Modern autók, új kihívások: nő a szoftverhibák és akkumulátorproblémák száma
2025. május 25.
Az európai közlekedési szokások látványos változáson mennek keresztül: folyamatosan nő a hibrid és elektromos járművek száma az utakon – derül ki az Europ Assistance és az Ipsos 2025-ös Mobilitási Barométeréből. Ugyanakkor a modern járművek összetett elektronikai rendszerei és érzékeny alkatrészei egyre gyakoribb meghibásodásokat eredményeznek, ami fokozza a gépjármű-asszisztencia iránti igényt.
A J.D. Power legfrissebb, 2025-ös kutatása is megerősíti: egyre több probléma forrása a szoftverhibákban keresendő. Az ADAC statisztikái szerint pedig továbbra is az indítóakkumulátor a leggyakoribb hibaforrás: 2024-ben a meghibásodások 44,9%-át lemerült akkumulátor okozta.
Elektromos hajtásláncok térnyerése
A Mobilitási Barométer adatai alapján az autó továbbra is alapvető szerepet tölt be az európaiak mindennapjaiban: a megkérdezettek 86%-ának legalább egy jármű áll rendelkezésére. 2023-ban még csak a járművek 10%-a tartozott az elektromos vagy alternatív hajtáslánccal szereltek közé, ez az arány 2025-re 13%-ra nőtt. Bár a belső égésű motorral működő autók még mindig a piac nagy részét uralják, egyes országokban – például Németországban, Olaszországban, Portugáliában és Spanyolországban – már jelentős mértékben nő a hibrid és elektromos autók aránya. Emellett minden negyedik európai vásárló fontolgatja elektromos autó beszerzését.
A technológia buktatói: szoftverek és érzékeny rendszerek
A mai járművek egyre inkább a szoftverekre támaszkodnak, így már egy egyszerű frissítés is okozhat problémákat. Az érintőképernyős vezérlőpanelek gyakran lassulnak le, fagynak le, vagy vesztik el érintésérzékenységüket. A különféle vezetéstámogató rendszerek – mint a sávváltást segítő rendszerek, a vészfékasszisztens vagy a radaros távolságtartó – szintén meghibásodhatnak.
Sok esetben a hibák olyan súlyosak, hogy az autó menetképtelenné válik. A leggyakoribb problémák közé tartozik a lemerült vagy hibás akkumulátor, a lefagyott fedélzeti rendszer, az automata váltó hibája vagy az elektronikus kézifék elakadása. Elektromos és hibrid modelleknél a töltés vagy a töltőcsatlakozó meghibásodása is gyakran előfordul.
Nemzetközi kutatások a járműmegbízhatóságról
A J.D. Power 2025-ös felmérése az amerikai piacon értékesített, 2022-es modellévi autók megbízhatóságát vizsgálta, három éven belül jelentkező meghibásodások alapján. A vizsgált járművek között átlagosan 202 hiba jutott 100 autóra – ez jelentős emelkedés a 2021-es 121-es értékhez képest. A szoftverhibák és a gyenge eszközintegráció egyre nagyobb problémát jelentenek.
Az ADAC 2025-ös jelentése megerősíti, hogy az elektromos járművek számának emelkedésével nőtt a velük kapcsolatos meghibásodások aránya is. Németországban 2024-ben 43 678 alkalommal hívták ki a sárga angyalokat, ami 46%-os növekedést jelent az előző évhez képest. A leggyakoribb hiba továbbra is a lemerült akkumulátor, amely az esetek közel felében (44,9%) felelős a problémákért.
Korszerű járművek – új típusú kihívások
„A technológia fejlődésével párhuzamosan a felhasználók egyre nyitottabbak a modern járművek iránt. Ugyanakkor ezek a fejlett rendszerek újfajta hibalehetőségeket is magukkal hoznak. Egy meghibásodás esetén gyakran csak speciális eszközökkel és szakértelemmel lehet elhárítani a problémát” – nyilatkozta Timár Gábor, az Europ Assistance operációs vezetője.
Megbízható segítség vészhelyzet esetén
Ilyen helyzetekben nyújt gyors és hatékony támogatást a gépjármű-asszisztencia szolgáltatás. Legyen szó balesetről, műszaki hibáról vagy elakadásról, a szolgáltatás a hét minden napján, belföldön és külföldön is rendelkezésre áll. Magyarországon ráadásul akár online, egy dedikált linken keresztül is kérhető azonnali segítség.
A szolgáltatás keretében nemcsak helyszíni javításra és szervizbe szállításra van lehetőség, hanem csereautó, szállás vagy információs támogatás is biztosított, a nap 24 órájában elérhető ügyfélszolgálat révén.
English Summary
Mobility habits across Europe are undergoing a major shift, with a growing number of hybrid and electric vehicles on the roads, according to the 2025 Mobility Barometer by Europ Assistance and Ipsos. However, modern cars are increasingly reliant on complex electronics and software, leading to more frequent breakdowns and a rising demand for vehicle assistance services. Battery-related issues, particularly dead starter batteries, remain the most common cause of vehicle failure. Research by J.D. Power and Germany’s ADAC also indicates a sharp rise in software-related problems and overall reliability concerns, even in newer models. In response, vehicle assistance services offer rapid, 24/7 support–both domestically and abroad–for everything from technical malfunctions to accidents and user errors.
Kapcsolódó cikkek
- Az Ayvens lett a BYD kizárólagos flottapartnere Magyarországon
- Maserati a Comói-tónál: ikonikus modellek a FuoriConcorso 2025-ön
- Tudatosak, takarékosak, barkácsolók – ilyenek a magyar autótulajdonosok
- Több mint SUV – Bemutatkozik a Grecale új generációja
- Versenypályáról az utcára – Itt a Ferrari 296 Speciale és nyitott változata
- Elindult a motoros szezon: ezekre figyelj, mielőtt nyeregbe pattansz
- Fenntarthatóság és innováció egy autóban
- Új név alatt folytatja a Continental autóipari ágazata: bemutatkozott az Aumovio
- Continental: Jövőbe mutató megoldások az Auto Shanghai 2025-ön
- Lézeres és szoftveralapú világítási rendszerek a Continental-tól