IT Fitneszteszt: A magyar diákok jól teljesítettek, de van hová fejlődni

A Visegrádi Négyek (V4) és Ukrajna diákjai körében tavaly végzett nagyszabású online digitális készségfelmérés, az IT Fitneszteszt eredményei részletes zárójelentés formájában elérhetők. A felmérés azt mutatja, hogy bár a diákok digitális készségei folyamatosan javulnak, még van hová fejlődniük, különösen az algoritmikus gondolkodást és komplex problémamegoldást igénylő feladatok terén. Az általános iskolások között a magyar diákok a második legjobb eredményt érték el, míg a középiskolások csupán a negyedik helyen végeztek az öt résztvevő ország közül.

2024-ben a Magyarországon az IVSZ – Digitális Vállalkozások Szövetsége által koordinált IT Fitneszteszten összesen közel 184 ezer diák vett részt Magyarországról, Csehországból, Szlovákiából, Lengyelországból és Ukrajnából. A teszt április közepe és október vége között zajlott, és az előző évekhez képest nagyobb hangsúlyt kapott a tényellenőrzés és a mesterséges intelligencia (AI) eszközök alkalmazása.

 

A régió szintjén a diákok a legjobb eredményeket az internetes feladatkategóriában érték el. Érdekesség, hogy míg a biztonság és a számítógépes rendszerek területén az általános iskolás diákok a második és harmadik legjobb eredményeket érték el, addig az idősebbek, azaz a középiskolások gyakran gyengébben szerepeltek ezen a területen. Az irodai eszközök használata nem volt kiemelkedő, de ezen a téren a magyar és a szlovák diákok teljesítettek a legjobban a régióban.

 

A felmérésből az is kiderült, hogy sok diák gyengébben teljesített a magasabb szintű kognitív készségeket, például az algoritmikus gondolkodást igénylő feladatok megoldásában. Továbbá, a diákoknak számos területen, így a továbbtanuláshoz szükséges készségekben és a munkáltatók által elvárt kompetenciákban is vannak hiányosságaik.

 

A magyar általános iskolások második legjobb eredménye

 

Az általános iskolások körében a szlovák diákok érték el a legjobb eredményt 52,1%-os sikerességi arányukkal, őket követik a magyarok 50,33%-kal. Csehország a harmadik, Lengyelország pedig a negyedik helyen végzett.

 

A középiskolás diákok között Szlovákia volt a legsikeresebb 44,52%-os sikerességgel, őket Csehország (38,81%), Lengyelország (35,83%) és Magyarország (34,60%) követik.

 

Freepik

 

A legmagasabb sikerességi arányt a legnagyobb részvételi arányt produkáló nyugat-dunántúli diákok érték el, míg a legalacsonyabb arányt a dél-alföldi régióban regisztrálták – utóbbi régióban azonban alacsonyabb volt a részvételi arány is.

 

Tajthy Krisztina, az IVSZ főtitkára így kommentálta az idei eredményeket: "A felmérés azt mutatja, hogy a diákok digitális készségei javuló tendenciát mutatnak, de még van hová fejlődniük. A digitális írástudás nemcsak az oktatás, hanem a gazdaság versenyképessége szempontjából is kulcsfontosságú. Az AI és más új technológiák átalakítják a munkaerőpiacot, és ezek hatékony használatához alapvető tudás szükséges. Nemcsak az eszközök ismerete fontos, hanem a kritikus gondolkodás és az információk helyes értelmezése is elengedhetetlen."

 

A középiskolások és a mesterséges intelligencia eszközei

 

Idén először kaptak helyet az AI-eszközökre összpontosító feladatok. A középiskolások jól ismerték és intuitív módon használták ezeket az eszközöket, de még van lehetőségük ezen eszközök további megismerésére és integrálására az oktatásba.

 

A munkáltatói elvárásokkal összevetve a középiskolások irodai eszközkészségei továbbra sem elégségesek, különösen a szövegszerkesztés és táblázatkezelés területén. Az adatmentéshez és a biztonsági riasztásokhoz kapcsolódó feladatok megoldásában is gyenge eredményeket mutattak a diákok.

 

Összességében úgy tűnik, hogy a középiskolások jobban teljesítenek azokban a feladatokban, amelyekkel gyakrabban találkoznak, és jobban teljesítenek az alacsonyabb kognitív igényt támasztó feladatokban, ahol az olvasásmegértés és a kritikus gondolkodás nem szükséges.

 

A 15 évesek digitális készségei a régióban

 

A 15 év alatti diákok legjobban az internet és a számítógépes rendszerek használatában teljesítettek, míg az együttműködési eszközök és közösségi hálózatok terén a sikerességi arány alacsony volt. Az irodai eszközökkel kapcsolatos feladatok szintén gyenge eredményeket hoztak, de itt a magyar és szlovák diákok kiemelkedtek a régió többi országából. Az alacsony sikeresség a felhőtárhelyekkel kapcsolatos feladatoknál volt a legszembetűnőbb, ahol a diákok nem tudták jól megkülönböztetni a mappákat és fájlokat.

 

A 2024-es IT Fitneszteszt eredményeit összegző jelentést az IVSZ honlapjáról lehet letölteni.

 

English Summary

The 2024 IT Fitness Test, conducted among students from Hungary, Czech Republic, Slovakia, Poland, and Ukraine, shows improving digital skills, though there is still room for growth, especially in tasks requiring algorithmic thinking. Hungarian primary school students ranked second, while high school students ranked fourth. The test focused more on fact-checking and AI tool usage compared to previous years. Regional results revealed strengths in internet-related tasks, but weaknesses in more complex areas like office tools and security. Despite progress, students still face challenges in skills required for further education and the job market.

 

 
 
 

Kapcsolódó cikkek

 

Belépés

 

 

Regisztráció