TikTok-szokások Magyarországon: Mennyire népszerű a platform?

Sok gyermek már 8–10 évesen elkezd tiktokozni, miközben a platformra elvileg csak 13 éven felüliek regisztrálhatnak – hívja fel a figyelmet a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) legújabb, a hazai TikTok-felhasználók szokásait vizsgáló tanulmánya. A kutatás, amely körülbelül ezer, 18–49 éves felnőtt online, reprezentatív kérdőíves felmérésén és 10–17 éves fiatalok fókuszcsoportos vizsgálatán alapul, arra is rávilágít, hogy a felhasználók a TikTokon kevésbé érzik zavarónak a reklámokat, mint más platformokon.

A 18–49 évesek több mint fele már regisztrált TikTok-fiókot, bár a Facebook továbbra is a kedvenc közösségi felületük, a TikTok pedig csupán a negyedik legnépszerűbb. Azonban a TikTokra regisztráltak közel fele napi legalább egy órát tölt a platformon. A legtöbb időt a 30 év alattiak, az alacsonyabb iskolai végzettségűek és a megyeszékhelyeken élők töltik el, míg a legkevesebbet a 40 év felettiek, a felsőfokú végzettségűek és a fővárosiak használják.

 

A TikTok leginkább a rövid, tömör és könnyen fogyasztható videók miatt népszerű. Bár a platform hosszabb videók engedélyezésével próbálkozik, a válaszadók kétharmada továbbra is inkább a legfeljebb 30 másodperces tartalmakra kíváncsi. A felhasználók többsége az algoritmusra hagyatkozik, és az általa ajánlott videókat fogyasztja.

 

A 10–17 évesek is jellemzően elégedettek az algoritmus által ajánlott tartalmakkal, bár sokuk számára félelmetes, mennyire pontosan tudja eltalálni érdeklődési körüket. Sok fiatal külön is nézi az általuk követett csatornákat, melyeket szintén az algoritmus ajánlott nekik. A felhasználók közel fele néz élő adásokat, és 14%-uk már küldött ajándékot, azaz anyagi támogatást egy-egy tartalomgyártónak.

 

A 18–49 éves felhasználók mintegy 40%-a már osztott meg tartalmat a TikTokon, ám jellemzően nem üzleti céllal. Csupán 13%-uk szeretne pénzt keresni a videóikkal, és mindössze 9%-uk oszt meg vállalkozásokat népszerűsítő tartalmakat. A legtöbben inkább az önkifejezésre és szórakoztatásra használják a platformot. A legaktívabb tartalomkészítők a harmincas éveikben járó felnőttek.

 

Pexels

 

A 10–17 évesek inkább passzívan használják a TikTokot, de a fiatalabb tizenévesek többet posztolnak, mint az idősebbek. A késői tinédzserkorban gyakori passzivitás oka, hogy a fiatalok jobban szeretnék megőrizni a magánéletüket, és félnek a negatív kritikától. Számukra az Instagram inkább az önkifejezés és kapcsolattartás helyszíne.

 

A TikTok mára a reklámkampányok szempontjából is fontos szereplővé vált, ugyanakkor a felnőtt felhasználók mindössze 19%-a tartja igazán zavarónak a hirdetéseket. A reklámok természetesebben illeszkednek be a platform tartalmába, mint más felületeken, ugyanakkor csupán 8%-uk érzi őket személyesen relevánsnak. Több mint egyharmaduk kattintott már hirdetésekre, és 14%-uk vásárolt is azok alapján. A 30–39 évesek a legfogékonyabbak a fizetett tartalmakra.

 

A felnőtt felhasználók kétharmada kiemelten fontosnak tartja adatainak biztonságát, és ugyanennyien figyelnek oda adatvédelmi beállításaikra. Azonban csak egyharmaduknak van konkrét adatvédelmi aggálya, és csupán 10%-uk tekinti a TikTokot kiberbiztonsági kockázatnak.

 

A fiatalok többsége átlagosan 10–12 éves korában kezd el tiktokozni, de a kutatás fókuszcsoportos interjúi arra is rávilágítanak, hogy sokan már 8–10 évesen regisztrálnak a platformra. A fiatalok jellemzően naponta használják a TikTokot, és hétköznapokon egy-két órát töltenek a platformon.

 

Az alábbi videóban Soós Edina, az NMHH kutatási munkatársa nyilatkozik: 

 

 

English Summary

A recent study by the National Media and Infocommunications Authority (NMHH) reveals that many children start using TikTok as early as 8-10 years old, despite the platform's age restriction of 13+. The research also shows that TikTok is the fourth most popular social media platform among adults, with over half of 18-49-year-olds having registered. Users prefer short, up to 30-second videos, and the algorithm is highly influential in content consumption. Despite its growing presence in advertising campaigns, only 19% of adult users find ads disruptive. Privacy concerns are significant for many users, but only a small percentage see TikTok as a cybersecurity risk.

 

 
 
 

Kapcsolódó cikkek

 

Belépés

 

 

Regisztráció