Jelentősen nőtt a globális elektromosautó-eladás 2025 második negyedévében

2025 második negyedévében világszerte 33%-kal nőtt a tisztán elektromos autók (BEV) eladása az előző év azonos időszakához képest. Az újonnan regisztrált BEV-ek száma meghaladta az 5,9 milliót, így minden ötödik eladott autó már elektromos volt – derül ki a PwC friss jelentéséből. Ez az élénk második negyedéves bővülés a teljes féléves növekedést is 27%-ra emelte.

 

Kína viszi a hátán a piacot

 

A növekedés motorja továbbra is Kína, ahol a BEV-eladások közel kétharmadát realizálták. Az év első felében 47%-kal több elektromos autót adtak el, mint 2024 azonos időszakában. Európa öt legnagyobb piacán az első féléves növekedés 25% volt, a BEV-ek piaci részesedése pedig rekordot döntött 15%-kal.

 

Németország különösen erős visszapattanást mutatott: a tavalyi támogatásmegszűnés miatti visszaesés után most 35%-os éves növekedéssel újra az élre került Európában, közel 250 ezer eladott BEV-vel. Ezzel megelőzte az azonos növekedést elérő Egyesült Királyságot. Franciaországban viszont 6%-kal csökkentek az eladások, bár ez még mindig jobb eredmény, mint a teljes autópiac 8%-os zsugorodása.

 

Freepik 

 

Európa: egymillió darab alacsony kibocsátású autó fél év alatt

 

Spanyolország emelkedett ki a legerősebb növekedéssel: 84%-os ugrást produkált alacsony bázisról, így a BEV-ek piaci részesedése elérte a 8%-ot. Ez már jelentősen meghaladja Olaszország 5%-os szintjét, ahol a növekedés megtorpant.

 

Az öt legnagyobb európai piacon az Egyesült Királyság érte el a legmagasabb BEV-piaci részesedést (22%), Németország és Franciaország 18%-on állnak.

 

A plug-in hibridek (PHEV) eladásai szintén erőteljesen nőttek: 2025 első felében 30%-kal haladták meg az előző évi szintet, míg a hibridek 18%-kal bővültek. Az elektromos hajtású járművek (BEV, PHEV, hibridek) együttesen már az újautó-eladások 61%-át tették ki Európában.

 

„Először fordult elő, hogy fél év alatt több mint egymillió BEV talált gazdára az elemzett európai piacokon. Előrejelzésünk szerint 2030-ra az új eladások fele már teljesen elektromos lesz, meghaladva az évi 6 milliós darabszámot” – mondta Szoboszlai Beáta, a PwC Magyarország szakértője.

 

 

Kína átlépte az 50%-os küszöböt, az USA lemarad

 

Kínában az alacsony kibocsátású autók először érték el az új eladások 50%-os arányát féléves szinten. A keresletet továbbra is főként a BEV-ek hajtják, megelőzve a PHEV- és hibridmodelleket.

 

Japánban a piacot továbbra is a hibridek dominálják, 63%-os részesedéssel.

 

Az Egyesült Államokban viszont 3%-kal visszaesett a BEV-eladás a második negyedévben, bár a harmadik negyedévben jelentős növekedés várható, mivel sokan még a 7 500 dolláros állami támogatás megszűnése előtt vásárolnának. A BEV-ek részesedése itt még csak 7%.

 

Magyarország: biztató kezdet, visszafogott folytatás

 

2025 januárjában az elektromos autók iránti kereslet 51%-kal ugrott meg, főként az állami támogatások miatt. Az év első felére viszont már visszafogottabb, 30%-os növekedés maradt. A várakozások szerint 2025 egészében is nőni fog a piac, a BEV és PHEV modellek együttes aránya idén várhatóan 13,7%-ot érhet el, szemben a tavalyi 10,4%-kal.

 

A jövőben a BEV-ek dominanciája tovább erősödhet, főként, ha bővül az állami támogatási rendszer, és fejlődik a töltőhálózat.

 

Kritikus nyersanyagok: stratégiai kihívás a ritkaföldfémek körül

 

A BEV-gyártás egyik kulcsfontosságú kérdése a ritkaföldfémek (REE) elérhetősége. Ezekre nemcsak az autógyártásban van szükség, hanem például okostelefonok és hadiipari eszközök gyártásában is. A neodímium és szamárium különösen fontos az erős mágnesekhez, amelyek a nagy teljesítményű elektromotorokhoz kellenek.

 

Bár a REE-k gyakrabban fordulnak elő, mint például a platina vagy az arany, a földkéregben alacsony koncentrációban találhatók, ami nehézzé teszi a kitermelést és feldolgozást. Emellett jelentős környezeti és fenntarthatósági kérdéseket is felvet.

 

Kína dominanciája geopolitikai eszközzé válhat

 

A világ REE-készleteinek közel fele Kínában található, és a globális termelés 69%-át is itt bonyolítják. Ez lehetőséget ad Kínának arra, hogy befolyást gyakoroljon a globális ellátási láncokra.

 

„Európa rendkívül kitett ezen anyagok tekintetében, hiszen a kontinensre érkező ritkaföldfémek 98%-a jelenleg Kínából származik” – hangsúlyozta Szoboszlai Beáta.

 

További kockázatot jelentenek a kitermelési helyekhez kötődő bizonytalanságok – természeti katasztrófák, háborúk, politikai változások –, amelyek könnyen megzavarhatják az ellátási láncot. A növekvő geopolitikai feszültségek miatt ezek az anyagok egyre inkább stratégiai fontosságúvá válnak a világ nagyhatalmai számára.

 

A felmérésről

 

A PwC Electric Vehicle Sales Review Q2 2025 felmérés a PwC globális stratégiai tanácsadó üzletága, a Strategy&, valamint a PwC Autofacts autóipari és funkcionális szakértőinek együttműködésében készült. 

 

 

English Summary

In Q2 2025, global battery electric vehicle (BEV) sales rose by 33% year-over-year, surpassing 5.9 million units and accounting for 19% of all new car registrations. China led the growth, contributing nearly two-thirds of global BEV sales, while major European markets saw a 25% increase. Germany rebounded strongly with over 35% growth, becoming the top European BEV market, followed closely by the UK. Meanwhile, rare earth elements – essential for EV production – are becoming a strategic concern due to China’s dominant position in global supply. In Hungary, state subsidies temporarily boosted demand, but long-term growth will likely depend on infrastructure improvements and continued government support.

 

 
 
 

Kapcsolódó cikkek

 

Belépés

 

 

Regisztráció