Az ESG a MAGE Fenntarthatósági Fórumának központi témája
2025. január 19.
Szalóczy Miklós, a Magyar Gépjárműipari Egyesület (MAGE) Fenntarthatósági Szakmai Fórumának vezetője, a Robert Bosch Kft. GST Energy energiakérdésekkel foglalkozó globális munkacsoportjának vezetője adott betekintést a Fórum működésének elmúlt egy évébe.
– Közel másfél éve működik a MAGE Fenntarthatósági Fóruma. A 2023-as évre vonatkozóan négy fókusztémát azonosítottak: energiaellátás és energiahatékonyság, digitalizáció, biodiverzitás és végül az ESG. Kezdjük utóbbival, mert az ESG szabályozása változott 2024-től, és változni fog 2025-től is. Hogyan tudják segíteni a vállalatokat a felkészülésben?
– Az ESG egy sokrétű, mindenkit érintő és egyre aktuálisabb téma. Amikor először előkerült, akkor még egy távoli megoldandó problémának tűnt, most viszont már valóban égető feladat, 2025-től már a kisebb vállalatoknak is jelentéseket kell tennie – mondhatjuk, hogy mindenki nyakig benne van. A vállalatok erőforrásokat biztosítanak erre a feladatra, a nagyvállalatok pedig már gyakorlati tapasztalatokkal is rendelkeznek. Ezeknek a tapasztalatoknak a megosztása kimondottan érdekes, és egyben nagy segítség is azon tagok számára, akiknél most került elő igazán az ESG. Ilyen tapasztalatcserére adnak lehetőséget az üléseink.
A legutóbbi alkalommal az egyik tagvállalatunk osztotta meg a tapasztalatait arról, hol tart most az ESG területén. Az ilyen beszámolók rengeteg kérdést generálnak, más-más a fókusza egy kkv-nak és egy nagyvállalatnak, így nagyon hasznos párbeszéd tud beindulni a cégek között.
– Mi okozza a legnagyobb kihívást az ESG tekintetében a vállalatoknak? Mennyivel okoz nagyobb fejtörést a téma a kkv-knak, mint a nagyvállalatoknak?
– Nagyon komplex felkészülést igényel az ESG, ráadásul az új feladatokat a meglévő rendszerekhez kell illeszteni. Rengeteg szabványt kell ismerni, valamint komoly kihívást okoz a jelentéstételhez szükséges adatok összegyűjtése. Az aktualitása miatt ezeket a cégek már a saját bőrükön érzik, azok is, akikre közvetlenül nem vonatkozik majd jelentéstételi kötelezettség, hiszen a beszállítói lánc részeként érintettek lesznek.
Ezekben nagy segítséget jelentenek az említett tapasztalatmegosztáson kívül a Big 4 vállalatok előadásai, akik akár tagvállalatként, akár külsősként jelennek meg az üléseken.
– A Fenntarthatósági Fórum idén mennyire fókuszál az energiaválságra, mennyire számít még mindig fájópontnak az energiaár szintje? Válasz lehet a zöldenergia használata az energiaárak emelkedésére?
– Már nem akkora a riadalom, mint körülbelül másfél éve, a válság kirobbanásakor. Nemzetközi szinten nem az energiaárak szintje, hanem a volatilitása jelent komoly problémát. Az árak ingadozása, valamint az ellátási láncok törékenysége bizonytalansági faktort okoz, ami pénzügyi nyomással jár.
A zöldenergia válasz lehet, igen – de csak egy komoly beruházás után. Azoknak a vállalatoknak most sokkal kevesebb az izgulni valója, akik már több megújuló energiát használnak. A megújuló energia ára stabilabb, mint a fosszilis energiahordozóké.
– Milyen előrelépést értek el a digitalizáció témakörében?
– Egy konkrét példával tudok erre válaszolni, az idei egyik előadásunkat a digitalizáció témakörében tartotta az egyik tagvállalatunk, még pontosabban a kiberbiztonság volt a téma egy átfogó koncepció bemutatásával.
A tagvállalatok emellett a MAGE-n keresztül egyéb konferenciákra is kapnak meghívókat, gyakran kedvezménnyel. Ezeken szintén tudnak a digitalizációval kapcsolatban tájékozódni.
– Az idei évre vonatkozóan megfogalmaztak újabb fókusztémákat a tavalyi négyen kívül?
– Nem, a célunk inkább a korábban felvett témák mélyítése. Fontosnak tartom a Fenntarthatósági Fórum vezetőjeként, hogy a tagvállalatoknak legyen ideje egy-egy témában alaposabban elmerülni. Ahogyan említettem, a legutóbbi ülésen is mélyebb eszmecsere alakult ki egy beszámoló nyomán, ezt hasznosnak tartom, ezt szeretnénk továbbvinni a következő alkalommal.
Kapcsolódó cikkek
- Kritikus évek várnak az európai járműiparra
- A Mercedes-Benz kecskeméti gyára elnyerte a CSR Hungary Díj fenntarthatósági elismerését
- Mobilitás és környezet: a jövőbe mutató járműiparról tartott konferenciát a Széchenyi-egyetem
- Fenntartható járműipar és közlekedés: nemzetközi mérnöki konferenciát rendezett a Széchenyi-egyetem
- Közösen tehetjük versenyképesebbé és fenntarthatóbbá Európát
- Közép-Európában egyedülálló motorsportmérnök mesterképzést indít a Széchenyi-egyetem
- Kényelmet és biztonságot nyújtanak a Continental innovációi az új Mercedes-Benz E-osztályban
- A fejletlen töltési infrastruktúra lassítja az autóipar elektromos átállását
- A MAGE által is támogatott döntéssel fejlődhet az európai e-mobilitás
- Huszonöt éve szolgálja a magyar járműipart a MAGE