A magyar autóipar kihívásai
2025. március 5.
Az autóipar jelentős változások előtt áll, melyeket az elektromos autók elterjedése, az Európai Unió szigorú szabályozásai és a munkaerőhiány egyaránt formálnak. Az INTEGRATOR FM ipari podcast legújabb epizódjában Kilián Csaba, a Magyar Gépjárműipari Egyesület (MAGE) főtitkára osztotta meg véleményét arról, hogy hogyan alkalmazkodhat az iparág ezen kihívásokhoz.
Túl gyors átállás és politikai nyomás
Az Európai Unió határozott intézkedéseket hozott a közlekedés zöldítésére. A szabályozások szerint 2025-re 15,5%-kal kell csökkenteni a személyautók szén-dioxid-kibocsátását, és 2035-től már nem lehet új belső égésű motoros autót piacra dobni. A cél, hogy 2050-re az autóipar teljes mértékben kibocsátásmentes legyen. Az autógyártók többsége azonban túl gyorsnak tartja ezt az átállást, és próbálták elérni a határidők kitolását, de a politika végül erősebbnek bizonyult. Kilián Csaba szerint az iparági szereplők komoly kihívásokkal néznek szembe, hiszen a szabályozásoknak való megfelelés hatalmas fejlesztési költségekkel jár, miközben a kereslet csökken. Ha a 2025-ös célokat nem sikerül elérni, az európai gyártók akár 16 milliárd eurós büntetést is fizethetnek.
Technológia, de nincs kereslet
Bár az elektromos átállás technológiailag megvalósítható, a piaci környezet nem kedvező. Az elektromos autók ára továbbra is magas, a töltőhálózat kiépítése elmarad, és a vásárlók többsége legalább 500-600 kilométeres hatótávolságot vár egy töltéssel. A magas árak és kényelmetlenségek miatt sokan halogatják az autócserét. Több ország, például Németország és Franciaország, megszüntette az elektromos autók vásárlásához nyújtott állami támogatásokat, aminek következtében 20%-os visszaesés következett be az eladásokban.
Kína dominanciája
A kínai autógyártók egyre erősebben jelennek meg az elektromobilitás piacán. 2023-ban Kína több mint 24 millió járművet gyártott, míg Európában csak 12 milliót. A kínai modellek olcsóbbak és technológiailag fejlettebbek, ami komoly konkurenciát jelent az európai piacon. Az EU ugyan védővámokat vezetett be a kínai autókra, mely akár 35%-os felárat is jelenthet, de Kilián szerint ez nem fogja megállítani a kínai gyártók terjedését, mivel a vásárlók számára az alacsonyabb árak továbbra is vonzóak.
Munkaerőhiány a magyar autóiparban
A magyar autóipar egyik legnagyobb problémája a munkaerőhiány. A BMW és az akkumulátorgyártók Debrecenben 20-30 ezer új munkavállalót keresnek, míg a BYD megjelenése Szegeden újabb versenyt teremt a szakemberekért. Kilián szerint a munkaerő megtartása kulcsfontosságú lesz, és sok vállalat kénytelen lesz külföldi munkavállalókat bevonni, illetve fokozni az automatizációt. Az oktatás és szakképzés fejlesztése elengedhetetlen ahhoz, hogy Magyarország hosszú távon is versenyképes maradjon az autóiparban.
Zöld célok és fekete felhők az európai járműipar felett
Az INTEGRATOR FM ipari podcast Zöld célok és fekete felhők az európai járműipar felett című epizódja olyan kérdésekkel foglalkozik, mint hogy mekkora büntetést kockáztatnak az európai gyártók, ha nem teljesítik a 2025-ös szabályokat? Hogyan népszerűsíthetik az elektromos járműveket a fogyasztók számára az OEM-ek? Milyen modelleket érdemes fejleszteniük a gyártóknak? Miként áll Magyarország autóipara globálisan? A téma megismeréséhez hallgassa meg a podcast új epizódját!
English Summary
The automotive industry is undergoing significant changes, driven by the rise of electric mobility, strict EU regulations, and labor shortages. In a recent INTEGRATOR FM podcast episode, Csaba Kilián, Secretary General of the Hungarian Association of Automotive Manufacturers (MAGE), discussed how the industry can adapt to these challenges. EU regulations demand a 15.5% reduction in CO2 emissions from cars by 2025 and a complete shift to emission-free vehicles by 2035. However, many manufacturers consider this transition too fast, leading to concerns about development costs and decreasing market demand. Additionally, high electric vehicle prices, insufficient charging infrastructure, and competition from China’s advanced and affordable models are complicating the shift to electric vehicles. Labor shortages in Hungary’s automotive sector are also a major challenge, with companies relying on foreign workers and increased automation to meet demand.
Kapcsolódó cikkek
- A gamer élet rejtelmei: Hogyan hatnak a videójátékok a gyerekek fejlődésére?
- Új kutatások a bioműanyagok újrahasznosításában
- Zöldenergiával a jövő felé: A Bosch fenntarthatósági megoldásai
- A közösségi média ereje: Hogyan emelkedj ki a tömegből?
- Űrtechnológiát hoz a hálószobákba a tollszakma hazai képviselője
- Podcastok forradalma: Így lesz 2025-re Magyarországon is a marketing egyik leghatékonyabb eszköze a „tévés rádióműsor”
- A technológia, ami visszahozhatja a fejlesztéseket Európába
- Az ESG a MAGE Fenntarthatósági Fórumának központi témája
- Kritikus évek várnak az európai járműiparra
- Az ázsiai autóipar lehagyta digitalizációban Európát