A Z generáció pénzügyi szokásai
2025. február 22.
A fiatal felnőttek pénzügyi szolgáltatásokkal kapcsolatos elvárásai jelentősen eltérnek a középkorú és idősebb generációkétól. Ők elsősorban az egész nap, bárhonnan elérhető, mobil platformokat részesítik előnyben, és pénzügyi döntéseik meghozatalában gyakran a pénzügyekhez értő kortárs influenszerekre, vagyis „finfluenszerekre” alapoznak. A Provident Z generációs ügyfeleinek háromnegyede kizárólag online tartja a kapcsolatot a pénzügyi szolgáltatóval, amely elkötelezett amellett, hogy megértse a generáció igényeit, mivel ezek jelentős hatással vannak az iparág jövőjére. Lássuk, hogyan különbözik a Z generáció pénzügyi magatartása a korábbiaktól, és milyen új trendeket hoz a pénzkezelési szokásaikban!
A Provident ügyfeleinek körülbelül 10%-a a Z generáció tagja, vagyis azok közül, akik az 1990-es évek második felében és a 2010-es évek első felében születtek. Ez a mintegy 22 ezer 28 év alatti ügyfél gyakran használja a pénzügyi szolgáltató webchat funkcióját, így nyitvatartási időben is digitálisan kommunikál a Provident munkatársaival, még akkor is, ha személyre szabott segítségre van szüksége.
A Z generáció tagjai igazi digitális bennszülöttek, mivel már úgy nőttek fel, hogy az internet, a közösségi média és az okoseszközök világát természetes környezetként élik meg. Az online tér számukra a legfőbb eszköz az információszerzésre és a kapcsolatok építésére, a digitalizáció pedig alapvető normává vált a világnézetükben. Gyorsan alkalmazkodnak az új technológiákhoz, és a digitális eszközök napi életük szerves részét képezik.
A digitalizációval való szoros kapcsolatuk a pénzügyi szokásaikban is megnyilvánul. Olyan szolgáltatásokat keresnek, amelyek kényelmesen, a nap 24 órájában elérhetők. A hagyományos banki ügyintézés helyett szívesebben választják a mobilbanking szolgáltatásokat és a pénzügyi applikációkat, amelyek lehetővé teszik számukra, hogy bárhonnan, bármikor kezeljék pénzügyeiket. Pénzügyi döntéseik meghozatalában az internet játszik kulcsszerepet: a szülők, barátok és pénzügyi tanácsadók mellett a közösségi média a legfontosabb tájékozódási forrás számukra, de gyakran információt nyernek netes keresésekből vagy influenszerek videóiból is. A PYMENTHS Intelligence 2023-as kutatása szerint a Z generáció 34%-a számolt be arról, hogy pénzügyi döntéseikben influenszerek, más néven finfluenszerek tanácsai befolyásolták őket.
A Provident Pénzügyi Zrt. anyavállalata, az International Personal Finance (IPF) által 2024 júniusában készített kutatás szerint a 18-34 évesek 20,6%-a minden kiadását előre megtervezi, míg a 35-54 évesek 21,1%-a teszi ugyanezt. A 18-34 évesek 38,6%-a minden hónapban vagy rendszeresen félretesz pénzt megtakarítás céljából. A megtakarítások leggyakoribb célja a lakásvásárlás vagy felújítás, melyet a fiatalok 40,7%-a jelölt meg prioritásként. Ezen kívül 32,8%-uk utazásra és kikapcsolódásra költené a félretett pénzt. A válaszadók több mint 40%-a a hitelfelvétel során a kamatlábat és a havi törlesztőrészletet tartja a legfontosabb szempontnak, 7,2%-uk számára a kényelmi tényezők is fontosak, míg 6,3%-uk számára az egyszerűen kezelhető mobilalkalmazás az elsődleges szempont. A kutatás alapján a korosztály 55,4%-a magabiztos a pénzügyi termékekkel és szolgáltatásokkal kapcsolatos ismereteiben.
Pálfalvi Márta, a Provident Pénzügyi Zrt. vállalati kapcsolatok és kommunikációs igazgatója így fogalmazott: „A pénzügyi szektor felelős szereplőjeként figyelnünk kell a fiatal generációk pénzügyi és pénzpiaci igényeire. A Z generáció már most egyre nagyobb részt képvisel az aktív társadalomban. Nemcsak pénzügyi, hanem társadalmi és környezeti döntéseik is tudatosak, amelyekben az etikus fogyasztás és a fenntarthatóság fontos szerepet kap. Most kell figyelmet fordítanunk rájuk, hogy megértsük, hogyan gondolkodnak a pénzről, hiszen a digitális világ és az új pénzügyi eszközök iránti elkötelezettségük alapvetően alakítja a pénzügyi szektor jövőjét.”
English Summary
Young adults' expectations of financial services differ significantly from older generations. They prefer accessible, 24/7 mobile platforms and often rely on "finfluencers" for financial advice. The majority of Provident's Generation Z clients communicate exclusively online with the provider. This generation, digital natives, values convenience and flexibility in managing finances and is highly influenced by social media and online research. They also prioritize savings for major goals like homeownership and travel. Understanding these trends is essential for shaping the future of the financial sector.
Kapcsolódó cikkek
- Mi a jó üzleti terv alapja?
- Megváltoztatja a játékszabályokat a mesterséges intelligencia a pénzügyekben
- Hogyan védhetik meg magukat a nyugdíjasok az online világban?
- Az AI és a digitalizáció térhódítása a hazai vállalati pénzügyekben
- Az unalom a márka halála
- „Új játékszabályokat akarunk!” – a Z generáció elvárásait kutatta a Bosch és a Richter
- Vicces vagy hasznos? Így görgeti a Z generáció a közösségimédia-tartalmakat
- Mesterséges intelligencia a pénzügyeinkben: 2024-ben fordulópont következhet
- Egyre több a Z generációs munkavállaló: így motiváld őket!
- A Z generáció kevésnek érzi az iskolában megszerzett digitális készségeket