Digitális forradalom az akciós újságok piacán

A magyar felnőtt lakosság egyharmada már kizárólag digitálisan olvassa az akciós kiadványokat, míg 43 százalékuk vegyesen, mind online, mind offline formában lapozgatja őket. Csak a lakosság ötöde ragaszkodik kizárólag a papíralapú akciós újságokhoz – derült ki a Shopfully kutatásából. A digitalizáció ellenére az akciós újságok népszerűsége nem csökkent: a felnőttek 85 százaléka legalább havonta egyszer megtekinti őket, és szinte ugyanez a hányad elismeri, hogy ezek a kiadványok jelentős hatással vannak vásárlási döntéseikre.

Az akciós reklámújságok elterjedtsége továbbra is rendkívül magas a magyar felnőttek körében: a kutatás eredményei szerint 85 százalékuk legalább havonta olvassa azokat. A Shopfully (korábban Offerista Group) kutatása alapján a felnőttek 71 százaléka hetente böngészi az akciós ajánlatokat, míg csupán 6 százalékuk mondta azt, hogy egyáltalán nem olvas akciós újságokat. A nemek közötti különbségek is megfigyelhetők: a nők jelentősen gyakrabban lapozzák a reklámújságokat, mint a férfiak.

 

De kik azok a 6 százalék, akik soha nem nézik ezeket az újságokat? Zsatkulák István, a Shopfully digitális reklámkiadvány-terjesztési szakértője szerint ez a csoport leginkább fiatal, magasabb iskolai végzettségű és jövedelmű férfiakból áll, akik városi környezetben élnek. „Különösen a diákok és az egyedülállók képviselik ezt a csoportot. Élethelyzetük miatt nem érdeklik őket az akciók” – tette hozzá, majd kiemelte: „Még.”

 

A jövőben várható, hogy eltűnnek az akciós újságok a postaládákból

 

Ma a hibrid tartalomfogyasztás egyre inkább elterjedt: a fogyasztók legnagyobb része (43 százalék) egyszerre használja a nyomtatott és digitális formátumokat. A digitalizáció előretörését mutatja, hogy a válaszadók 30 százaléka már kizárólag online olvassa az akciós kiadványokat, míg csupán 21 százalék ragaszkodik a papíralapú változathoz.

 

Nyugat-Európában már lezajlott ez a folyamat, és közel 90 százalékos a digitalizáció mértéke. A kutatás eredményei egyértelműen jeleznek, hogy Magyarországon is folyamatosan zajlik a digitális átállás, és a jövőben várhatóan még inkább megnövekszik az online tartalmak iránti kereslet.

 

„Bár a nyomtatott formátumot kevesebben használják kizárólagosan, mégis van egy stabil felhasználói bázisa. Ezért a kereskedőknek ajánlott fokozatosan átállniuk a digitális formátumra, miközben megtartják a papíralapú reklámújságokat, különösen azok számára, akik kevésbé aktívan használják az internetet” – fogalmazott Zsatkulák István, a Shopfully szakértője.

 

 

Regionális és generációs eltérések

 

A kutatás azt is feltárta, hogy az akciós reklámújságok olvasási szokásai régiónként eltérőek Magyarországon. A Dél-Alföldön például többen választják a papíralapú változatot, míg az ország többi részén inkább az online formátum a népszerűbb, bár minden régióban a legtöbben mindkét típust egyszerre használják. Budapesten különösen erőteljes a digitális dominancia: itt már többen olvasnak kizárólag online reklámújságokat, mint hibrid formában.

 

„Ez jól mutatja, hogy a digitális átállás gyorsabb ütemben zajlik a fővárosban” – tette hozzá Zsatkulák István. „A vidéki területeken a hagyományos papíralapú újságok még mindig fontos szerepet játszanak a fogyasztók információszerzésében.”

 

A generációs különbségek is jól láthatók: a fiatalabb korosztályok számára az online tartalmak elérése kulcsfontosságú, míg az idősebbek inkább ragaszkodnak a hagyományos papíralapú újságokhoz.

 

Az akciós kiadványok hatása: ennyire befolyásolják a vásárlásokat?

 

De vajon mennyire befolyásolják az akciós újságok a vásárlási döntéseinket? A válasz: eléggé. A magyar felnőttek egynegyede szerint az akciós kiadványok „nagyon” befolyásolják vásárlásaikat, míg 55 százalékuk szerint „valamennyire” hatnak rájuk. Mindössze 13 százalék véli úgy, hogy „nem nagyon”, és csupán 7 százalékuk mondja, hogy „egyáltalán nem” befolyásolják őket. A nők vásárlási szokásaira jelentősen erősebben hatnak az akciós újságok, mint a férfiakéra.

 

Továbbá, az akciók jelentős hatással vannak az impulzusvásárlásokra is. A magyar felnőttek jelentős része vásárolt már olyan termékeket, amelyekre valójában nem volt szüksége, csupán azért, mert „kiváló ajánlatot” talált – mondta Zsatkulák István. A válaszadók 64 százaléka (5% nagyon gyakran, 19% gyakran, 40% néha) nyilatkozott úgy, hogy legalább időnként engednek a kedvező ajánlatok csábításának. Mindössze 11 százalékuk mondta, hogy soha nem vásárol impulzívan, tehát gyakorlatilag a fogyasztók 89 százaléka hajlamos impulzusvásárlásra.

 

A digitalizáció kihívásai: hogyan érhetik el a kereskedők az online vásárlókat?

 

Az akciós újságok továbbra is kiemelkedő szerepet játszanak a vásárlók figyelmének felkeltésében – igaz, egyre inkább a digitális térben. Magyarországon is erőteljesen zajlik a digitalizációjuk, és a kutatás alapján egyre többen választják az online formátumot a hagyományos papíralapú változattal szemben. Míg Nyugat-Európában már lezajlott a teljes digitalizáció, Magyarországon is intenzíven zajlik a digitális átállás, és várhatóan az online formátumok aránya tovább növekszik.

 

Az adatok világosan mutatják, hogy az akciós újságok továbbra is meghatározó szereplők a fogyasztók tájékoztatásában és vásárlási döntéseik befolyásolásában. A digitalizáció azonban új kihívások elé állítja a kereskedőket, akiknek alkalmazkodniuk kell a változó vásárlói szokásokhoz.

 

A kereskedőknek olyan digitális stratégiákat kell kidolgozniuk, amelyekkel elérhetik a vásárlókat, ahogyan azt a postaládákon keresztül korábban tették. A vásárlók továbbra is igénylik az akciós ajánlatokat és a kedvezményes termékekről szóló információkat. „Azok a márkák, amelyek minél hamarabb elkezdik a reklámkiadványok digitális transzformációját, versenyelőnyre tesznek szert” – zárta gondolatait Zsatkulák István, a Shopfully szakértője.

 

A kutatás módszertana

 

A felmérés reprezentatív mintán, 1035 fő megkérdezésével készült. Az adatgyűjtés online kérdőíves módszerrel történt, amelyben a válaszadók a reklámújságok fogyasztásáról, preferenciáikról és vásárlási szokásaikról adtak információt. A kutatást a Shopfully megbízásából készült, az adatgyűjtést az Ipsos Instant Research végezte 2024 augusztusában. Az adatok statisztikai módszerekkel kerültek elemzésre.

 

 

English Summary

A large portion of the Hungarian population is shifting towards digital formats for reading promotional leaflets. While 43% of people consume both digital and print versions, 30% exclusively read online, and only 21% stick to print. Digital transformation is rapidly advancing, with Hungary following Western Europe’s lead in moving towards online formats. The impact of these leaflets on purchasing decisions remains significant, as many consumers are influenced by special offers, often leading to impulse purchases. Retailers are advised to gradually transition to digital while maintaining print options for less digitally active groups.

 

 

 
 
 

Kapcsolódó cikkek

 

Belépés

 

 

Regisztráció