K&H: tippek a bankkártyás csalások elkerülésére
2024. december 12.
A karácsonyi időszak a vásárlás öröméről szól, ám ilyenkor a csalók is aktívabbak. Az ünnepi forgatagban gyakran kapkodva vásárolunk és kevésbé figyelünk a biztonságra, ezért különösen fontos tudatosan használni bankkártyánkat és felismerni a potenciális veszélyeket. A következőkben bemutatjuk, hogyan kerülhetjük el a leggyakoribb bankkártyás csalásokat, milyen előnyökkel járnak az érintésmentes fizetések.
Az érintésmentes fizetések biztonsági előnyei
Az érintésmentes fizetés nemcsak kényelmes, hanem biztonságos is, különösen az ünnepi időszakban. Egyrészt sokkal kevesebb a fizikai érintkezés, hiszen az érintésmentes technológia használatakor nincs szükség a kártya átadására, így jóval kisebb a kártyaadatok ellopásának esélye. Másrészt maga a vásárlás is gyorsabb: különösen a kisebb értékű tranzakcióknál, ahol PIN-kód megadása sem szükséges. Fontos tudni, hogy a tranzakciók során egyedi titkosítás történik, ami megnehezíti a csalók számára az adatok lemásolását.
Hogyan használjuk a bankkártyánkat okosan a karácsonyi vásárláskor?
Az okos kártyahasználat kulcsa a tudatosság és a megfelelő előkészületek. Az ünnepi időszakban érdemes alacsonyabb napi költési limitet beállítani a kártyánkra, így még ha csalók is próbálkoznának, korlátozott összeget érhetnek csak el. Az is fontos, hogy rendszeresen ellenőrizzük a tranzakciókat, figyeljük a mobilbanki értesítéseket és rendszeresen ellenőrizzük a számlatörténetet. Ha gyanús tranzakciót észlelünk, azonnal értesítsük a bankot. Biztonsági szempontból a digitális pénztárcák nagyobb védelmet nyújtanak számunkra, mert az Apple Pay vagy Google Pay használatával extra védelmet kapunk, mivel ezek a rendszerek nem a valódi bankkártya-adatokat, hanem egyedi azonosítókat használnak. Sokat teszünk pénzünk biztonságos használatáért, ha soha nem adjuk meg banki adatainkat nyilvános Wi-Fi-hálózaton keresztül, mert ezen keresztül könnyen hozzáférhetőek adataink. Használjuk a jelszóval védett nyilvános hálózatokat vagy a saját mobil internetünket ilyen esetekben.
Biztonsági funkciók és tanácsok
Ügyfeleink azonnali push értesítéseket kapnak minden kártyás tranzakcióról, így azonnal észlelhetjük a gyanús tevékenységeket. Ha elveszítjük a kártyánkat vagy gyanús tranzakciót észlelünk, a mobilalkalmazáson keresztül azonnal zárolhatjuk a kártyánkat. Az alkalmazásban testreszabhatóak a kártyahasználati beállítások, például online vásárlások engedélyezése vagy tiltása, limit beállítások módosítása.
A leggyakoribb adathalász-taktikák karácsonykor
Az ünnepi időszakban az adathalászok célja, hogy megtévesszék a vásárlókat hamis üzenetekkel, visszautasíthatatlannak tűnő, rendkívül jó ajánlatokkal. Így például hamis nyereményjátékokkal igyekeznek átverni a gyanútlan olvasókat: egy üzenetben arról értesítenek, hogy nyert egy ajándékot (egy csúcskategóriás telefont például), de a "kiszállítás" előtt meg kell adnia a bankkártyaadatokat. Mindig ellenőrizzük, hogy valóban megvásároltuk-e korábban az adott terméket vagy szolgáltatást, és azt is, hogy milyen email-címről érkezik az üzenet: ha például az email-cím gyanús, túl bonyolult, nem utal az adott cég nevére, egy ismert cég neve hibásan, helytelenül van írva, akkor kezdjünk el gyanakodni, hogy megpróbálnak minket átverni. Ebben az esetben semmiképp se válaszoljunk az emailre.
Mindig ellenőrizzük, hogy a webáruház, ahol vásárolunk, valódi-e, vagy csak annak tűnik, és valójában csak az adatainkra vadásznak. Gyakori, hogy banki értesítésnek álcázott e-mailek is, amikben a csalók arra kérnek, hogy frissítsük a banki adatainkat egy gyanús linkre kattintva. Ezért soha ne kattintsunk gyanús linkekre, ehelyett húzzuk a link fölé az egerünket, és csak nézzük meg az ablakban vagy a böngésző bal alsó sarkában látható hivatkozást, hogy a link egészét ellenőrizni tudjuk.
Fontos, hogy soha ne adjuk meg jelszavunkat vagy PIN-kódunkat, a bankok soha nem kérnek ilyen adatokat e-mailben vagy SMS-ben.
Mit tehetünk még?
A szakemberek egybehangzó véleménye szerint a legjobb védekezés, ha gyakorlatban próbáljuk meg elsajátítani a védekezést. Ennek egyik módja, ha folyamatosan rászoktatjuk magunkat arra, hogy minden linket ellenőrizzünk akár e-mailben, akár sms-ben, vagy egyéb típusú üzenetben érkezett, függetlenül attól, hogy munkahelyen, vagy magánéletünkben kaptuk.
Érdemes rákeresni az interneten és többször meghallgatni azokat a felvételeket, amelyek telefonos csalásokat rögzítettek. Időnként képzeljük el azt, hogy mi vagyunk a hívott fél helyében és gondoljuk végig mit reagálnánk, majd objektíven elemezzük és korrigáljuk a reakciót, amit aztán begyakorolhatunk.
Mindenki érzi, amikor próbálják nyomás alá helyezni. Álljunk meg pár percre és gondoljuk végig: mit veszíthetünk, ha engedünk a nyomásnak. Csupán néhány másodperc „késlekedés”, amíg felhívjuk a bankunkat az általunk ismert számon, de megéri, hiszen így gyorsan valós segítséget kaphatunk és egyben ellenőrizni tudjuk azt is, hogy tényleg támadás van-e ellenünk folyamatban, vagy csupán egy próbálkozásnak vagyunk elszenvedői.
Kapcsolódó cikkek
- Havi 25-30 millió tranzakciót kezel biztonságban a K&H
- Az EU-s cégek 22%-át támadták már meg kiberbűnözők – veszélyben a kis cégek is
- Kiberbiztonsági technológiák fejlesztésével foglalkozó cégben szerez részesedést a ViVeTech Nyrt.
- A SecuPilot hasznos információkkal segíti az IT-szakembereket
- A Zyxel Networks elindítja az AI-alapú hálózati biztonsági asszisztenst
- Az online csalóknak az év vége olyan, mint egy tömött, ringó busz a zsebtolvajoknak
- Vigyázat: Black Friday és karácsony? Kiváló terep az online csalók számára!
- Milliókat veszíthetnek a vállalatok, ha nem tesznek megfelelő lépéseket adatbiztonságuk érdekében
- Tudjuk, hogy fontos, de mégsem védjük eléggé
- Újabb átverés terjed – ügyvédi irodák nevével élnek vissza a csalók