Ki ül a volán mögött, ha nincs sofőr? – Az önvezető autók felelősségi dilemmái
2025. július 20.
Ki felelős, ha egy önvezető autó balesetet okoz – az utas, a gyártó vagy maga az algoritmus? Milyen autonóm szintet értek el a ma forgalomban lévő járművek, és ez milyen hatással van a közlekedésbiztonságra? Az önvezető autók körüli kérdések továbbra is élénk vitát váltanak ki, jóllehet a lidar, radar és kamerák integrált használata már ma is egy biztonságosabb jövő ígéretét hordozza. Dr. Herke Csongor és Kis Kornél István – a téma két neves szakértője – a technológia jogi és műszaki kihívásait vizsgálták meg közelebbről.
Technológia előtt a jog – de vajon le tudja-e követni a fejlődést?
Bár az önvezető járművek száma évről évre nő az utakon, a jogi szabályozás még nem tart lépést ezzel az ütemű fejlődéssel. A pontos definíciók hiánya, valamint a felelősségi kérdések tisztázatlansága komoly akadályt jelentenek a széleskörű elfogadásban. Tovább nehezíti a helyzetet, hogy a negatív példák erősen befolyásolják a közvéleményt, holott a pozitív hatások már ma is tapasztalhatók. Prof. Dr. Herke Csongor, a Pécsi Tudományegyetem jogi karának professzora és doktori iskolavezetője, valamint Kis Kornél István, a Bosch magyarországi mesterséges intelligencia csapatának vezető szakértője közösen vizsgálták az autonóm közlekedésben rejlő lehetőségeket és kockázatokat.
80–90%-kal kevesebb baleset? – Az önvezetés ígérete
A közúti balesetek túlnyomó többsége emberi hibából ered – figyelmetlenség, fáradtság, szabályszegés. Az autonóm rendszerek épp ezek kiküszöbölésére képesek. Kis Kornél István szerint az önvezető járművek akár a balesetek 80–90%-át is megelőzhetik, mivel előrejelző képességeikkel és gyors reakciójukkal sokszor emberfeletti teljesítményre képesek.
Bosch Magyarország Podcast – Balról jobbra: Tóth Edit, a magyarországi Bosch csoport digitális média menedzsere, Kis Kornél István, a magyarországi Bosch csoport mesterséges intelligencia csapatának vezető szakértője és professzor Dr. Herke Csongor, a Pécsi Tudományegyetem Állam- és Jogtudományi Kar Büntető és Polgári Eljárásjogi Tanszékének és a kar Doktori Iskolájának a vezetője
Dr. Herke Csongor ehhez hozzáteszi: a mentális terhelés csökkentése is kiemelt előnye ezeknek a rendszereknek, különösen hosszú, monoton utak vagy városi forgalmi dugók esetén. Úgy véli, ha kizárólag önvezető autók közlekednének az utakon, jelentősen csökkennének a baleseti statisztikák. Az emberi tényező által okozott problémák – például gyorshajtás, szabálytalan előzés vagy ittas vezetés – egyszerűen nem merülnének fel ezekben a rendszerekben.
Lidar, radar, kamera – a tökéletes érzékelés szentháromsága
A legmodernebb önvezető rendszerek már nemcsak érzékelik, de értelmezik is környezetüket. A lidar pontos távolságméréseket tesz lehetővé, a radar megbízhatóan működik rossz látási viszonyok között is, míg a kamerák a vizuális információk feldolgozásában játszanak kulcsszerepet. E szenzorok kombinációja még zord időjárás esetén is biztonságos közlekedést tesz lehetővé. Kis Kornél István egy példát is megosztott: az egyik rendszer képes volt érzékelni egy, a busz takarásából kilépni készülő gyalogost – olyasmit, amit az emberi szem nem látott volna meg időben.
Nemcsak autók, hanem kamionok, raktárak és gyárak is automatizálódnak
Az autonóm technológia nem csupán a személyautók világát alakítja át. Kis Kornél István kiemelte: a teherforgalomban és logisztikában is hatalmas előrelépést jelenthet, különösen a sofőrhiány kezelésében vagy a szállítási hatékonyság javításában. A gyártás területén pedig már most is sikeresen működnek autonóm logisztikai megoldások, például automatizált járművek raktárakban – ezek a rendszerek a jövő termelési folyamataiban még hangsúlyosabb szerepet kaphatnak.
Jogalkotás nélkül nincs bizalom – és nincs áttörés sem
A technológiai előrelépést jelenleg leginkább a szabályozási hiányosságok gátolják. Világszinten is probléma, hogy a jogalkotás nehezen tart lépést a technológiai innovációval, miközben olyan kulcskérdések várnak válaszra, mint a felelősség kérdése baleset esetén vagy az adatkezelés etikai vonatkozásai. Dr. Herke Csongor hangsúlyozta: megfelelő jogi keretek nélkül nem valósulhat meg az önvezető járművek felelős és biztonságos működése, és nem nyerhető el a társadalom bizalma sem.
A megoldás részét képezheti a nemzetközi példák és bevált gyakorlatok adaptálása. A cél: olyan szabályozási környezet kialakítása, amely egyszerre támogatja az innovációt, garantálja a közlekedésbiztonságot, és megvédi a felhasználók jogait.
English Summary
Self-driving vehicles have the potential to drastically reduce traffic accidents by eliminating human error, which is responsible for the vast majority of collisions. Technologies like lidar, radar, and advanced camera systems enable autonomous cars to detect and react to their surroundings with precision—even in situations where human perception would fail. Despite the rapid technological advancements, legal frameworks and public trust are struggling to keep up. Experts Dr. Csongor Herke and Kornél István Kis emphasize the urgent need for clear regulations, ethical data handling, and international cooperation to ensure the safe and responsible integration of autonomous vehicles into everyday traffic.
Kapcsolódó cikkek
- Egy amatőr kerékpáros álma, egy fotós szemén keresztül
- Lencsevégre kapott kitartás – Egy történet képekben és filmkockákban
- Okosautópálya Budaörsnél: Itt épül a jövő közlekedése
- Amikor az ügyfélszolgálat elkezd gondolkodni – AI-asszisztens a Bosch-nál
- Intelligens érzékelő, okosabb jármű – így segít a Bosch új szenzora
- A jövő MI-vel épül: A Bosch több milliárdot fektet az intelligens technológiákba
- Önvezető autók, robotok, digitális ikrek – így formálja az ELTE-Bosch tanszék az MI jövőjét
- Interaktív robotikai élménynap az ELTE-n
- Kvantumtechnológia: Az innováció következő nagy ugrása?
- Kvantumszámítógépek és kvantumszenzorok: Hogyan formálják át a világot?