Okosautópálya Budaörsnél: Itt épül a jövő közlekedése
2025. július 11.
Nemzetközi szinten is kiemelkedő fejlesztés valósult meg az M1–M7 autópálya közös szakaszán: a közelmúltban helyeztek üzembe egy olyan digitális rendszert, amely a forgalom valós idejű érzékelése és modellezése révén a jövő közlekedésének kulcseleme lehet. Az új infrastruktúra nem csupán az intelligens vezetéstámogató rendszerek bemutatóprojektjeként szolgál, hanem ideális környezetet biztosít az önvezető járművekhez kapcsolódó fejlesztések tesztelésére is.
A Magyar Közút és a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) közös projektje, az Eureka Central System, keretében az M1–M7 autópálya mintegy 800 méteres budaörsi szakaszán 39 különféle szenzort telepítettek. Ezek a berendezések – többek között radarok, LIDAR-ok, hőkamerák és különféle optikai kamerák – valós időben figyelik az útszakasz mindkét oldalán a járművek mozgását, az adatokat pedig egy szuperszámítógéphez továbbítják a Magyar Közút adatközpontjába.
A BME Gépjárműtechnológia Tanszékének szakemberei végezték el a szenzorok beállítását és kalibrálását, valamint kifejlesztették és betanították azokat a mesterséges intelligencia alapú modelleket, amelyek lehetővé teszik az útszakasz teljes digitális leképezését. A létrejött „digitális iker” rendszer valós időben mutatja az autópálya összes tereptárgyát és a közlekedő járműveket is.
Ez a technológia képes olyan információkkal is ellátni a közlekedésben résztvevőket, amelyeket a járművek saját érzékelőik hiánya vagy korlátozott látómezejük miatt nem tudnának érzékelni. Így a rendszer akár távolabb zajló vagy takarásban lévő eseményekről is képes valós idejű, pontos információt adni, ami jelentősen növeli a biztonságot, javítja a reakcióidőt, és hozzájárulhat a balesetek számának csökkentéséhez is.
Dr. Rövid András, a BME környezetérzékeléssel foglalkozó kutatócsoportjának vezetője és az Eureka projekt szakmai irányítója elmondta: „A digitális iker kiváló lehetőséget biztosít a vezetéstámogató és önvezető rendszerek tesztelésére. Ezek a próbák valós forgalmi szituációkban, de virtuális környezetben, fizikai kockázat nélkül végezhetők el, ami jelentősen gyorsítja a fejlesztési folyamatokat. A BME kutatócsoportja az Autonóm Rendszerek Nemzeti Laboratórium keretében több ilyen fejlesztésben is részt vesz, és azt reméljük, hogy ez az Európában elsőként megvalósított okosautópálya-szakasz nemzetközi autóipari partnereket is idevonz majd. Ez tovább erősítheti Magyarország szerepét a mobilitási technológiák fejlesztésében.”
Az M1–M7 okosautópálya-szakasza a jelenlegi 800 méterről hamarosan 1500 méterre bővül, tovább szélesítve a tesztelési lehetőségeket. A most szerzett tapasztalatok segíthetik egy országos, intelligens forgalomirányító rendszer kiépítését is, amelynek célja nem csupán a közlekedés hatékonyságának növelése, hanem a balesetek számának drasztikus csökkentése is.
Egyetlen baleset ugyanis – a forgalom leállása miatt – akár óránként 50–60 millió forintos gazdasági veszteséget is okozhat. Az ilyen intelligens rendszerek képesek lehetnek önálló, biztonságos beavatkozásokra is – például ideiglenesen forgalomba vonni a leállósávokat, amennyiben a forgalmi helyzet ezt lehetővé teszi –, így a jövőben sokkal rugalmasabb, gyorsabb és biztonságosabb lehet a közúti közlekedés Magyarországon.
English Summary
A groundbreaking smart infrastructure project has been completed on the shared section of Hungary’s M1–M7 motorway. In a collaboration between Magyar Közút and Budapest University of Technology and Economics (BME), 39 high-tech sensors were installed along an 800-meter stretch to monitor traffic in real time. The system creates a "digital twin" of the road, providing a live 3D model that includes every vehicle and roadside object. This technology not only supports driver assistance and autonomous vehicle testing but also enhances traffic safety and efficiency by offering data even on hidden or distant events. The pilot section will soon be extended to 1,500 meters, paving the way for large-scale deployment of intelligent traffic management solutions.
Kapcsolódó cikkek
- Bírság helyett nyaralás: így kerüld el az útdíjas bakikat külföldön
- Önvezető autók, robotok, digitális ikrek – így formálja az ELTE-Bosch tanszék az MI jövőjét
- Közösségi közlekedésre buzdít a Bolt a Környezetvédelem Világnapján
- Neumann professzori címet kapott Roska Botond
- Ipari Professzori címet kapott Dr. Szászi István a BME-től
- Hogyan alakítják át a közlekedést az egymással kommunikáló járművek?
- Így gondolkodnak együtt az önvezető autók
- Születésnapot ünnepel az egynapos autópályamatrica
- A városi autópályák hatása a személyes kapcsolatokra
- Virtuális valóság az autonóm járművek fejlesztésében