technológiájának, addig a megkérdezett középiskolások körében ez az arány 65%. A 2025 tavaszán első alkalommal a diákokat is megszólító kutatás közel 800 tanuló véleményét mérte fel a technológia jövőjéről, az oktatás lehetőségeiről és a fejlesztésekkel kapcsolatos elvárásaikról.
Az MI szerepének növekedése
A felnőttek 71%-a és a diákok 84%-a gondolja úgy, hogy a jövő munkaerőpiacán elengedhetetlenek lesznek az MI-hez kapcsolódó készségek. A diákok ráadásul már most is aktívabban használják ezeket az eszközeket: miközben a felnőttek háromnegyede egyáltalán nem alkalmaz MI-megoldásokat a munkája során, a diákok mindössze kevesebb mint ötöde mondta, hogy soha nem használ ilyet tanulás közben. Négyszer annyi középiskolás használ napi szinten MI-tanulást segítő megoldásokat, és háromszor annyian teszik ezt heti rendszerességgel, mint a felnőttek. Ez jól mutatja, hogy a fiatal generációk már most aktívan beépítik az MI-t a mindennapi tanulmányaikba.
„A Bosch csoport Magyarországon egy átfogó ökoszisztémát épít, amelynek fontos része a diákok, köztük a középiskolások technológiai szemléletének formálása és képzése. Elkötelezettek vagyunk a jövő generációjának felkészítésében, ezért kiemelten foglalkozunk az MI-hez kapcsolódó készségek és kompetenciák fejlesztésével” – mondta Bodó Teodóra, a Bosch csoport kommunikációs és kormányzati kapcsolatok igazgatója Magyarországon és az Adria régióban.
Hagyományos tudás kontra MI-ismeretek
Az MI terjedése mellett a hagyományos tudás önmagában egyre kevésbé bizonyul elegendőnek. A felnőtt lakosság több mint fele, a diákoknak pedig 45%-a gondolja úgy, hogy a jövőben a klasszikus ismeretek szerepe mérséklődik. A generációk véleménye abban is eltér, hogy szükség lenne-e külön MI-tantárgyra az iskolákban: míg a felnőttek kétharmada támogatja ezt, a diákok kevesebb mint fele értene egyet vele. Abban azonban megegyeznek, hogy az MI-alapú virtuális tanárok bizonyos tárgyakban hasznosak lehetnek – a válaszadók 54%-a mindkét korosztályban támogatja ezt az elképzelést.
A kutatás azt is megmutatta, hogy a középiskolások körében 84% már most tervezi, hogy a mesterséges intelligenciát valamilyen módon integrálja a tanulmányaiba. A felnőttek körében ez az arány 75%. „A felmérés jól mutatja, hogy a fiatalabb generációk nagyobb nyitottsággal és lelkesedéssel fordulnak a mesterséges intelligencia felé. Ez alátámasztja, hogy nemcsak a felsőoktatásban, hanem a középiskolákban is kiemelten fontos a technológiai készségek fejlesztése” – tette hozzá Bodó Teodóra.
A kutatás háttere
A reprezentatív országos felmérést az Opinion Institute Kft. végezte 2025 tavaszán, a Bosch magyarországi csoportjának megbízásából, de a kutatás során a Bosch nevét egyszer sem hozták nyilvánosságra a résztvevők előtt. A felmérésben közel 800, 16–20 év közötti középiskolás vett részt.
English Summary
A recent survey by Opinion Institute, commissioned by Bosch in spring 2025, explored Hungarian high school students’ attitudes toward artificial intelligence (AI) and technology. The study revealed that 65% of students — compared to 53% of adults — see AI as the most influential technology of the next decade, and 84% believe AI skills will be essential for future jobs. Students are also much more active users of AI tools in their studies than adults are in their work. While many respondents support integrating AI into education, opinions differ on whether it should become a separate subject. Overall, the findings highlight a strong enthusiasm among younger generations for embracing AI and building the skills needed for a tech-driven future.
Kapcsolódó cikkek
- Lelkesedés van, infrastruktúra nincs: Európa lemarad az AI-versenyben
- Adatok, algoritmusok, épületek – Így formálja át az MI az építőipart
- 13% már rendszeresen használ MI-t – de mit csinál a többi 87%?
- Kizöldíthető-e az energiaintenzív MI szerverek áramigénye?
- 15 ezren már elkezdték: így tanít MI-re a Gábor Dénes Egyetem
- „Okosabb nálam is” – Altman bejelentette: jön a GPT-5, és mindent visz
- Szegeden felpörögnek a bitek: Átadták az MI-alapú szuperszámítógépet az SZTE-n
- Amikor az ügyfélszolgálat elkezd gondolkodni – AI-asszisztens a Bosch-nál
- Mesterséges intelligencia: Másképp látják a jövőt a döntéshozók és a felhasználók
- A jövő MI-vel épül: A Bosch több milliárdot fektet az intelligens technológiákba