13% már rendszeresen használ MI-t – de mit csinál a többi 87%?
2025. augusztus 2.
A hazai vállalatok körében továbbra is az integrált vállalatirányítási (ERP) és az ügyfélkapcsolat-kezelő (CRM) rendszerek számítanak a legelterjedtebb informatikai megoldásnak, azonban ezek teljes körű kihasználása még mindig ritka: mindössze minden ötödik cég él maradéktalanul a bennük rejlő lehetőségekkel. Célzott mesterségesintelligencia-megoldásokat, például ChatGPT-t vagy WatsonX-et, a vállalatok 13 százaléka alkalmaz rendszeresen – derül ki a Budapesti Corvinus Egyetem legfrissebb hazai versenyképességi kutatásából.
A kutatás több mint 330 cégvezető véleményét tükrözi, és olyan kérdésekre is választ ad, mint hogy versenyelőnyként vagy inkább költségként tekintenek-e az informatikára, mely technológiákat használják leggyakrabban, illetve mely működési területek digitalizálása van fókuszban.
A válaszadók 41,8 százaléka szerint az informatika elengedhetetlen feltétel a piacon maradáshoz. 25 százalékuk elsősorban költségtényezőként tekint rá, míg 20 százalék versenyelőnyt lát benne. „2019-hez képest nőtt azok aránya, akik az informatikát versenyelőnyként értékelik – de az is, akik a növekvő költségek miatt tartják fontosnak” – mondta Móricz Péter, a Budapesti Corvinus Egyetem docense, a kutatás egyik vezetője.
A cégek közel kétharmada saját bevallása szerint legalább részben felkészült digitális stratégia és megvalósítás terén, de csak a válaszadók fele mer innovatív technológiák bevezetésével kockázatot vállalni. A vállalatok mindössze ötöde véli úgy, hogy elegendő forrást tud biztosítani a digitalizációra, és csupán minden hetedik–nyolcadik cég rendelkezik átgondolt, koherens digitális stratégiával.
A felmérésből az is kiderült, hogy bár célzott MI-megoldásokat csupán a cégek 13%-a vezetett be, a vállalatok közel fele valamilyen formában már használ mesterséges intelligenciát – akár önálló szoftverek formájában, akár beépített MI-funkciókon keresztül, vagy külső partnerek bevonásával.
Az ERP- és CRM-rendszerek a leggyakrabban alkalmazott IT-eszközök, de ezeknél is mindössze minden ötödik cég számolt be teljes körű integrációról. Minden nyolcadik vállalat egyáltalán nem használ ilyen rendszereket. Az üzletiintelligencia-alkalmazásokat és közösségi platformokat teljes körűen a vállalatok 15–17 százaléka alkalmazza. A chatbotok a legkevésbé használt technológia: csak 3 százalék használja ki a bennük rejlő lehetőségeket teljes mértékben.
A válaszadók fele úgy látja, hogy digitális érettségük nagyjából megegyezik versenytársaikéval. Kiemelkedőnek leginkább a logisztikai, beszállítói és ügyfélkapcsolati digitalizáltságot tartják. Utóbbi terület jelentős különbséget mutat a kevésbé és a kimagaslóan versenyképes cégek között. A versenyképesebb vállalatok a digitalizáció szinte minden aspektusában az átlag feletti fejlettséget vallanak magukénak.
Mennyire használják a vállalatok a különböző IT-alkalmazásokat? (vállalatok aránya, N=335)
Hol tart az egyes részterületek digitalizáltsága a versenytársakhoz képest? (1: elmaradó, 3: hasonló, 5: kiemelkedő, N=335)
English Summary
A recent competitiveness survey by Corvinus University of Budapest reveals that while ERP and CRM systems are the most commonly used IT tools among Hungarian companies, only one in five utilizes them to their full potential. Just 13% have implemented dedicated AI applications, though nearly half report using some form of AI in their operations. Most firms view IT as essential for staying competitive, but few have a clear digital strategy or sufficient funding. Only half are willing to take risks with innovative digital solutions. Competitive companies tend to see themselves as more digitally mature across all areas, particularly in logistics and customer relations.
Kapcsolódó cikkek
- Kizöldíthető-e az energiaintenzív MI szerverek áramigénye?
- AI-ből jeles: magyar szoftvercég tarol Amerikában
- 15 ezren már elkezdték: így tanít MI-re a Gábor Dénes Egyetem
- „Okosabb nálam is” – Altman bejelentette: jön a GPT-5, és mindent visz
- Szegeden felpörögnek a bitek: Átadták az MI-alapú szuperszámítógépet az SZTE-n
- Infrastruktúra van, digitális tudás nincs – a Digitális Évtized tükre hazánkról
- Mesterséges intelligencia: Másképp látják a jövőt a döntéshozók és a felhasználók
- Digitális bérszámfejtés újratöltve – Így alakítja át a PS a HR-adminisztráció jövőjét
- A jövő MI-vel épül: A Bosch több milliárdot fektet az intelligens technológiákba
- Új korszak a magyar MI-fejlesztésben: nyelvi modellt adományozott az OTP a Gábor Dénes Egyetemnek