Tudatosak, takarékosak, barkácsolók – ilyenek a magyar autótulajdonosok
2025. május 5.
Egy közel 2000 fő részvételével készült országos felmérés szerint a magyar autósok praktikus szemléletűek, költségtudatosak, és sokan saját maguk végzik a kisebb javításokat. A legtöbben régebbi, használtan vásárolt autót használnak, amit hosszú távra tartanak fenn.
Az új autó luxuscikk lett
A válaszadók mindössze 10%-a vett új autót az elmúlt években, a többség használt járművet vásárolt, jellemzően magánszemélytől (50%) vagy kereskedőtől (39%). Lízingelt autót alig használnak – ez az arány csupán fél százalék a magánszemélyek körében.
Idősebb autók az utakon
A Kovács Autóalkatrész Kft. felméréséből kiderül, hogy a hazai autópark átlagéletkora meghaladja a 16 évet. A válaszadók 62%-a 15 évnél idősebb járművet vezet, minden negyedik autó pedig már 20 évnél is öregebb. Mindössze 5% használ 5 évnél fiatalabb autót, tehát a magyarok többsége használt autóval közlekedik, és hosszú távra tervez vele.
Napi használatban az autók
A magyar autósok nem csak birtokolják járműveiket, hanem rendszeresen használják is azokat: 73% naponta autóba ül, további 20% pedig hetente többször is vezet. Alkalmi, havi szintű használat csupán az esetek kevesebb mint 1%-ára jellemző.
Fedél nélküli parkolás – az időjárás nyomot hagy
Az autók tárolása vegyes képet mutat: a válaszadók 42,6%-a garázsban, 28,7% udvaron belül, 25,9% pedig az utcán parkol. Mélygarázsban csak elenyésző arányban, 0,7% tartja járművét. Ez hosszú távon károsíthatja az autókat – figyelmeztetett a Kovács Autóalkatrész ügyvezetője –, mivel a napsütés, eső és fagy gyorsítja a kopást, korróziót.
Otthon szerelnek a magyar autósok
A megkérdezettek túlnyomó többsége – 96,3% – végez kisebb karbantartási munkákat saját kezűleg. A leggyakoribb otthoni feladatok közé tartozik az ablaktörlő lapát, izzó, kerék, akkumulátor vagy pollenszűrő cseréje. 35,5% pedig a komolyabb szereléseket is maga végzi. Bár sokan szerelőt is igénybe vesznek (59,6%), elsősorban független autószervizeket választanak – a márkaszervizeket csak 5% keresi fel, jellemzően a magas költségek miatt.
Alkatrészt is jellemzően online vásárolnak
Az autótulajdonosok 73,3%-a inkább online vásárol alkatrészt, míg a hagyományos üzleteket csak 26,4% preferálja. Hipermarketekben gyakorlatilag senki nem szerez be autóalkatrészt.
Régi autókhoz egyre nehezebb alkatrészt találni
A Kovács Autóalkatrész tapasztalata szerint az idősebb – 15-20 éves vagy annál is régebbi – járművekhez egyre nehezebb beszerezni az alkatrészeket, mivel a gyártók idővel leállítják ezek gyártását. Ez gyakran bontott vagy utángyártott elemek használatát teszi szükségessé.
A megoldást a specializált gyártók jelenthetik, akik hibastatisztikák alapján készítenek utánpótlás-alkatrészeket. A Kovács Autóalkatrész ezekhez is biztosít hozzáférést, így segít a régi autók tulajdonosainak a megfelelő elemek beszerzésében.
Könnyített keresés, egyszerű rendelés
A cég alvázszám alapú keresője robbantott ábrás felülettel működik, amely lehetővé teszi, hogy a vásárlók könnyen, vizuálisan azonosítsák a szükséges alkatrészeket – így még a laikusok is eligazodnak a rendszerben.
Tudatos és önálló vásárlók
A kérdőívet a Kovács Autóalkatrész webáruháza készítette, és célja az volt, hogy jobban megismerjék ügyfeleik szokásait. A válaszok és a vállalat tapasztalatai is azt mutatják, hogy a magyar autós közösség tudatos, takarékos, és sok esetben saját kezébe veszi autója karbantartását. Az online vásárlás mellett egyre többen igénylik a szakértői tanácsadást is – a Kovács Autóalkatrész ügyfélszolgálata ennek megfelelően felkészült a kérdések fogadására.
English Summary
A recent survey of nearly 2,000 Hungarian car owners reveals a highly practical and cost-conscious driver community. Most people own older, used cars—often over 15 years old—and perform basic maintenance tasks themselves, from changing bulbs to replacing batteries. Only a small percentage use brand service centers, preferring independent mechanics or DIY repairs. Online parts shopping is dominant, and access to components for aging vehicles is becoming a growing concern.
Kapcsolódó cikkek
- Több mint SUV – Bemutatkozik a Grecale új generációja
- Versenypályáról az utcára – Itt a Ferrari 296 Speciale és nyitott változata
- Fenntarthatóság és innováció egy autóban
- Új név alatt folytatja a Continental autóipari ágazata: bemutatkozott az Aumovio
- Continental: Jövőbe mutató megoldások az Auto Shanghai 2025-ön
- Lézeres és szoftveralapú világítási rendszerek a Continental-tól
- Rekordszámú érdeklődő a győri Járműmérnök Napon
- A jövő autós hangrendszere: A kijelző, amely hangot is ad
- Az autó kijelzőjét hangszóróvá varázsolja a Continental
- Maserati: A személyre szabott luxus új korszaka