Hibrid mozdonyok a fenntartható vasút szolgálatában

A svájci központú Müller Technologie az ABB vontatási berendezéseit alkalmazza a régi dízelmozdonyok hibrid és felsővezetékes üzemmódra történő átalakítására. Az ABB technológiájának köszönhetően a mozdonyok három különböző hajtásmódot kínálnak, amely nagyobb rugalmasságot és hosszabb élettartamot biztosít, hogy megfeleljenek a környezetvédelmi előírásoknak. A nulla károsanyag-kibocsátású üzemmód különösen előnyös lesz munkaterületeken és alagutakban.

Bár a vasút már így is az egyik legkörnyezetbarátabb közlekedési forma, még mindig jelentős lehetőségek rejlenek a fejlesztésében. Ennek eredményeként a vasúti iparág olyan fenntartható megoldások felé halad, amelyek drámaian csökkenthetik a szén-dioxid-kibocsátást és a káros környezeti hatásokat.

 

A Müller Technologie dízelmozdonyait eredetileg az 1990-es évek közepén gyártották, és már több mint 30 éve működnek. Ezeket a mozdonyokat elsősorban építési és karbantartási feladatokra használják, gyakran elektromos szerszámok és eszközök áramellátására. Korábban a dízelmotor folyamatos működtetése szükséges volt, amíg a mozdony a munkaterületen tartózkodott, ami füstöt és zajt eredményezett, különösen lakott területeken, alagutakban vagy éjszaka. Azonban a vállalat a legújabb technológia alkalmazásával folyamatosan fejleszti járműparkját, hogy csökkentse a CO2-kibocsátást.

 

Ezért a Müller Technologie innovatív Aeam 841 hibrid mozdonyai az eredeti dízelmozdonyokon alapulnak, és most hármas üzemmódú (tribrid) működésre alakítják őket. A mozdonyokat főként építési, karbantartási, tolatási és teherszállítási feladatokra használják. Az átalakítást követően a mozdonyok képesek lesznek energiát nyerni a felsővezetékről, vontatási akkumulátorokból és új típusú dízelgenerátorokból. A cél a CO2-kibocsátás minimalizálása és az új környezetvédelmi szabályoknak való megfelelés.

 

 

A vontatásilánc-fejlesztéshez és a szükséges berendezések szállításához a Müller Technologie az ABB-hez fordult. A projekt követelményei között szerepelt a nagy megbízhatóság és költséghatékonyság, valamint az, hogy a vontatási berendezéseket nagyon szűk helyekre kell beépíteni. Az átalakításnak úgy kellett történnie, hogy a mozdony karosszériáját ne módosítsák, mivel így egyszerűbbé válik az engedélyezési folyamat.

 

A meglévő dízel-elektromos mozdonyok 920 kW-os motorral rendelkeztek, amely egy generátoron keresztül hajtotta a kétfokozatú, 724 kW-os kimenő teljesítményű hajtásláncot. A korszerűsítés során a négy motor összteljesítményét 1000 kW-ra növelték. A dízelmotort egy 500 kW-os, megújuló üzemanyaggal működő egységre cserélték, az eredeti villanymotorokat pedig felújították és megtartották.

 

Az ABB által szállított vontatási rendszer BORDLINE CC1500 AC Compact átalakítóból, eBox-ból, vontatási akkumulátorokból és egy vontatási transzformátorból áll. A BORDLINE Compact Converter egy magas szintű integrált megoldás, amely hálózati átalakítót, két vontatási átalakítót, két segédátalakítót és egy vontatási akkumulátor szaggatót tartalmaz, beleértve az aluláteresztő szűrőt is. Az új háromfokozatú vontatási átalakítók 7-9%-kal energiahatékonyabbak, mint az eredeti kétfokozatú rendszerek, miközben csökkentik a motorok szigetelésére nehezedő terhelést, és alacsonyabbak a harmonikus veszteségek, ami további energiamegtakarítást eredményez. A visszatápláló fékezési funkció lehetővé teszi, hogy a fékezési energiát a vontatási akkumulátorokba vagy a felsővezetékbe táplálják, így további energia megtakarítható.

 

 

Az eBox biztosítja az interfész kapcsolatot az átalakító és az akkumulátorok között, és tartalmazza az akkumulátor-kezelő rendszert. A vontatási akkumulátorok LTO (lítium-titán-oxid) cellatechnológián alapulnak, amely lehetővé teszi a nagyon gyors töltést. Az akkumulátorok teljesen lemerülve körülbelül 20 perc alatt feltölthetők, így egy rövid munkaszünet alatt is feltöltődnek.

 

Szoros együttműködés jellemezte a rendszerek fejlesztését: „Szorosan együttműködtünk az ABB-vel nemcsak a vontatási lánc megoldásának kidolgozásában, hanem annak biztosításában is, hogy az tökéletesen illeszkedjen a mozdonyokba” – mondta a Müller Technologie AG projektcsoportja. „Az ABB megbízható partner, és nagyon elégedettek voltunk az együttműködésünk zökkenőmentes lebonyolításával. Már tárgyalunk a további együttműködési lehetőségekről.”

 

A felújított mozdonyok fenntarthatósága a csökkentett CO2-kibocsátás és a füst-, illetve zajszennyezés csökkentésének köszönhetően jelentősen javítja a munkakörülményeket. Az ABB vontatási láncának alkalmazásával csendes üzemet biztosíthatnak a mozdonyok még éjszaka és a sűrűn lakott területeken is.

 

A hibrid mozdonyok külső energiaforrások nélkül is képesek hosszabb távokat futni. A Müller Technologie becslései szerint a mozdonyok működésének 80%-a felsővezetékről, a fennmaradó energiaigény pedig az akkumulátorokból vagy a dízelgenerátorokból származik. Ez az átalakítás akár 85%-kal csökkentheti a dízel fogyasztást, ami évente 8500 liter gázolaj megtakarítást jelent mozdonyonként.

 

A fenntarthatósági előnyök figyelembevételével az átalakított mozdonyok hozzájárulnak Svájc 2050-es nettó nulla kibocsátási céljainak eléréséhez. A fenntartható alternatívák alkalmazása jelentősen csökkenti a szén-dioxid-kibocsátást és elősegíti a vasúti ágazat dekarbonizálódását. Az ABB széleskörű szakértelme és átfogó vontatási megoldásai elősegítik egy tisztább és energiahatékonyabb jövő kialakítását.

 

English Summary

Müller Technologie, based in Switzerland, is modernizing its diesel locomotives by integrating ABB's traction systems to create hybrid and overhead-line operating modes. This transformation aims to reduce CO2 emissions, noise, and pollution, especially in sensitive areas like tunnels and populated regions. The upgraded locomotives can operate using overhead lines, traction batteries, or a new diesel generator, increasing energy efficiency and extending the lifespan of the vehicles. This sustainable retrofit project contributes to Switzerland's goal of achieving net-zero emissions by 2050, with a significant reduction in diesel consumption and improved environmental impact.

 

 
 
 

Kapcsolódó cikkek

 

Belépés

 

 

Regisztráció