A nők és a férfiak vezetési készségei: Mi alapján ítéljük meg a sofőröket?
2025. március 8.
A magyar társadalom többsége már találkozott olyan közlekedési helyzettel, ahol egy sofőrt a neme alapján hátrányosan megítéltek – derül ki a Drivingcamp Hungary megbízásából végzett reprezentatív kutatásból. A női vezetők 28%-a mindennapos jelenségnek tartja a nemi alapú megkülönböztetést, míg a fővárosi sofőrök egyharmada is hasonló tapasztalatokról számolt be. A válaszadók 17%-a szerint a női vezetők rosszabb sofőrök. Ezzel szemben a magyarok több mint fele szerint hasznos lenne egy, a női sofőrökkel szembeni előítéletek ellen indított kampány.
A Drivingcamp vezetéstechnikai központ kutatása alapján szinte minden ötödik magyar (17%) a nőket rosszabb sofőröknek tartja a férfiaknál, de a válaszadók több mint fele nem ért ezzel egyet, 29%-uk pedig semleges választ adott erre a kérdésre. A nők többsége (60%) elutasítja ezt a sztereotípiát, és megalapozatlannak tartja a férfiak és nők vezetési képességei közötti különbséget.
A lakosság 86%-a már tapasztalt olyat, hogy egy sofőrt a neme miatt negatívan ítéltek meg. A válaszadók csupán 14%-a nem találkozott még ezzel a jelenséggel. A megkérdezettek közel kétharmada ritkán tapasztalja ezt, de a nők 28%-a jelezte, hogy napi szinten szembesül ilyen megkülönböztetéssel. A fővárosi autósok egyharmada is rendszeres jelenségnek tartja a nemi alapú ítélkezést, ami összefüggésben lehet a helyi közlekedés magas stresszszintjével.
A nők vezetői sztereotípiáit a legtöbben (45%) a társadalmi és kulturális hagyományokkal magyarázzák, különösen a 60-69 évesek és a diplomások körében. A válaszadók 20%-a szerint személyes tapasztalatok is formálják az ilyen előítéleteket, míg a média és a közösségi oldalak hatását 16% jelölte meg fő okként. 13%-uk úgy véli, hogy statisztikai adatok bizonyítják a nők gyengébb vezetői képességeit, míg a családon belüli mintákat csupán 7%-uk tartja meghatározónak.
A magyarok többsége (58%) szerint hasznos lenne egy kampány, amely a női vezetőket érő előítéletek ellen szól. A nők 60%-a, míg a férfiak 56%-a támogatta az ötletet. Érdekesség, hogy a 60-69 éves korosztályban volt a legnagyobb arányú támogatás, 68%-uk szavazott erre. Ugyanakkor a lakosság csaknem negyede úgy gondolja, hogy nincs szükség ilyen kampányra, 18%-uk pedig nem tudta eldönteni, hogy szükséges-e.
Csörgő László, a Drivingcamp vezető trénere elmondta: "A nők kiváló vezetők, de a társadalmi sztereotípiák miatt gyakran hátrányos helyzetben vannak. Ők a biztonságra helyezik a hangsúlyt, kevésbé kockáztatnak, és alaposabban mérlegelik a helyzeteket. Ezért fontos, hogy megfelelő tréningekkel növeljük az önbizalmukat, és megmutassuk nekik, hogy a vezetési készségek fejleszthetők. Így a tréningek végére magabiztosabban vezethetnek. A cél nem versenyzők nevelése, hanem hogy mindenki, férfi vagy nő, biztonságosabban és tudatosabban vezessen az utakon."
A vezetéstechnikai központ azt is felmérte, hogy mely vezetői készségeket tartják a legfontosabbnak a magyarok. A válaszadók közel fele (48%) szerint a legfontosabb a forgalomnak, az időjárásnak és az útviszonyoknak megfelelő sebesség és vezetési stílus. Ezt a férfiak 52%-a, míg a nők 45%-a említette. A második legfontosabb készség a gyors reflex, amellyel a váratlan közlekedési helyzetekre lehet helyesen reagálni. Erre a nők magasabb arányban szavaztak, mint a férfiak. A harmadik legfontosabb tényező a közlekedési szabályok pontos betartása volt. Csupán 9% gondolja, hogy a több évtizedes rutin teszi valakit jó vezetővé.
English Summary
A recent study by Drivingcamp Hungary reveals that the majority of Hungarians have encountered situations where a driver was judged negatively based on their gender. 28% of female drivers face daily gender-based discrimination, and 17% of the population considers women worse drivers. Over half of Hungarians believe a campaign to combat these biases would be beneficial. Despite these stereotypes, many agree that skills such as adjusting speed to traffic conditions and quick reflexes are the most important qualities for a good driver, not just years of experience.