Ergonómia a versenypályán: magyar fejlesztés segíti a motorosokat

Egy innovatív motorkiegészítő fejlesztés valósult meg a győri Széchenyi István Egyetem és a gyorsaságimotoros-világbajnok Talmácsi Gábor, valamint partnere, Fekete Bálint közös munkájának eredményeként. A projektet az egyetem hasznosító vállalata, az Uni Inno Zrt. támogatta, az intézmény kutatói pedig technológiai és gyártástechnikai szaktudásukkal járultak hozzá a sikerhez.

A Széchenyi István Egyetem kiemelt figyelmet fordít arra, hogy az intézményben születő tudás gyakorlati, piacképes megoldásokká váljon. Ennek egyik fontos eszköze a Proof of Concept (PoC) program, amely az ötleteket egészen a gyártásra kész állapotig kíséri és támogatja.

 

A most bemutatott fejlesztés egy speciális, ergonómiai célokat szolgáló tankszárny, amelyet jelenleg versenymotorokon alkalmaznak. Az eszköz célja, hogy a motoros jobban tudjon a lábával támaszkodni a tankhoz, különösen fékezésnél és kanyarodás közben, amikor a test nagy terhelésnek van kitéve. A tankszárny tehermentesíti a karokat, csökkenti az izomfáradást, és javítja a motor irányíthatóságát. A terméket jelenleg nemzetközi szakmai környezetben tesztelik, a szélesebb közönség számára várhatóan az év végén válik elérhetővé.

 

Talmácsi Gábor világbajnok gyorsaságimotoros-versenyző, az ERGO Racing Kft. egyik tulajdonosa, Dósa Gábor, az Uni Inno Zrt. vezérigazgatója és Fekete Bálint, az ERGO Racing Kft. másik tulajdonosa a Széchenyi István Egyetem győri campusán. (Fotó: Dudás Máté/Széchenyi István Egyetem)

 

Az együttműködés során az egyetem nemcsak technológiai hátteret biztosított, hanem iparjogvédelmi támogatást is nyújtott. Ebben az Uni Inno Zrt. kiemelt szerepet vállalt, segítve, hogy a találmány ipari oltalmat kapjon. Dósa Gábor vezérigazgató elmondta: elkészült a tankszárny gyártástechnológiája, amelyet Talmácsi Gábor és Fekete Bálint közös vállalkozása, az ERGO Racing Kft. licenciaszerződés keretében hasznosít. A projektből származó royalty bevételeket az Uni Inno Zrt. további innovációs kezdeményezésekre fordítja.

 

„Kezdettől úgy láttuk, hogy ez a megoldás valódi segítséget jelenthet a versenymotorosoknak. Az együttműködés lehetőséget adott arra, hogy az egyetemmel közösen hozzunk létre egy univerzális, költséghatékony és gyorsan gyártható terméket, amely előnyt jelenthet a sportban” – mondta Talmácsi Gábor. Fekete Bálint hozzátette: „A projekt során komoly szakmai támogatást kaptunk. Az egyetem egy különleges gyártóeszközt is kifejlesztett, amely lehetővé teszi az alkatrész előállítását – ez a közös munka nagyban hozzájárult a végső termék kialakulásához.”

 

Az úgynevezett ergonómiai tankszárny, amelynek gyártására a Széchenyi István Egyetem Járműgyártás és Technológia Tanszéke fejlesztett ki szerszámot. (Fotó: Dudás Máté/Széchenyi István Egyetem)

 

Dr. Szalai Szabolcs, az egyetem Járműgyártás és Technológia Tanszékének vezetője hangsúlyozta: „Kollégáimmal, többek között Pálfi Lászlóval és Rusz Roland Jánossal, nagy figyelmet fordítottunk az ergonómiai és gyártástechnikai kihívásokra. Különösen büszkék vagyunk arra, hogy a gyártáshoz szükséges berendezést saját egyetemi műhelyünkben fejlesztettük ki. A munkába bevontuk demonstrátor hallgatónkat, László Kornélt is, mert fontosnak tartjuk, hogy a hallgatók valós ipari környezetben szerezhessenek tapasztalatot. Számos szakmai kihívással kellett szembenéznünk, de végül egy olyan eszközt sikerült létrehozni, amely kiválóan alkalmas kisszériás gyártásra. Ez a projekt jól mutatja tanszékünk szakmai színvonalát, valamint azt, hogy valós ipari értéket tudunk teremteni.” 

 

 

English Summary

An innovative ergonomic motorcycle accessory has been developed through a collaboration between Széchenyi István University in Győr and MotoGP World Champion Gábor Talmácsi, along with his partner Bálint Fekete. The product, called an "ergonomic tank wing," helps riders better stabilize themselves with their legs during braking and cornering, reducing arm fatigue and improving control. The university contributed engineering and manufacturing expertise, while its innovation company, Uni Inno Zrt., supported the project and facilitated patent protection. The product is currently being tested in international racing environments and is expected to be available to the public by the end of the year. The technology is being commercialized under a licensing agreement by ERGO Racing Kft., with revenues supporting future innovation projects.

 

 
 
 

Kapcsolódó cikkek

 

Belépés

 

 

Regisztráció