Podcastláz Magyarországon: Már a lakosság kétharmada követ adásokat
2025. április 14.
Három év alatt megháromszorozódott a rendszeres podcasthallgatók száma Magyarországon, és ma már a lakosság kétharmada hallgat valamilyen gyakorisággal ilyen műsorokat – derül ki egy friss kutatásból, amely a magyarok podcastfogyasztási szokásait vizsgálta.
A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) megbízásából készült tanulmány szerint a hazai podcasthallgatók több mint 90 százaléka elégedett a magyar kínálattal – mind mennyiségét, mind minőségét tekintve.
A kutatás, amely reprezentatív online kérdőíves felmérésen és fókuszcsoportos interjúkon alapul, azt mutatja, hogy a közvélemény elsősorban olyan kötetlen, beszédalapú, online hallgatható műsorként definiálja a podcastet, amely vizuális tartalom nélkül is élvezhető. A műfaj népszerűsége dinamikusan nő: 2021-hez képest megháromszorozódott azok aránya, akik heti rendszerességgel hallgatnak podcastet – ez most 36 százalék –, míg a valamilyen gyakorisággal hallgatók aránya 40-ről 66 százalékra nőtt. A podcastek különösen népszerűek a fiatalok, férfiak, magasabb végzettségűek és fővárosiak körében.
A hallgatók legnagyobb előnyként a podcastek rugalmasságát említik: bárhol, bármikor hallgathatók. Több mint kétharmójuk szerint ezek a műsorok lehetőséget adnak arra, hogy mélyebben elmerüljenek egy-egy témában. Emellett a többség úgy érzi, hogy a podcast intimebb, közvetlenebb hangulatot teremt, mint a hagyományos média.
Sokan nem tudatosan keresnek podcastet: jellemzően véletlenszerűen bukkannak rájuk, például a közösségi médiában. Kevesebb mint a felük böngészi aktívan az elérhető adásokat. Egy-egy epizódra leginkább akkor kattintanak, ha az adott téma érdekli őket, vagy ha ismerős, szimpatikus a műsorvezető vagy a vendég.
A hallgatók kétharmada elsősorban mobiltelefonon fogyaszt podcastet, és 70 százalékuk szerint a YouTube a legfőbb platform. A legtöbben háttértevékenység közben hallgatják ezeket a műsorokat, csak minden negyedik válaszadó figyel kizárólag a tartalomra. A hallgatók 57 százaléka már találkozott podcastbe ágyazott reklámmal vagy termékmegjelenítéssel, és 8 százalékuk vásárolt is ezek hatására.
A válaszadók több mint 150 különböző podcastet említettek meg, amelyek szerintük ismert és népszerű műsorok lehetnek Magyarországon. Bár sokan követnek közéleti témákat feldolgozó adásokat, a többség inkább más műfajokat kedvel – például a humor, a tudomány, a zene vagy az egészséges életmód iránt érdeklődnek.
Látva a műfajban rejlő lehetőségeket, az NMHH is elindította saját internetes műsorát, az NMHH Podcastet. Az első évad a mesterséges intelligencia mindennapjainkra gyakorolt hatásait tárgyalja szakértő vendégek segítségével, míg a második évad a gyermekek online biztonságával és a kapcsolódó aktuális trendekkel foglalkozik. A podcast epizódjai elérhetők a hatóság Spotify-, Apple Podcasts- és YouTube-csatornáján.
Az alábbi videóban Kövecses Ágnes, az NMHH Műsorfigyelő Osztályának vezetője beszél a tanulmány megállapításairól:
English Summary
Over the past three years, the number of regular podcast listeners in Hungary has tripled. Two-thirds of the population now listens to podcasts at least occasionally. A recent NMHH-commissioned study found that listeners value the flexibility of podcasts and are largely satisfied with the quality and variety of local content. Most discover episodes via social media and prefer to listen on their phones, with YouTube being the top platform.
Kapcsolódó cikkek
- Mit reklámozunk és kinek? – A magyar reklámpiac változásai 2024-ben
- Az év legolvasottabb online tartalmai
- Káros mintákat közvetített az egzotikus reality
- 125 millió forint támogatás közösségi médiaszolgáltatóknak
- A szólásszabadság alapjai: Az Oxfordi kézikönyv magyar kiadása
- Médiafogyasztási trendek Magyarországon
- Kiskorú influencerek a közösségi médiában
- Új pályázati lehetőségek a televíziós műsorkészítők számára
- TikTok-szokások Magyarországon: Mennyire népszerű a platform?
- Magyar tehetségek a CanSat műholdépítő versenyen