Mesterséges intelligencia Magyarországon: Lehetőség vagy veszély?

Bár a mesterséges intelligencia (MI) még gyerekcipőben jár, már most világosan látszik, hogy a következő évek meghatározó technológiája lehet, és akár egy új ipari forradalom előfutárává válhat. Vajon az MI lesz életünk legnagyobb lehetősége, vagy épp ellenkezőleg, a legnagyobb kihívása? Elveszi a munkánkat, vagy éppen megment minket?

A Bosch Magyarország Podcast legfrissebb adásában a szakértők arra keresték a választ, hogy mennyire van felkészülve a magyar társadalom az MI-korszakra. A beszélgetés résztvevői Pintér Róbert PhD, szociológus és politológus, a Corvinus Egyetem oktatója és a Digiméter kutatási vezetője, valamint Hack Mónika és Tóth Edit, a Bosch magyarországi csapatának kommunikációs szakemberei voltak.

 

Gyors változás, lassú alkalmazkodás

 

Az MI rohamos fejlődése már most formálja mindennapjainkat és a munka világát is. A Bosch Tech Compass nemzetközi kutatása szerint azonban a magyar lakosság negyede nem tud lépést tartani ezzel a tempóval. Sokan nem is tudják, hogy egy-egy hétköznapi alkalmazás – például navigációs rendszerek, tömegközlekedési javaslatok, fordítóprogramok vagy időjárás-előrejelző applikációk – mesterséges intelligencián alapul. „Gyakran nem is tudatosul bennünk, hogy MI-t használunk – ez is része a jelenlegi definíciós zavaroknak” – magyarázza Pintér Róbert.

 

Félelem az ismeretlentől

 

A kutatásból kiderült, hogy bár a magyarok több mint fele az MI-t tartja a következő évtized legmeghatározóbb technológiájának, a gyakorlati alkalmazás még nem terjedt el: például a ChatGPT-t rendszeresen csak minden huszadik ember használja. Érdekes módon sokan tartanak az MI munkaerőpiaci hatásaitól annak ellenére is, hogy személyes tapasztalatuk még nincs. Pintér Róbert szerint a technológiák elfogadásához szükség van egy „belépő alkalmazásra” – egy olyan, széles körben használt eszközre, ami segítene az embereknek megérteni és elfogadni az új megoldásokat, hasonlóan ahhoz, ahogy korábban az IWIW az internet népszerűsítésében játszott szerepet.

 

 

A nyitottság előnyt jelenthet

 

A Bosch szakértői szerint az oktatásnak és a vállalatoknak kulcsszerepe van abban, hogy az MI elfogadása és bevezetése sikeres legyen. A Bosch már 2020 óta rendelkezik saját MI-irányelvekkel, és a cég termékei mind beépített mesterséges intelligenciát használnak vagy annak segítségével készülnek. A vállalat elkötelezett a folyamatos tudásfejlesztés mellett – nemcsak dolgozói, hanem beszállítói és a fiatal generációk számára is.

 

Pintér Róbert szerint azonban nemcsak a vállalatoknak, hanem az egyéneknek is felelősségük van: a jövőben a digitális nyitottság döntheti el, ki tud lépést tartani a változásokkal. A karrier szempontjából nem feltétlenül az évek száma vagy a rutin lesz a meghatározó, hanem az, ki tudja hatékonyabban alkalmazni az MI-t: „Nem a mesterséges intelligencia veszi el a munkát, hanem az, aki jobban tudja használni.”

 

Új kihívások az oktatásban és a gondolkodásban

 

Az MI terjedése az oktatás számára is komoly kihívást jelent. A hagyományos értékelési és tanítási módszerek már nem elegendők. „Az iskoláknak meg kell tanítani, hogyan lehet etikusan és jogszerűen használni az MI-t” – hangsúlyozta Pintér Róbert.

 

A podcastban elhangzott az is, hogy az MI használatához elengedhetetlen a kritikus gondolkodás és a forrásellenőrzés képessége. A kormányzatnak, az oktatásnak, de a vállalatoknak és az egyéneknek is szerepük van abban, hogy a társadalom felkészült legyen a hamis információk kiszűrésére és a kiberbiztonság tudatos kezelésére.

 

Hack Mónika elmondta: a Bosch célja, hogy márkafüggetlen, közérthető szakmai tartalmakkal – például blogokkal, podcastokkal – segítse az embereket az új technológiák megértésében. Emellett a vállalaton belül képzések és workshopok támogatják a dolgozók felkészülését, és kiemelten fontos a tudásmegosztás.

 

 

English Summary

The latest episode of the Bosch Hungary Podcast explores the impact of artificial intelligence (AI) on Hungarian society. Experts emphasize that although AI is rapidly evolving and already integrated into daily life, many people don't recognize its presence, leading to uncertainty and mistrust. Building trust and digital openness is essential for wider acceptance, which requires shared responsibility from education, companies, and individuals. In the future, the ability to adapt to technological changes will be a competitive advantage, and teaching the ethical and effective use of AI should begin in schools.

 

 
 
 

Kapcsolódó cikkek

 

Belépés

 

 

Regisztráció