Jegyvásárlás, nyaralás, bankolás – Már tényleg mindent online intézünk?

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) évente vizsgálja az internethasználati szokásokat, és legfrissebb adataik szerint ma már nemcsak vásárlásainkat, hanem egyre több ügyünket is az interneten intézzük. Bár az online ügyintézés nem minden esetben díjmentes, kétségtelenül kényelmes megoldást kínál – úgy tűnik, sokan hajlandóak vagyunk fizetni a megtakarított időért és energiáért.

A világjárvány idején sokan tértünk át a személyes vásárlásról az internetes beszerzésekre, és a kutatások szerint ez a kényszerű váltás azóta tartós szokássá vált. Az online vásárlás során szerzett pozitív tapasztalatok valószínűleg hozzájárultak ahhoz is, hogy más típusú ügyeket is egyre többen bonyolítanak digitálisan. Jól látszik ez abból is, hogy 2022 óta folyamatosan növekszik azok aránya, akik az internetet használják ügyintézésre. Például míg három évvel ezelőtt az internetezőknek csupán negyede vásárolta meg online a vonat- vagy buszjegyét, illetve foglalt szállást, tavaly ez az arány már 37 százalékra emelkedett. Ez különösen figyelemre méltó annak fényében, hogy az internetezők kevesebb mint fele utazik el nyaralni – akik viszont utaznak, azok többsége online foglal.

 

 

A banki ügyek esetében, bár szinte mindenkit érintenek, az internetezők körülbelül kétharmada intézi ezeket digitálisan. Ezzel szemben az utazók közel 80 százaléka már online szervezi meg a pihenését.

 

Sok internetes szolgáltatás – például a csomagkövetés vagy az időpontfoglalás – ingyenesen elérhető, más esetekben azonban jelentős összegeket is kifizetünk egy-egy online ügyintézés során. Az online szállásfoglalók például tavaly éves szinten átlagosan 150 ezer forintot költöttek.

 

2024-ben különösen sokat fordítottunk menetjegyek vásárlására – fejenként átlagosan 46 ezer forintot –, valamint kulturális és sporteseményekre szóló belépőkre, ezekre évente körülbelül 36 ezer forint jutott fejenként.

 

 

English Summary

According to the Hungarian National Media and Infocommunications Authority, more and more people are handling everyday tasks online, not just shopping. The shift to digital services accelerated during the COVID-19 pandemic and has since become a lasting habit. While not all online services are free, users are often willing to pay for the convenience and time saved. In 2024, people in Hungary spent significant amounts online, especially on tickets, accommodation, and cultural events.

 

 
 
 

Kapcsolódó cikkek

 

Belépés

 

 

Regisztráció