A digitális fizetés térhódítása Magyarországon

Már az 1000 forint alatti vásárlásoknál sem mindenki választja automatikusan a készpénzt, sokan inkább digitális fizetési megoldásokat, például bankkártyát használnak a pénztárnál – mutat rá a SimplePay fizetési megoldásokat fejlesztő és üzemeltető OTP Mobil kutatása. A fiatalok mellett meglepő módon az idősebb korosztály is csökkenti a készpénzhasználatot.

Hónapról hónapra egyre többen, egyre többször és egyre nagyobb összegben választják a digitális fizetést. A Magyar Nemzeti Bank legfrissebb adatai szerint a kártyás tranzakciók értéke tavaly év végére 14 százalékkal emelkedett az előző évhez képest, miközben a készpénzfelvételek száma 4 százalékkal csökkent.

 

Ez azt jelenti, hogy sokan már a reggeli péksüteményt is bankkártyával fizetik ki, nem pedig készpénz használatával. Az OTP Mobil megbízásából készült reprezentatív felmérés szerint az emberek ötöde már 1000 forint alatt sem szívesen használ készpénzt, inkább az elektronikus fizetést választja.

 

A válaszadók közel kétharmada határozottan az elektronikus fizetési módok mellett döntött, legyen szó fizikai bankkártyáról, mobiltárcáról vagy a qvik (utalás alapú) megoldásról. A készpénz elutasításának legfőbb oka a kényelem.

 

 

A felmérés szerint a válaszadók kétharmadával előfordult már, hogy egy üzletben csak készpénzes fizetésre volt lehetőség. 40 százalékuk emiatt inkább otthagyta a kívánt terméket, 45 százalékuknak volt elegendő készpénze a vásárláshoz, 10 százalék pedig később visszament, hogy kifizesse.

 

„A készpénzhasználatot egyre inkább háttérbe szorítják azok a fintech-megoldások, amelyek kényelmesebbek és költséghatékonyabbak mind a vásárlók, mind a kereskedők számára. Ilyen például az OTP Mobil által bevezetett qvik (utalás alapú) is, amelynek segítségével már több százezer tranzakció történt. Véleményem szerint az ilyen innovatív fizetési megoldások hozzájárulnak a kereskedők üzleti stabilitásához és a vásárlói körük bővítéséhez” – nyilatkozta dr. Al-Absi Gáber Seif, az OTP Mobil ügyvezető-helyettese.

 

A kutatásból kiderül, hogy minél fiatalabb valaki, annál inkább előnyben részesíti a digitális fizetési megoldásokat. A 18-39 évesek körében csupán 28 százalék választja a bankjegyet vagy aprópénzt az üzletekben, míg 35 illetve 34 százalékuk inkább bankkártyát vagy mobiltárcát használ. Ez a korosztály már elvárja, hogy az üzletekben, piacokon, és olyan szolgáltatóknál, mint például házhoz menő szerelők vagy fodrászok, lehessen bankkártyával fizetni. Érdekes módon nem a nyugdíjasok, hanem a 40-59 évesek azok, akik inkább ragaszkodnak a készpénzhez.

 

„Ha egy kereskedő vevőköre elsősorban fiatalokból áll, akkor mindenképpen biztosítania kell digitális fizetési lehetőségeket, mint például bankkártyás vagy qvik elfogadást. A fiatalok ugyanis elvárják az innovatív megoldásokat: azok közül, akik már hallottak és használták is a qvik-NFC vagy QR-kódos fizetést, a többségük 40 év alatti volt” – tette hozzá dr. Al-Absi Gáber Seif.

 

English Summary

A growing number of people in Hungary, including both younger and older generations, are opting for digital payment methods like credit cards and mobile wallets instead of cash, even for purchases under 1,000 HUF. According to a survey by OTP Mobil, the use of digital payments continues to rise, with card payments increasing by 14% last year. Younger consumers, in particular, expect businesses to accept digital payments, and innovations like the qvik payment system are gaining popularity.

 

 
 
 

Kapcsolódó cikkek

 

Belépés

 

 

Regisztráció