A MI és a közösségi média alakítja a vásárlási szokásokat

A technológia fejlődése alapvetően megváltoztatta vásárlási szokásainkat, amit jól példáz, hogy a közösségi platformok egyre nagyobb hatással bírnak döntéseinkre, amikor vásárlásról van szó. Emellett a generatív mesterséges intelligencia (Gen MI) is jelentős átalakulást hozott az online vásárlás élményében, amit a fogyasztók 71%-a kifejezetten elvár. A Z és Y generációk azon igénye, hogy a vásárlás minél inkább személyre szabott és zökkenőmentes digitális élmény legyen, hajtja ezt a trendet – ezt a Capgemini Kutatóintézet legújabb felmérése is megerősíti.

 

Mesterséges intelligencia hatása a vásárlásra

 

A mesterséges intelligencia előretörése a vásárlási szokásokban is egyre inkább megfigyelhető. A fogyasztók 46%-a kedvezően értékeli a generatív MI hatásait az online vásárlásra, míg háromnegyedük nyitott az ilyen típusú ajánlásokra, ami 2023-ban 63% volt. A termék- és szolgáltatásajánlások esetén már több mint a fele (58%) helyettesítette a hagyományos keresőmotorokat a generatív MI eszközökkel. A vásárlók 68%-a szeretné, ha a generatív MI eszközök összegyűjtenék a keresési eredményeket a közösségi médiából, az online keresőmotorokból és a webáruházak oldalairól. Azonban a technológia által biztosított élménnyel kapcsolatos elégedettség csökkent: míg 2023-ban 41% volt elégedett, 2024-re ez 37%-ra esett vissza.

 

„A vásárlók ma már egyre inkább személyre szabott élményeket keresnek, amelyeket a generatív mesterséges intelligencia képes biztosítani. Ezen kívül az azonnali, hatékony kiszállítást várnak el, és egyre tudatosabbak a vásárlásaik során” – nyilatkozta Lindsey Mazza, a Capgemini Csoport globális kiskereskedelmi vezetője. „A versenyelőny megőrzése érdekében a kiskereskedőknek olyan stratégiákat kell alkalmazniuk, amelyek a vásárlót helyezik a középpontba, és mesterséges intelligencia segítségével kiemelkedő vásárlói élményt nyújtanak. A közösségi kereskedelem fejlődése is figyelemre méltó, hiszen a kiskereskedőknek kihasználniuk kell a közösségi média és digitális hirdetési platformokat, hogy már a vásárlási folyamat legelső szakaszaiban bevonják a fogyasztókat.”

 

MI influenszerek és közösségi média szerepe

 

A mesterséges intelligencia segítségével létrehozott avatárok népszerűsége is nő: a fogyasztók negyede vásárol a generált ajánlások alapján. A közösségi médiában található influenszerek szerepe is egyre nagyobb: 2024-ben a Z generáció 70%-a rajtuk keresztül értesült új termékekről, ami jelentős növekedés a 2023-as 45%-hoz képest. Az Instagram és a TikTok, valamint hasonló platformok egyre inkább formálják a kiskereskedelmet, mivel a fogyasztók több mint fele ezeken a csatornákon fedez fel új termékeket, szemben a 2022-es 32%-kal. A kutatás arra is rámutat, hogy a vásárlók 40%-a a közösségi médiát használja ügyfélszolgálati ügyek intézésére is.

 

 

Felár a gyors kiszállításért

 

A gyors kiszállítással kapcsolatos igény folyamatosan emelkedik. Egyes régiókban a fogyasztók egyre hajlandóbbak felárat fizetni a gyorsaságért. A gyors kiszállítással kapcsolatos fizetési hajlandóság 2023-ban 41%-ról 2024-re 70%-ra nőtt, amely a termékek azonnali elérhetőségével kapcsolatos erős fogyasztói igényt tükrözi. Ez a trend különösen India, Németország, Franciaország, Svédország, Spanyolország és Hollandia piacain figyelhető meg, míg az Egyesült Államok e téren lemarad.

 

Online hirdetések ereje

 

A kutatás azt is kimutatta, hogy a fogyasztók 67%-a figyeli a kiskereskedők weboldalain és alkalmazásaiban megjelenő hirdetéseket, amikor egy termékre keresnek. Az online vásárlások közel egyharmadát az online hirdetések befolyásolták az elmúlt 12 hónapban. Ezzel szemben a vásárlók kevésbé elégedettek az üzlethelyiségekben található hirdetésekkel. A fogyasztók 53%-a személyre szabott hirdetéseket szeretne látni a boltokban, mint például okos bevásárlókocsikat, tükröket vagy interaktív érintőképernyőket.

 

Fenntarthatóság és vásárlási hajlandóság

 

A fenntarthatóság kulcsfontosságú tényezővé vált a vásárlási döntéseknél. A fogyasztók 64%-a vásárol fenntartható termékekből, és 67%-uk hajlandó másik kiskereskedőt választani, ha a fenntarthatóságot nem tartják szem előtt. Azonban a vásárlók egyre kevésbé hajlandóak felárat fizetni a fenntartható termékekért. Az elmúlt két évben folyamatosan csökkent azon fogyasztók aránya, akik 5%-nál magasabb felárat vállalnának. Ugyanakkor az olyan kezdeményezések, mint a szénlábnyom jelzése vagy az élelmiszer-pazarlás csökkentése, nagy visszhangot keltenek. Emellett a vásárlók egyre inkább részletes információkat keresnek a megvásárolt termékekről, különösen a tápanyagokkal kapcsolatos adatokat, és 67%-uk kész akár más termékre váltani, ha ezek az információk nem állnak rendelkezésre.

 

A kutatás módszertana

 

A Capgemini Kutatóintézet 2024 októberében és novemberében 12 000, 18 év feletti fogyasztót kérdezett meg Észak-Amerika, Európa és az Ázsiai-Csendes-óceáni térség 12 országában.

 

English Summary

Technological advancements, particularly generative AI and social media, are transforming consumer purchasing behaviors. A growing number of consumers (71%) expect personalized shopping experiences, especially from Gen Z and Gen Y. AI is influencing how people shop online, with many replacing traditional search engines with AI tools. Consumers also show a strong preference for instant delivery, with 70% willing to pay extra for fast shipping. Sustainability is increasingly important, although fewer consumers are willing to pay a premium for eco-friendly products. Social media platforms and AI-driven influencers are also playing a larger role in shaping purchasing decisions.

 

 
 
 

Kapcsolódó cikkek

 

Belépés

 

 

Regisztráció