A magyar vásárlók egyre tudatosabbak az online térben: a Pepita.hu kutatása
2024. november 17.
A Pepita.hu legfrissebb felmérése szerint a magyar online vásárlók egyre tudatosabban óvják személyes adataikat, és törekednek a biztonságos fizetési megoldások alkalmazására. Az ünnepi időszak küszöbén végzett felmérés eredményei rámutattak, hogy a vásárlók fele rendszeresen használ utánvétet, és sokan részesítik előnyben az olyan biztonsági megoldásokat, mint a kétlépcsős azonosítás vagy a megbízható piacterek. Az eredmények azt mutatják, hogy a magyarok bizalma nő az online vásárlás iránt, és az adatvédelem fontossága egyre szélesebb körben ismert.
A Black Friday és az év végi ünnepek közeledtével a Pepita.hu friss felmérése rámutatott, hogy a magyar online vásárlók egyre tudatosabban ügyelnek a biztonságos vásárlási szokások kialakítására és az adatvédelemre. A 4484 fő részvételével készült kutatás eredményei szerint a vásárlók fele továbbra is az utánvétes fizetést részesíti előnyben, míg az online fizetési megoldások – például a PayPal és a Revolut – egyre népszerűbbek a 18-35 évesek körében, akik közül több mint 40% nyitott az ilyen digitális fizetési formákra. Az online bankkártyás fizetés is elterjedt, a válaszadók 60%-a használja ezt a fizetési módot. Ugyanakkor a megkérdezettek 67%-a nem menti el bankkártya adatait, és 83%-uk tart az adatlopás és visszaélések lehetőségétől. Különösen az idősebb generációkban, a 45 év felettiek körében figyelhető meg ez az aggodalom: közülük több mint 70% inkább az utánvétet vagy legfeljebb a jól ismert, biztonságos online fizetési platformokat választja. „A Pepita.hu fizetési statisztikái is alátámasztják a trendeket, az idei tranzakcióink 68 százalékát utánvéttel fizették, 30 százalékát online bankkártyával, míg 2 százalékát átutalással fizették – ismertette a részleteket Dorcsinecz József, a Pepita.hu társalapítója. – Az is látszik ugyanakkor, hogy az online bankkártya használat aránya nőtt idén, 2023-ban a tranzakciók 26 százalékát fizették így.”
A felmérés szerint az online biztonság fogalmai széles körben ismertek: a válaszadók 72%-a tisztában van az adathalászat kockázataival, és 65% felismeri a hamis webáruházak veszélyeit. A biztonság fokozása érdekében a megkérdezettek 42%-a alkalmaz kétlépcsős azonosítást, 55% használ erős jelszavakat, és 58% gondoskodik arról, hogy csak megbízható forrásból vásároljon.
Demográfiai bontásban a 18-35 évesek mutatnak kiemelkedően magas online vásárlási aktivitást: a korosztály kétharmada havonta többször rendel online. A fiatalabb nők körében különösen fontos a megbízható piacterek és részletes termékleírások kiválasztása, míg az idősebb vásárlók, különösen a 45 év feletti nők, 73%-ban inkább az adatvédelmi intézkedéseket és az utánvétet helyezik előtérbe. A 45 év feletti férfiak körében is magas, mintegy kétharmada az utánvétes fizetést preferálók aránya. Az online csalások elleni védekezés érdekében a vásárlók negyede kerüli a nyilvános Wi-Fi használatát, 47%-uk csak ismert forrásból vásárol, és 41%-uk előnyben részesíti azokat a webáruházakat, amelyek magyar ügyfélszolgálattal rendelkeznek.
„A magyar vásárlók egyre tudatosabban ügyelnek személyes adataik védelmére, miközben a biztonságos online vásárlás technikái és lehetőségei is szélesebb körben elterjedtek – mondta Dorcsinecz József. – Ez az ünnepi szezon különösen jó alkalom arra, hogy tovább erősítsük a vásárlók bizalmát és támogassuk a biztonságos és kényelmes vásárlási szokásokat, például bankkártya elmentésének lehetőségével.”
Összességében a magyar vásárlók körében nő a bizalom az online vásárlás iránt, miközben a digitális tudatosság és az adatvédelem egyre nagyobb szerepet kap.
A felmérés hátteréről:
A Pepita.hu online felmérést végzett 4484 fő bevonásával 2024. november 4. és november 7. között. Bár a mintavétel nem reprezentatív Magyarország lakosságára, de a felmérés eredményei alkalmasak a főbb trendek és attitűdök bemutatására. A legaktívabb kitöltők a 18-35 évesek voltak, és valamivel több nő vett részt a felmérésben, különösen a 26-35 éves korcsoportból. A válaszadók között minden településtípus képviselve volt, így a városi és vidéki vásárlási szokásokat egyaránt vizsgálni lehetett.
Kapcsolódó cikkek
- Robotkutyákat tesztel a Boxy fulfillment logisztikai központ
- Felborítja a magyar piacot a Temu új konkurenciája?
- Boxy E-commerce Mood Monitor 2024: ezt gondolják a webshop tulajdonosok a piaci kilátásokról
- Új elnököt választott az Ecommerce Hungary
- Íme a legvilágpiacképesebb magyar e-kereskedők
- Megérkezett Magyarországra az Allegro
- Éppen most robban a hazai előfizetéses e-kereskedelem
- GKID: beindulnak az online előfizetéses hűségprogramok Magyarországon
- Egyre kevésbé holtszezon a nyár az e-kereskedelemben
- Újabb jel mutatja, hogy a Temu a hazai online kereskedelem sírját ássa