Az Ecommerce Hungary támogatja az EU e-kereskedelmi reformjait
2025. február 10.
Az Ecommerce Hungary Egyesület, mint a magyarországi e-kereskedelmi szektor legnagyobb képviselője, üdvözli és támogatja az Európai Bizottság napokban felvázolt e-kereskedelmi importot érintő lépéseit annak érdekében, hogy az Unió e-kereskedelme továbbra is egy biztonságos, fenntartható, egyenlő versenyfeltételeket biztosító piactér legyen.
Az Ecommerce Hungary hosszú ideje azon dolgozik, hogy minden iparági szereplőnek, minden magyar e-kereskedelmi válllalkozásnak segítse javítani a versenyképeségét, illetve segítsen abban a szabályozói törekvésben, amely minden szereplő számára egyenlő versenyfeltételeket biztosít. Az utóbbi egy-két évben jelentősen megnőtt az Unión kívülről érkező import; csak 2024-ben 4.6 milliárd alacsony értékű csomag érkezett az EU piacára, amely kétszerese a 2023-as mennyiségnek. Ezen csomagok jelentekény része nem felel meg az EU-s szabályozásnak, például a biztonsági, minőségi standardoknak vagy a környezetvédelmi előírásoknak. Ezek a problémák Magyarországon is fennállnak: 2024-ben a szektoron belüli növekedést egyértelműen az EU-n kívüli import mozgatta, miközben a hazai forgalom reál értékben stagnálás körüli eredményt mutatott. Ugyanakkor a verseny fokozódása önmagában nem probléma, az viszont igen, hogy a versenyfeltételek nem feltétlenül egyenlőek.
Az Ecommerce Hungary így fontosnak tartja, hogy felhívja a figyelmet az Európai Bizottság most javasolt irányelveire és támogassa azokat. Különösen fontosnak tartja kiemelni a következő javaslatokat:
1. Vámreform. A Bizottság javasolja a 150 EUR-os értékkhatár eltörlését, illetve az ellenőrzési képességek növelését az adatmagosztás és a kockázatelemzés területén.
2. Célzott intézkedések az importált árukra vonatkozóan, beleértve a vámhatóságok és a piacfelügyeleti hatóságok közötti összehangolt ellenőrzések elindítását, valamint a termékbiztonsággal kapcsolatos közös fellépéseket, például az első nagyszabású termékbiztonsági ellenőrzést.
3. A fogyasztók védelme az online piactereken, kiemelve a Digitális Szolgáltatásokról szóló jogszabály (Digital Services Act) és a Digitális Piacokról szóló jogszabály (Digital Markets Act) következetes alkalmazását.
4. Digitális eszközök alkalmazása az e-kereskedelmi környezet felügyeletének megkönnyítésére, például a Digitális Termékútlevél és az új mesterséges intelligencia alapú eszközök segítségével, amelyek a potenciálisan nem megfelelő termékek azonosítására szolgálnak.
5. Nemzetközi együttműködés és kereskedelem, beleértve az EU termékbiztonsági szabályaira vonatkozó képzési tevékenységek biztosítását, valamint a dömpinggel és támogatásokkal kapcsolatos bizonyítékok értékelését.
Az Ecommerce Hungary javasolja, hogy a felsorolt területeken a szabályozó hatóságok gyorsan lépjenek – mind a versenyképes hazai vállalkozások fennmaradása, mind a fogyasztók jogainak biztosítása érdekében. Egyben kifejezzzük nyitottságunkat együttműködésre a javaslatok megvalósítása érdekében.
English Summary
The Ecommerce Hungary Association, the largest representative of the Hungarian e-commerce sector, supports the European Commission's recent initiatives to regulate e-commerce imports. These steps aim to ensure a secure, sustainable, and fair marketplace within the EU. Ecommerce Hungary advocates for the elimination of the 150 EUR import value threshold, enhanced customs controls, and coordinated safety checks. They emphasize consumer protection on online platforms and the use of digital tools for better oversight. The association urges rapid regulatory action to protect both local businesses and consumer rights.
Kapcsolódó cikkek
- GymBeam: a fitnesz újradefiniálása Európában
- Friss kutatás: Rajonganak a vásárlók a BNPL iránt
- A retail média felrobbanthatja a hirdetői piacot
- 2025-től indul a fogyasztóvédelmi csúcshatóság
- Szigorodik az ellenőrzés a webáruházak felett
- A Black Friday időszakban az érintett e-kereskedelmi cégek közel kétharmadának teljesült a várakozása
- A tavalyinál jóval optimistábbak a webáruházak a karácsonyt illetően
- Először készült felmérés a magyarországi retail media helyzetéről
- Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
- A magyar vásárlók egyre tudatosabbak az online térben: a Pepita.hu kutatása