Így harcol a Z generáció az online csalások ellen

Online szabadulószoba, hitelességellenőrző alkalmazás és játékos oktatás – így védenék meg a Z generációs fiatalok társaikat az internetes csalásoktól.

Az utóbbi években világszerte nőtt a banki visszaélések száma, és a Magyar Nemzeti Bank adatai szerint Magyarországon is hasonló a helyzet. Az UniCredit Bank legutóbbi felmérése szerint sokan kaptak már megtévesztő e-mailt vagy SMS-t, amelyeket csalók egy szolgáltató nevében küldtek.

 

„Bár a bankok – köztük az UniCredit – mindent megtesznek a visszaélések megelőzése érdekében, a pénzügyi biztonságért még mindig az ügyfelek tehetnek a legtöbbet” – hangsúlyozta Doborné Tündik Olga, az UniCredit Bank vállalati biztonsági elemzője.

 

Mivel a tudatosság növelése minden korosztályban fontos, az UniCredit Bank idei innovációs versenye – amelyet középiskolásoknak hirdettek meg – a banki csalások megelőzésére fókuszált. A diákcsapatoknak olyan ötleteket kellett kidolgozniuk, amelyek segítenek társaiknak felismerni és elkerülni az online átveréseket. A kreatív munka során a résztvevők két fél napot kaptak a tervezésre – és ötletekből nem volt hiány.

 

A fiatalok szerint a megoldás kulcsa a digitális eszközök és az edukáció ötvözése. Figyelemfelkeltés céljából kuponokkal, kedvezményekkel is motiválnák a célcsoportot. A verseny egyik különdíjas projektje egy olyan cyber szabadulószoba volt, ahonnan csak akkor lehet kijutni, ha a játékosok felismernek egy csaló e-mailt, megoldanak egy kódfejtő rejtvényt, értelmeznek egy QR-kódos feladatot és helyesen beírják a jelszót.

 

 

Egy másik különdíjas ötlet egy mesterséges intelligenciára épülő oktatóalkalmazás volt, amely pontgyűjtéssel ösztönözné a tanulást, és a pontokat ajándékokra, illetve partnerkedvezményekre lehetne beváltani.

 

A verseny fődíját egy online hitelességellenőrző program koncepciója nyerte el. Ez a program egyetlen kattintással megvizsgálná, mennyire biztonságos egy adott weboldal, valamint hasznos tanácsokat adna, és különféle kedvezményekkel is ösztönözné a használatát.

 

A verseny tapasztalatai jól illeszkednek az UniCredit Bank 2024 augusztusában végzett reprezentatív kutatásához, amely a Z generációs diákok és X generációs szüleik véleményét vizsgálta a mesterséges intelligencia hatásairól. „A felmérés szerint a középiskolások 49%-a, míg szüleik 43%-a úgy gondolja, hogy az AI megkönnyíti a tanulást és a munkát. Ez a pozitív hozzáállás tükröződik a diákok által javasolt digitális megoldásokban is” – mondta Dudás Csilla, az UniCredit Bank szenior kommunikációs menedzsere, a verseny egyik fő szervezője.

 

A csapatokat a bank munkatársai segítették a felkészülésben, a zsűriben pedig a Magyar Bankszövetség, a Nemzeti Innovációs Ügynökség, a Magyar Innovációs Szövetség, a Junior Achievement Magyarország, valamint a bank szakértői is részt vettek.

 

A kezdeményezés az UniCredit „Re-Power Your Future” nevű oktatási programjának része, melynek célja, hogy 2026-ig több mint 350 magyar iskolában, mintegy 31 ezer diák digitális készségeit fejlessze.

 

 

English Summary

To help their peers avoid online scams, Gen Z students came up with creative digital solutions as part of an innovation competition organized by UniCredit Bank. Among the standout ideas were a cyber escape room, an AI-powered educational app, and a one-click online authenticity checker. The students combined digital tools with gamified learning and rewards like discounts to boost engagement. The competition’s outcomes aligned with UniCredit’s recent survey, which showed that both Gen Z teens and their Gen X parents see artificial intelligence as a useful aid in learning and work. The initiative is part of UniCredit’s “Re-Power Your Future” program, aiming to equip over 31,000 students in Hungary with future-ready skills by 2026.

 

 
 
 

Kapcsolódó cikkek

 

Belépés

 

 

Regisztráció