Adatstratégia: A vállalati siker kulcsa a digitális korban
2025. február 5.
A Magyar Marketing Szövetség Döntéshozói Klubjának 2025. január 30-i rendezvényén azt járták körül a résztvevők, hogy a vállalatok és a márkák hogyan gazdálkodhatnak felelősen az adatvagyonukkal, és hogy mindez hogyan járulhat hozzá ahhoz, hogy jobban kiaknázhassák az eddig esetleg kevéssé igénybe vett marketing-, média- és üzleti potenciálokat. A PWC redezvényközpontjában tartott eseményen kiderült, hogy a digitális átalakulás korában a vállalatok adatvagyona kulcsfontosságú erőforrássá válik, amely megfelelő kezeléssel jelentős versenyelőnyt biztosíthat a piaci szereplők számára.
Vitaindítóként Incze Kinga, a Whitereport & Mediaspace.global alapító-ügyvezetője tartott előadást a téma fontosságáról. Az előadás rávilágított, hogy a digitális platformok térnyerésével és a szabályozási környezet változásával a vállalati adatstratégia kialakítása elengedhetetlenné vált, hiszen a piaci szereplőknek reagálniuk kell a 3. feles adatok mennyiségének változásaira a digitális térben, és saját, elsőfeles adatokkal, valamint akár vásárolt adatokkal és köztes szolgáltatások nyújtotta adatokkal is erősíteni a fogyasztókkal való kapcsolatot. Incze Kinga kiemelte, hogy sok hazai vállalat még nem mérte fel, mekkora adatvagyonon ül, ezért először ezt a szemléletet kell meghonosítani a vállalaton belül, és felmérni az adatterületeket és a lehetséges ‘quick win’-eket.
A szakértő hangsúlyozta, hogy a digitális transzformáció lehetővé tette, hogy “tudjuk, ki van a cső végén és mit csinál” (persze, az adatvédelmi jogi kereteken belül), és az adatstratégia valójában azt definiálja, hogy hogyan akarjuk a fogyasztóval tartani a kapcsolatot, és ezt hogyan tudjuk adatalapon minél hatékonyabban és költséghatékonyabban tenni – ami a jelenlegi piaci helyzetben sokak számára megfontolandó lehet. Az adatstratégia kialakítása magában foglalja a meglévő adatok feltérképezését, rendszerezését és optimális felhasználását. Ideális esetben a marketing és üzleti szemlélet viszi a prímet, amelyet a jog és IT támogat, számos egyéb funkció mellett – emelte ki a szakértő. Elhangzott, hogy az első lépés a vállalaton belüli adatcsoportok, -silók feltárása, elemzése és kiaknázása (például kampányadatok, website- és mikrosite-adatok, e-commerce, promóciós adatok, hűségkártya- és fizetési információk, social media-adatok stb.), majd ezt követheti az adatcsoportok összekapcsolása és új adatok gyűjtése a stratégia továbbfejlesztése érdekében.
A Marketing Döntéshozói Klub exkluzív helyszínén, a PwC Hungary Eiffel palotájában az előadást egy panelbeszélgetés követte Krisztina Palinkas – Molson Coors, Media & Digital Senior Manager CEE, András Csenterics LL.M. – PwC Legal Irodai tag, Adatvédelmi és Adatbiztonsági Szakjogász és Andras Kallos – Közgazdász, Adatbiztonsági és adatvédelmi jogi szakokleveles szakember részvételével, Incze Kinga moderálásában. A panelbeszélgetés alapján jól látható, hogy az adatstratégia és adatgazdálkodás egyfajta szemlélet, amely egy új üzleti lehetőség, és túllép a compliance-megközelítésen.
A résztvevők hangsúlyozták, hogy fontos kellő őszinteséggel kezelni a témát vállalaton belül és a valóság tükrében tervezni a feladatokat, lépésről lépésre, adatterületről adatterületre. Ehhez elengedhetetlen az első lépés, hogy az adott vállalat vállalja fel a projectet és mérje fel, milyen adatokkal rendelkezik és üzleti/marketingcélok mentén definiálja, mit szeretne elérni adatvagyonépítéssel. A panelbeszélgetés résztvevői egyöntetűleg versenyelőnyt látnak a vállalatok számára a céges adatokra épülő üzleti értékek teremtésében, miközben hangsúlyozták, hogy adatstratégiai gondolkodás és az első feltérképezési munkák sem tudnak elindulni erre dedikált felelős és project nélkül – de legalább ilyen fontos, hogy olyan kolléga vezesse a projectet, aki szakmailag megfelelően érti a piacot és az adatokat, hiszen az adatstratégia alapján üzleti döntések/marketingdöntések születnek.
A további beszélgetésekből az derült, hogy a hazai piacon sokan még az adatstratégiai szemléletváltás elején járnak, és az előadás, illetve panelbeszélgetés segítséget jelentett abban, hogy a résztvevők muníciót és ösztönzést kapjanak céljaik eléréséhez.
English Summary
On January 30, 2025, the Hungarian Marketing Association's Decision-Makers Club held an event discussing how businesses and brands can responsibly manage their data assets and how this can contribute to unlocking previously underutilized marketing, media, and business potential. The event at PwC's event center highlighted the increasing importance of data as a key resource in the digital transformation era, offering companies a competitive edge if handled properly.
Kinga Incze, founder and CEO of Whitereport & Mediaspace.global, gave an opening presentation emphasizing that the rise of digital platforms and regulatory changes make it essential for companies to develop a data strategy. This involves understanding the growing volume of third-party data in the digital space and using first-party data, purchased data, and intermediary services to strengthen customer relationships. Many companies still haven't assessed their data assets, and a shift in mindset within the company is required to map out data areas and identify "quick wins."
The discussion highlighted the importance of integrating marketing and business perspectives with legal and IT support to build an effective data strategy. Key steps include analyzing and optimizing existing data sets and gradually expanding the strategy to create new data connections. A panel discussion followed with industry experts, emphasizing that data strategy is an opportunity for new business models, not just a compliance approach. The participants agreed that building data-based business value offers a competitive advantage, and successful implementation requires a dedicated project lead with deep market and data understanding. The event provided valuable insights for participants in their journey toward a data-driven strategy.
Kapcsolódó cikkek
- Nagy szükség van a cselekvő és teremtő marketing erejére
- Rutinból nem megy: globális transzformáció és lokális alkalmazkodás!
- Marketing Agenda 2025 – Adatalapú AI forradalom találkozása a márkamenedzsmenttel
- Marketing Diamond Awards: Már csak 5 napig lehet kedvezményesen előnevezni!
- Új digitális marketing konferenciát szervez a Magyar Marketing Szövetség
- Idén is keresik a „Az Év Ügynökségét” és az „Az Év Vállalatát”
- Elindult a nevezés az idei Marketing Diamond Awardsra
- Több mint 2000 résztvevő volt kíváncsi az idei Marketing Summitra
- Olimpiai aranyérmesekkel ünnepeltek a marketing és üzleti szféra képviselői
- Megvannak a Marketer of The Year hazai jelöltjei