Mélyebb kapcsolatok, tartalmas beszélgetések – A Yettel digitális kártyái segíthetnek

Egy friss, országos reprezentatív kutatás szerint a magyarok többsége rendszeresen tartja a kapcsolatot édesanyjával: tízből hatan legalább hetente, míg négyen akár naponta többször is beszélnek velük. Ha nincs lehetőség személyes találkozóra, a legtöbben mobilon keresztül kommunikálnak. A beszélgetések jellemzően legalább tíz percig tartanak, ám gyakran inkább praktikus dolgokról, mintsem mélyebb, érzelmi témákról szólnak.

A Mélylevegő Projekt pszichológusai arra hívják fel a figyelmet, hogy fontos lenne időt szánni a tartalmasabb, személyesebb beszélgetésekre is. Ennek támogatására készültek el a Yettel és a Mélylevegő Csoport közös digitális kártyái, amelyek segítenek a kapcsolódás elmélyítésében.

 

A kutatás eredményei szerint a telefonbeszélgetés (76%) és a személyes találkozó (71%) a leggyakoribb kapcsolattartási forma, de a fiatalabb generációk – különösen a Z generáció – gyakran csevegnek chaten, és sokan videóhívással is élnek. A válaszadók kétharmada 5–30 perces hívásokat bonyolít le, de minden negyedik ember fél óránál is hosszabban beszél, tízből egy pedig rendszeresen több mint egy órát szán a beszélgetésre.

 

 

Az is kiderült, hogy a hívásokat általában a gyerekek kezdeményezik, és ez különösen jellemző az idősebb korosztályra. A hívások témái főként a mindennapi ügyek köré épülnek – például egészségügyi állapot, rokonokkal kapcsolatos hírek vagy gyakorlati kérdések –, míg érzelmi témák ritkábban kerülnek elő. Ugyanakkor a fiatalabbak hajlamosabbak megosztani örömüket vagy bánatukat is édesanyjukkal: míg a Z generáció több mint harmada elmondja, ha valami bántja, a 60 év felettiek körében ez már szinte egyáltalán nem jellemző.

 

Anyák napján a többség (háromnegyed) személyes találkozással ünnepelne, de ha ez nem lehetséges, sokan telefonon köszöntik fel édesanyjukat. A virág továbbra is a leggyakoribb ajándék, főleg a fiatalok körében, de a válaszadó anyák szerint ugyanennyire örülnének egy közös programnak is – mégis, ez a fajta ajándékozás kevésbé jellemző.

 

 

Ahogy Pető Dorina és Juhász Bettina, a Mélylevegő Projekt pszichológusai fogalmaznak: „Anyukánk nem csak valaki, aki a háttérből irányít, ő is főszereplő a saját életében. Ha a kapcsolat kizárólag információcserére korlátozódik, az könnyen lélektelenné válik. Fontos, hogy időnként mélyebb kérdéseket is feltegyünk neki, és teret adjunk neki emberként is megnyilvánulni – nem csak anyaként.”

 

A Yettel munkatársai által kitöltött kérdőívek is megerősítették: az édesanyák leginkább a közös élményeket és a mélyebb kapcsolódást értékelik. Ennek elősegítésére a Yettel applikációjában április 30-tól elérhetők olyan digitális kártyák, amelyek beszélgetésindítóként szolgálnak. Olyan kérdéseket tartalmaznak, mint például: „Mi az a három dolog, amit szeretnéd, ha én is megtanulnék az élettől?” vagy „Mit szerettél volna mindig is kipróbálni?”. Ezek a kártyák segítenek abban, hogy közelebb kerüljünk egymáshoz – nemcsak anyák napján, hanem a mindennapokban is.

 

A kutatás 1174 fő megkérdezésével zajlott 2025. áprilisában az Europion Piackutató mobil- és webapplikációs adatfelvételének segítségével (https://europion.hu/). A minta reprezentatív a 16 év feletti magyar lakosságra nem, életkor, iskolai végzettség, lakóhely típusa és földrajzi elhelyezkedése szerint.  

 

 

English Summary

A recent nationwide survey in Hungary, conducted for Mother's Day, reveals that most people speak with their mothers at least weekly, often via phone when in-person meetings aren't possible. However, these conversations usually focus on practical matters rather than emotional topics. To encourage deeper, more meaningful dialogue, Yettel and the Mélylevegő Project have created digital conversation cards available through the Yettel app starting April 30. These cards aim to spark heartfelt discussions and strengthen the parent-child bond beyond everyday routines.

 

 
 
 

Kapcsolódó cikkek

 

Belépés

 

 

Regisztráció