AI vezérelt átalakulás: Mire készülnek a technológiai felsővezetők?
2025. július 14.
A mesterséges intelligencia (AI) gyors térnyerésével a technológiai felsővezetők (C-suite) szerepe is jelentősen átalakul. A Deloitte legfrissebb kutatása, a Tech Exec Survey szerint a generatív AI (GenAI) és a különböző üzleti funkciók közötti szoros együttműködés ma már kulcsfontosságú tényezők a sikeres üzleti átalakulás szempontjából. A technológiai vezetők új készségeket sajátítanak el, befolyásuk nő, és egységesebb megközelítést alkalmaznak a transzformáció során.
Új prioritások és a vezetői szerepek átalakulása
Ahogy a vállalatok egyre inkább technológiaorientált üzleti modellekre állnak át, úgy válik egyre összetettebbé és sokrétűbbé a technológiai felsővezetők feladatköre. A felmérés szerint a szervezetek felében már legalább négy különböző tech-felsővezető dolgozik, jelezve a technológia stratégiai jelentőségének növekedését. Ez a bővülés arra ösztönzi a vállalatokat, hogy újragondolják és megerősítsék technológiai vezetői csapataikat.
Bár a vezetők 26%-a szerint a felelősségi körök tisztázása továbbra is kihívást jelent, világos prioritásokat határoztak meg saját szerepkörük alapján:
• CIO (Chief Information Officer): Az adatvagyon, az analitika és az AI/ML – különösen a GenAI – lehetőségeinek kiaknázása.
• CTO (Chief Technology Officer): Olyan platformok fejlesztése, amelyek megfelelnek a biztonsági és szabályozási elvárásoknak.
• CDAO (Chief Data and Analytics Officer): AI-kompetens munkaerő építése az adat- és analitikai szakemberek vonzásával és megtartásával.
• CISO (Chief Information Security Officer): A kiberbiztonság megerősítése és a felhasználói bizalom növelése az átlátható adatkezelés révén.
A legfontosabb szervezeti prioritások között szerepel:
• A biztonság, adatvédelem és ellenállóképesség erősítése (36%)
• Költségcsökkentés vagy azonos költségszint mellett értéknövelés (35%)
• Új piacok, szegmensek vagy régiók meghódítása (32%)
• Felhasználók megszólítása, megtartása és elkötelezése (32%)
„A technológia, az AI és az adatok új perspektívákat nyitnak, de valódi értéket akkor teremtenek, ha szorosan igazodnak az üzleti célokhoz. A technológiai vezetők előtt példátlan lehetőség áll, hogy e három tényező révén hosszú távú versenyelőnyt biztosítsanak a vállalatoknak.” – mondta Takács István, szenior menedzser, Deloitte Magyarország.
GenAI hatása: új munkahelyek, kihívások és együttműködés
Bár a generatív AI jövőbeli munkaerőpiaci hatásai kérdéseket vetnek fel, a megkérdezett technológiai vezetők közel 70%-a szerint a GenAI nem csökkenti, hanem bővíti a technológiai csapatok létszámát. Ez rávilágít arra, hogy az AI nem kiváltja, hanem támogatja az emberi munkát.
Ugyanakkor a képzett munkaerő hiánya, különösen a GenAI-hoz kapcsolódó kompetenciák terén, továbbra is komoly akadály. A válaszadók 45%-a szerint épp ezek a készségek hiányoznak leginkább a szervezetekből. Ennek ellenére a megkérdezettek 81%-a bízik abban, hogy a GenAI segíti majd a tehetségek toborzását, és így hozzájárul a létszámhiányok kezeléséhez.
A következő két évben az AI várhatóan az alábbi kulcskompetenciákat fogja erősíteni:
• Kiberbiztonság (56%)
• Felhőalapú rendszerek orkesztrációja (47%)
• Adattudomány és analitika (39%)
Ez a hatékonyságnövekedés lehetővé teszi, hogy a technológiai vezetők jobban fókuszáljanak a stratégiai kérdésekre és az üzleti értékteremtésre.
Együttműködés és jövőorientált fókusz
A felmérés alapján három kulcsterületre kell összpontosítaniuk a technológiai vezetőknek a következő 18 hónapban:
1. Kapcsolat kiépítése a frontvonalbeli dolgozókkal és középvezetőkkel (42%) – a helyi igények és kihívások megértéséhez.
2. A tech-felsővezetők összehangolása (36%) – egységes technológiai stratégia kialakítása érdekében.
3. A technológiai érték üzleti szempontból történő kommunikálása (36%).
„A technológiai felsővezetők előtt egyre nagyobb elvárások állnak. A CIO és társai kulcsszereplőkké váltak az üzleti stratégia, a tehetséggondozás és az innováció összehangolásában. A jövő sikerének záloga az operatív modellek és a működési módszerek újragondolása.” – mondta Kiss Dániel, Deloitte Technológiai Stratégia, Közép-Európa vezetője.
A jövő sikerének záloga: tanulás, alkalmazkodás, együttműködés
A digitális korszakban a technológiai vezetés nem csupán támogató szereplő, hanem a vállalati növekedés egyik fő mozgatórugója. A generatív AI és más technológiák nemcsak új képességeket hoznak, hanem új munkamódszereket és szemléletet is megkövetelnek. A siker kulcsa a folyamatos tanulás, az alkalmazkodóképesség és a funkciók közötti hatékony együttműködés lesz – mindez egy közös, hosszú távú jövőkép mentén.
A felmérés módszertana: A felmérést 622, az Egyesült Államokban dolgozó vezető technológiai vezető körében végeztük online kérdőív formájában, 2025. március 7. és április 1. között. A résztvevőket beosztás, cégméret, céges bevétel és a szervezet technológiai stratégiai irányának meghatározásában betöltött felelősség alapján szűrtük.
English Summary
As artificial intelligence, particularly generative AI, gains momentum, technology leaders in the C-suite are evolving their roles, expanding influence, and adopting a unified approach to business transformation. Deloitte’s latest Tech Exec Survey highlights how functions like CIO, CTO, CDAO, and CISO are becoming more specialized, while also collaborating more closely to drive value. Despite challenges such as skills shortages—especially in GenAI capabilities—tech leaders see AI as a catalyst for talent development and strategic growth. The survey emphasizes the need for coordination, frontline engagement, and a business-driven view of technology’s value to thrive in a rapidly changing digital landscape.
Kapcsolódó cikkek
- Amikor a technológia nem helyettünk, hanem értünk dolgozik – bemutatkozott az LG új imázsfilmje
- Az LG AI-filmje a holnap otthonát idézi
- Galaxy Z Fold7: A Samsung eddigi legvékonyabb és legokosabb hajlítható telefonja
- Erő, elegancia és AI egy hajlítható kijelzőben: bemutatkozott a Galaxy Z Fold7
- A jövő már itt van: mesterséges intelligencia a K&H befektetési döntései mögött
- AI a hivatalban: új kollégák érkeznek több száz önkormányzathoz
- Amikor az ügyfélszolgálat elkezd gondolkodni – AI-asszisztens a Bosch-nál
- Jog, laikusoknak – Hogyan segíthet az AI eligazodni a paragrafusok tengerében?
- Több mint egy dal: az LG újrahangolja az emberi kapcsolatokat
- Az LG rádiója nemcsak szórakoztat, de össze is kapcsol