A jövő technológiája, amely már ma is formálja életünket

A mesterséges intelligencia (MI) készségek nemcsak a munka világában, hanem a magánéletben is egyre nagyobb jelentőséggel bírnak. Ezt az idei Bosch Tech Compass felmérés adatai is alátámasztják, amelyben világszerte több mint 11 000 embert kérdeztek meg, és Magyarországon sem más a helyzet. A magyar válaszadók 53%-a úgy véli, hogy a mesterséges intelligencia lesz a következő évtized meghatározó technológiája. Bár ez az arány valamelyest elmarad a globális átlagtól (65%), a hazai és nemzetközi válaszadók 71%-a egyaránt azt gondolja, hogy a mindennapi életben elengedhetetlenek lesznek az MI-készségek.

A kérdéses téma, hogy milyen készségekre lesz szükség az adatvezérelt világban való boldoguláshoz, megosztja a magyar társadalmat. Míg a fiatalabb generációk inkább a hatékony eszközhasználatra helyezték a hangsúlyt, az idősebbek az adatelemzést emelték ki mint szükséges készséget. Az összesített magyar eredmények alapján (adatelemzés: 47%, eszközhasználat: 46%) a világban is az eszközök hatékony használata a legfontosabb, 54%-kal, amelyet 44%-kal követ a kiberbiztonság és a kritikus gondolkodás, így az álhírek és hamisítványok felismerésének készsége.

 

 

„Bár az MI-t rossz célokra is fel lehet használni, és az adatokat is lehet visszaélni, ezért fontos, hogy a rendkívül komplex kihívások megoldására és a lehetőségek kiaknázására ökoszisztémában gondolkodjunk, hosszú távú, iparágakat átfogó szövetségeket építsünk” – mondta Szászi István, a Bosch csoport magyarországi és Adria-régióbeli vezetője.

 

 

Szigorúbb szabályozás szükséges a vállalatok számára A nemzetközi felmérés azt is megerősítette, hogy a vállalatoknak átgondolt MI-stratégiára van szükségük. A megkérdezett magyar válaszadók háromnegyede úgy véli, hogy a cégeknek kötelező magatartási kódexet kellene kidolgozniuk, és ezt az idősebb korosztály különösen fontosnak tartja. A Bosch már 2020 óta rendelkezik egy etikai kódexszel a mesterséges intelligenciával kapcsolatos fejlesztésekkel és az adatvezérelt termékek alkalmazásával kapcsolatban. „Az MI lehet az egyik legnagyobb hatású technológia, amely már életünk minden területén jelen van. Ez az ötödik ipari forradalom, amely éppen a szemünk előtt zajlik. Mi magunk is formáljuk, hiszen a legújabb nemzetközi trendekhez igazodva az MI már minden termékünkben jelen van” – tette hozzá Szászi István.

 

Pixabay

 

Az MI szerepe a klímavédelemben A társadalom más területein is megosztottak a vélemények. A kérdésre, hogy az MI mely négy társadalmi szektorban tudna legnagyobb mértékben hozzájárulni a fejlődéshez, Magyarországon az egészségügyet említette a válaszadók 52%-a, az energiaellátást 46%, az oktatást 43%, míg a környezetvédelmet és klímaváltozást 35%-uk jelölte meg. Emellett a magyar válaszadók 66%-a úgy gondolja, hogy a technológiai fejlődés kulcsszerepet játszik majd a klímaváltozás elleni küzdelemben, de mindössze a válaszadók fele hiszi azt, hogy a globális technológiai fejlődést megfelelően kihasználják a korunk legnagyobb problémáinak kezelésére.

 

Ha a mesterséges intelligencia elég fejlett lenne, a magyarok 39%-a MI-asszisztenst, illetve MI-orvost is igénybe venne. Több mint egyharmaduk MI-tanárra, több mint egynegyedük MI-ügyvédre vagy mentorra is nyitott lenne, és ötödük szívesen fogyasztana MI által készített ételt. Ugyanakkor barátként csupán 16%, szerelmi partnerként pedig csupán 13% tudja elképzelni az MI-t.

 

A tanulmányról

A Bosch Tech Compass felmérés során a Gesellschaft für Innovative Marktforschung mbH (GIM) 2024 őszén Magyarországon 1010 18 év fölötti embert kérdezett meg. A nemzetközi kutatásban hét országban összesen több mint 11 ezer 18 év feletti embert kérdezett meg.  A felmérésben az Egyesült Királyságban, Franciaországban és Németországban országonként ezren, míg az Amerikai Egyesült Államokban, Brazíliában, Indiában és Kínában országonként kétezren vettek részt. A reprezentatív felmérést a magyarországi Bosch csoport megbízásából hazánkban is elvégezték, a kutatásban több mint ezer 18–69 év közötti ember vett részt. A felmérés során a Boscht egyetlen alkalommal sem nevezték meg megrendelőként.

 

English Summary

The Bosch Tech Compass survey, conducted by Gesellschaft für Innovative Marktforschung mbH (GIM) in the fall of 2024, surveyed 1,010 people over the age of 18 in Hungary. The international survey gathered responses from over 11,000 people in seven countries, including the UK, France, Germany (1,000 participants each), and the US, Brazil, India, and China (2,000 participants each). The survey, commissioned by the Hungarian Bosch group, involved over 1,000 participants aged 18-69 in Hungary. Bosch was not named as the sponsor in the survey.

 

 
 
 

Kapcsolódó cikkek

 

Belépés

 

 

Regisztráció