Késések és kiberfenyegetések: a légiközlekedés kihívásai 2025-ben
2025. augusztus 18.
Bár a légiforgalom volumene 2024-re nagyjából visszaállt a járvány előtti, 2019-es szintre, a repülőtereken még mindig sok a probléma. Többnapos késések, járattörlések és elégedetlen utasok jellemzik a légiközlekedést – igaz, a helyzet nem olyan kaotikus, mint a tavalyi évben. Ennek ellenére Európa húsz legforgalmasabb légitársasága már az év első öt hónapjában több tízezer járatkésést és törlést produkált.
Az Eurocontrol adatai szerint 2024-ben minden második európai járat késve indult, és az érkezések pontossága is 60% alatt maradt. Júniusra némileg javult a helyzet: az indulások pontossága elérte a 64%-ot, az érkezéseké pedig meghaladta a 71%-ot. Ugyanakkor 2025 májusáig a FlightRight szerint a top 20 légitársaság járatainak 16%-a valamilyen fennakadással szembesült.
Új kockázatok az utasélmény árnyékában
Az Allianz Risk Barometer 2025-ös jelentése öt kulcsfontosságú kockázati tényezőt azonosított, amelyek nemcsak a légitársaságok működésére, hanem az utasokra is közvetlen hatással lehetnek.
1. Kiberfenyegetések – a digitalizáció veszélyei
Bár az utasok számára előnyösek az online szolgáltatások és az okoseszközök által kínált gyorsabb ügyintézés, ezek a rendszerek egyre kiszolgáltatottabbak a kibertámadásokkal szemben. A támadások már nemcsak informatikai zavarokat okozhatnak, hanem akár a navigációs rendszerek megtévesztésével is próbálkoznak (pl. GPS-spoofing). Egy-egy rendszerleállás súlyos késéseket, járattörléseket és komoly gazdasági veszteségeket okozhat – gyakran nemcsak bűnözői csoportok, hanem geopolitikai támadók által.
A kihívás az, hogy miközben a légiközlekedési ipar folyamatosan újít, meg kell erősítenie a rendszerek védelmét is. Ezt nehezíti, hogy az ágazat egyre inkább támaszkodik a felhőalapú technológiákra és a mesterséges intelligenciára.
2. Üzemzavarok és akadozó ellátási láncok
A működési zavarok, különösen az ellátási lánc problémái, szintén komoly gondokat okoznak. Az új repülőgépek beszerzése késik, miközben a meglévő flotta öregszik – az átlagos gépéletkor már 15 évhez közelít. Az üzemeltetést emellett dráguló karbantartás, alkatrészhiány és megemelkedett bérleti díjak is nehezítik. Ez különösen a kisebb cégeket sújtja, akik nehezen tudják tartani a lépést a modernizációval.
3. Szabályozási szigor és fenntarthatósági nyomás
A jogszabályi környezet változása is egyre nagyobb kihívás. Míg az EU célja, hogy 2050-re karbonsemleges legyen a légiközlekedés, addig más régiók – például az USA – enyhítenék a környezetvédelmi szabályokat. Az EU új CSRD irányelve fenntarthatósági jelentési kötelezettséget ír elő, ami nemcsak adminisztratív, hanem pénzügyi terheket is ró a globálisan működő vállalatokra. Az Allianz szerint ez a „kettős megfelelési kényszer” egyre inkább megnehezíti az iparág dolgát.
4. Geopolitikai konfliktusok és biztonsági kockázatok
A világ különböző régióiban – például Ukrajnában vagy a Közel-Keleten – zajló fegyveres konfliktusok, valamint a terrorfenyegetés szintén állandó biztonsági kockázatot jelentenek. A légitársaságoknak folyamatosan egyensúlyozniuk kell a biztonság és a gazdaságos működés között – mindezt a növekvő utazási igények mellett.
5. Tartós munkaerőhiány
A szakemberhiány – különösen a pilóták, szerelők és légiutas-kísérők terén – továbbra is súlyos gond. A pandémia alatt sokan visszavonultak, az utánpótlás képzése pedig lassú és költséges. A brit Royal Aeronautical Society szerint a következő tíz évben világszerte 1,2 millió új szakemberre lenne szükség – ebből 300 ezer pilótára –, ami jelenleg elérhetetlen célnak tűnik. A hiány bérnyomást generál, ami hosszabb távon a jegyárak emelkedését is előidézheti.
Egyensúlyozás a jövő peremén
Az Allianz szakértői úgy vélik, a légiközlekedési ipart számos, egymással összefonódó technológiai, gazdasági, társadalmi és geopolitikai kihívás fenyegeti. Egyetlen gyenge láncszem is az egész rendszer stabilitását veszélyeztetheti. A jövőben csak az a szereplő maradhat versenyben, aki rugalmas, proaktív, és képes egyszerre megfelelni az utasok elvárásainak, a biztonsági követelményeknek és a fenntarthatósági céloknak is.
English Summary
Despite recovering to pre-pandemic levels, Europe’s air travel sector still faces significant challenges, including frequent delays, cancellations, and passenger dissatisfaction. The Allianz Risk Barometer highlights five key risks for 2025, such as increasing cyberattacks targeting airport and navigation systems, supply chain disruptions causing aircraft shortages, stricter sustainability regulations, geopolitical conflicts, and ongoing labor shortages. These interconnected issues threaten the stability and efficiency of airlines and airports. Experts emphasize the need for resilience, innovation, and proactive measures to ensure safe, sustainable, and reliable air travel in the coming years.
Kapcsolódó cikkek
- Sikeres karrier a felhők felett? Most könnyebb elérni, mint hinnéd
- A vállalatirányítás hatása a repülési biztonságra
- Gyors, biztonságos és hatékony: A légi szállítás szerepe a kereskedelemben
- 2025-ben a tudatos utazás lesz a nyerő
- AI a felhők között: a mesterséges intelligencia a szemünk előtt alakítja át a légiközlekedést
- Utazás repülővel: így készüljünk fel váratlan helyzetekre
- Új imázsfilmmel erősíti munkáltatói márkáját a Lufthansa Systems Hungária
- Kihirdették 2024 legjobb fapados légitársaságait
- A spanyolok taroltak az olcsó légiközlekedésben!
- Fellendítik a BUD Airport gyógyszerexport tevékenységét