Új korszak kezdete: az Arrabona Racing Team elektromos autóval versenyez
2025. július 18.
Januárban az Arrabona Racing Team bejelentette, hogy az autóipar és a Formula Student-versenysorozat irányvonalait követve a belső égésű motort elektromos hajtásra cserélik. Azóta elkészítették az új korszak első autóját, amelyet nemrégiben a nagyközönség előtt is bemutattak. Az ART_12 névre keresztelt modell első hivatalos versenyén augusztusban, Horvátországban áll majd rajthoz.
Az Arrabona Racing Team (ART), a Széchenyi István Egyetem Formula Student-csapata, az idei rollout eseményén – amelyen az új járművet mutatták be – szokottnál is nagyobb volt az érdeklődés. Ez érthető is, hiszen most debütált első olyan autójuk, amely akkumulátorral működik. A váltásból fakadó kíváncsiság különösen nagy volt: vajon az idei magyar Formula Student-győztes milyen elektromos konstrukcióval lép majd pályára?
„A tavalyi FS East-győzelem mérföldkő volt, páratlan siker a magyar felsőoktatásban, és egyben egy korszak méltó lezárása” – emlékeztetett a csapat legnagyobb eredményére köszöntőjében dr. Lukács Eszter, a Széchenyi István Egyetem nemzetközi és stratégiai kapcsolatokért felelős elnökhelyettese. „Ez az esemény új fejezetet nyit a csapat életében, amely bátran lépett egy fenntarthatóbb jövő irányába. Egyetemünk számára kiemelten fontos, hogy a jelen kihívásaira felkészült, gyakorlati tudású szakembereket képezzünk, és az Arrabona Racing Team tevékenysége ezt nagymértékben támogatja” – tette hozzá.
Tumpek Barna, a győri Audi Hungaria Zrt. termékadat-menedzsment és homologizációtámogatás részlegének vezetője, szintén a hallgatói tehetségműhelyek jelentőségét hangsúlyozta. „Amikor a campuson járok, mindig világítanak a műhely lámpái, zajlik a munka. A fiatalok tehetségesek, lelkesek, szakmailag jól felkészültek, és pontosan értik, milyen egy projekten dolgozni, milyen a rugalmasság vagy a konfliktuskezelés. Ezek a készségek nem maguktól jönnek, és az Audi Hungaria ezt nagyon támogatja. Ennek bizonyítéka, hogy az elmúlt években több kollégánk is az Arrabona Racing Teamből került ki” – mondta.
A korszakváltás szimbolikus pillanata: a csapat tavalyi belső égésű autója rántotta le a leplet az ART_12-ről. (Fotó: Dudás Máté/Széchenyi István Egyetem)
A rendezvényen több pódiumbeszélgetést is tartottak. Elsőként Hermann Tibor, a FRIMO Hungary Kft. ügyvezetője, az ART egyik legrégebbi támogatója mutatta be vállalkozásukat. Cégük egyedi alkatrészeket gyárt a csapatnak, cserébe a hallgatók marketing területen nyújtanak segítséget, és gyakornoki vagy akár teljes munkaidős pozícióban is szívesen fogadják őket.
Ezt követően Bariska Szilárd, az ART csapatvezetője elmondta, hogy a kategóriaváltás ellenére több partnerrel működnek együtt, mint valaha, ami jól jelzi az ipar nyitottságát az e-mobilitás és az innovatív technológiák iránt. Kiemelte az új támogatók közül a Drivetrain Innovation Kft.-t (DTI), amely speciálisan versenyjárművek számára fejlesztett, magas hatásfokú inverterét elsőként az egyetem csapatának biztosította. Sárkány Richárd, a DTI egyik alapítója a rendezvényen egy korábbi projektjüket is bemutatta Bazsó Gábor „Karotta” újságíró társaságában.
Bariska Szilárd a jármű leleplezése előtt azt is megosztotta, hogy tavaly nyár végére minden készen állt a váltásra. „Bátorság kellett hozzá, hiszen egy jól bevált, belső égésű motort használó konstrukciót hagytunk magunk mögött. Nem mi vagyunk az egyetlenek, akik tavaly még belső égésű kategóriában indultak, idén viszont már elektromos autóval versenyeznek. Az elektromos kategóriában sokkal többen szeretnének indulni, ami jól mutatja, merre tart a Formula Student jövője” – magyarázta.
Az Arrabona Racing Team és az elektromos éra első autója, az ART_12. (Fotó: Dudás Máté/Széchenyi István Egyetem)
Az ART_12 műszaki részleteiről Frech Mátyás konstrukciós vezető beszélt. „Idén teljesen újraterveztük az autót, nem kötött minket korábbi megoldás. A hajtásrendszer teljesen új technológián alapul. Az akkumulátor maximálisan a szabályok szerinti, 600 voltos rendszerfeszültséget biztosít, a hengercellás kialakítás pedig kiemelt üzembiztonságot garantál. A rendszert szándékosan túlméreteztük, hogy a tesztek során kiismerjük a határait, és a jövőben még finomíthassunk rajta” – magyarázta.
A DTI által fejlesztett szilícium-karbid inverterek akár 98 százalékos hatásfokot is elérnek. Míg korábban az autó csak hátsókerék-hajtású volt, most minden keréknél külön motor található, ami precízebb irányíthatóságot tesz lehetővé. A szabályzat által engedélyezett 80 kilowattos maximális teljesítmény miatt a sebesség növeléséhez az aerodinamikai leszorítóerőt kellett fokozni. Az új aerodinamikai csomagban az egykor a belső égésű motor hűtésére tervezett rendszer méretét jelentősen csökkentették, így új oldalcsatornákat és egy eddig nem látott oldalszárnyat is kapott az autó. Fontos szempont volt a súlycsökkentés is, amit karbon kompozit karosszériával értek el.
„Első elektromos autónak különösen nagy teljesítmény az új modell, az egész mezőnyben egyedinek számít. Olyan innovációkat valósított meg a csapat, amelyek nem csak az előző ART-autókban, de más csapatoknál sem voltak láthatók. Nagy a potenciál, még sokat lehet fejleszteni rajta a következő években” – értékelte Baráth Márton, a csapat korábbi tagja és az Audi Hungaria munkatársa. Hozzátette, hogy a villamos hajtásnak vannak előnyei és hátrányai az üzembiztonság szempontjából is. „Kevesebb mozgó alkatrész miatt kisebb az esély a meghibásodásra, nincs akkora rezgés, és a hűtőrendszer is kevésbé sérülékeny. Ugyanakkor az elektromos szabályozó nagyon érzékeny: ha bármilyen paraméter eltér a megengedettől, azonnal leáll a rendszer, ami akár teljes megállást is okozhat” – tette hozzá.
Végül Bariska Szilárd elmondta, hogy mivel az FS East rendezvénye az idén elmarad, a csapat az augusztusi FS Alpe Adria versenyen Horvátországban debütál új autójával, addig pedig intenzív tesztelés zajlik.
English Summary
In January, the Arrabona Racing Team from Széchenyi István University announced they are switching from internal combustion engines to electric powertrains in line with industry trends. They recently unveiled their first fully electric car, the ART_12, which will debut in competition in August in Croatia. The team emphasized innovation and sustainability, collaborating with numerous new partners and using cutting-edge technology such as high-efficiency silicon carbide inverters. Despite the challenges of transitioning, the ART_12 is regarded as a groundbreaking model within the Formula Student community. The team is preparing intensively for its first race after the cancellation of the FS East event.
Kapcsolódó cikkek
- Kiemelkedő tehetséggondozásért kapott díjat a győri egyetem oktatója
- Innováció a napfény erejével: Neumann Solar Team az ausztrál versenyen
- A jövő mérnökei az Audi-gyár fenntarthatósági táborában
- Ergonómia a versenypályán: magyar fejlesztés segíti a motorosokat
- Digitális Kékszalag: A vitorlásverseny, amit már a kanapéról is átélhetsz
- Kékszalag 5G-n: valós idejű élmény a hullámok hátán
- Continental technológia nyitja az Audi Q6 e-tront
- Nem csak játék: a SZESE E-Sport új szintre emelte a magyar szimulátorversenyzést
- Szimulátorral a világelitbe: történelmet írt a SZESE E-Sport csapat
- Xiaomi YU7: Amikor a sportosság, a luxus és az AI összeér