Magyarország és az AI: Tudásban az élvonalban, bizalomban megosztottan
2025. július 16.
Ahogy a mesterséges intelligencia (AI) egyre nagyobb teret nyer a világban, a magyar lakosság többsége már most ismeri az alapfogalmakat, és bízik abban, hogy a vállalatok felelősen kezelik az adatokat – derül ki az Ipsos friss, AI Monitor 2025 nemzetközi kutatásából.
Ugyanakkor a magyarok rendkívül szkeptikusak azzal kapcsolatban, hogy az állam képes lenne felelősségteljesen szabályozni ezt a technológiát. A hazai válaszadók az egyik legpesszimistább csoportot alkotják Európában, különösen az AI gazdaságra gyakorolt hatását illetően.
Tudjuk, mi az AI?
A magyar válaszadók háromnegyede úgy nyilatkozott, hogy tisztában van azzal, mi a mesterséges intelligencia – ez jóval meghaladja a felmérésben szereplő 30 ország átlagát (67%), és még Lengyelországot is megelőzzük e téren. A lakosság 40%-a azt is tudja, mely szolgáltatásokban van jelen az AI, viszont nőtt azok aránya is (45%), akik nem tudják megmondani, ki vagy mi használ mesterséges intelligenciát. Ezzel olyan országok mellé kerültünk a lista végére, mint Hollandia, az Egyesült Királyság vagy Németország.
Több az előny, mint a hátrány
A magyarok kétharmada (64%) úgy véli, hogy az AI inkább előnyökkel jár, mint hátrányokkal – ez szintén meghaladja az európai átlagot. A lakosság fele izgatott a technológia fejlődése miatt, ugyanakkor 53% aggodalommal is figyeli a változásokat. Ez kiegyensúlyozott hozzáállásra utal, és közel áll a nemzetközi átlaghoz. A pozitív érzéseket táplálók aránya (44%) viszont elmarad a globális átlagtól, és kissé csökkent is tavalyhoz képest.
Vadócz Zsolt, a K&H digitalizációs vezetője szerint ez a mérsékelt optimizmus jól tükrözi azt, ahogyan az emberek a pénzügyi szolgáltatásokban is egyre nyitottabbak az AI által nyújtott előnyökre. Mint mondta: „A mesterséges intelligencia nemcsak gyorsabbá és egyszerűbbé, hanem sokkal személyre szabottabbá is teszi a bankolást. A K&H-nál már most is olyan digitális megoldásokat kínálunk, amelyek percek alatt végigvezetnek egy hiteligénylésen, vagy akár a parkolásban, utazásszervezésben is segítenek. A jövőben Kate, a digitális pénzügyi asszisztens nemcsak tranzakciókat kezel majd, hanem teljes élethelyzetekre kínál megoldásokat.”
Csökkenő, de még mindig erős bizalom az adatkezelésben
Míg a magyarok továbbra is jobban bíznak az AI-t használó vállalatok adatkezelésében, mint az európai átlag, ez a bizalom csökkenő tendenciát mutat: már csak 55% gondolja úgy, hogy megfelelően kezelik a személyes adataikat. Ez azonban még így is a legmagasabb érték Európában, ahol sok helyen – főként Nyugat-Európában – erősebb a kétely.
Az állami szabályozásban nem hiszünk
A magyarok különösen bizalmatlanok az állami szabályozással kapcsolatban: mindössze 33% bízik abban, hogy a kormány felelősségteljesen irányítja majd az AI fejlődését. Ezzel Magyarország az utolsók között végzett a 30 ország közül – csak Japán és az Egyesült Államok mutatott még nagyobb bizalmatlanságot. Ráadásul a magyar válaszadók 59%-a kifejezetten nem bízik az állam szabályozási képességében – ez a legmagasabb arány a vizsgált országok között.
Változások jönnek a munka világában
A megkérdezettek kétharmada úgy gondolja, hogy az AI az elkövetkező öt évben jelentősen átalakítja a munkavégzést, ám csupán 29% tart attól, hogy ez a munkahelye elvesztéséhez vezethet. Ez a hozzáállás hasonló a nyugat-európai országokéhoz – tehát a magyar lakosság inkább lehetőséget lát az AI térnyerésében, mint fenyegetést.
AI és a gazdaság: borús kilátások
A gazdaságot illetően viszont jóval pesszimistább a kép: 28% szerint a mesterséges intelligencia inkább rontja, míg csak 23% szerint javítja a gazdasági helyzetet. Ez elmarad a nemzetközi átlagtól (34% optimista), és sötétebb képet fest, mint a tavalyi magyar adat (akkor még közel 30% volt derűlátó). Az amerikai és belga válaszadók azonban még ennél is borúlátóbbak.
Az egészségügyben reménykeltő az AI megítélése
A mesterséges intelligencia egészségügyre gyakorolt hatását sokan látják pozitívan: globálisan tízből négy ember (38%) gondolja úgy, hogy javítani fog az egészségügyi ellátáson, míg csupán 13% számít negatív hatásra. Magyarországon azonban alig több mint a lakosság egynegyede gondolkodik ilyen optimistán e téren.
A kutatásról:
Az Ipsos AI Monitor 2025 című nemzetközi kutatása 30 országban, több mint 23 000 fő bevonásával készült. Célja, hogy feltérképezze a mesterséges intelligenciával kapcsolatos tudást, attitűdöket, a bizalom szintjét, valamint a jövővel kapcsolatos várakozásokat. A felmérést 2025. március 21. és április 4. között végezték, a 75 év alatti lakosság körében.
English Summary
According to the latest Ipsos AI Monitor 2025, the majority of Hungarians are familiar with the basics of artificial intelligence and trust companies to handle personal data responsibly — more so than the European average. However, they are among the most skeptical when it comes to trusting their government to regulate AI effectively. While two-thirds of respondents believe AI brings more benefits than drawbacks, only 23% think it will positively impact the economy — a sharp decline from last year. Interest in AI remains high, especially in banking and healthcare, but optimism is mixed with growing concerns. Overall, Hungarians view AI as a useful tool, yet remain cautious about its long-term societal effects.
Kapcsolódó cikkek
- Mesterséges intelligencia a medencében – Az E.ON vízilabdázni tanítja az AI-t
- AI-ből jeles: magyar szoftvercég tarol Amerikában
- AI vezérelt átalakulás: Mire készülnek a technológiai felsővezetők?
- Amikor a technológia nem helyettünk, hanem értünk dolgozik – bemutatkozott az LG új imázsfilmje
- Az LG AI-filmje a holnap otthonát idézi
- Galaxy Z Fold7: A Samsung eddigi legvékonyabb és legokosabb hajlítható telefonja
- Erő, elegancia és AI egy hajlítható kijelzőben: bemutatkozott a Galaxy Z Fold7
- A jövő már itt van: mesterséges intelligencia a K&H befektetési döntései mögött
- AI a hivatalban: új kollégák érkeznek több száz önkormányzathoz
- Amikor az ügyfélszolgálat elkezd gondolkodni – AI-asszisztens a Bosch-nál