A CIO perspektíva: backstage-ből a nagyszínpadra

Jelentősen felértékelődött a technológiai vezetők szerepe az elmúlt években: a Deloitte által megkérdezett CIO-k mintegy kétharmada a korábbi rutintól eltérően már közvetlenül a vezérigazgatónak jelent. A Deloitte CIO Programja a nagyvállalatok technológiai vezetőinek véleményét mérte fel rövid távú prioritásaikról, teljesítményükről és a napjaink legsürgetőbb üzleti problémáinak megoldásához szükséges képességeikről.

Ahogy a technológia az üzleti tevékenység eszközéből folyamatosan átalakul magává az üzleti tevékenységgé, úgy kerül a vezérigazgatók figyelmének középpontjába is. A Deloitte által megkérdezett vezérigazgatók többsége (57%) a növekedési lehetőségek feltárása céljából új technológiákat épít be üzleti modelljébe, ami továbbra is megerősíti: ez a CIO – Chief Information Officer – aranykora.

 

A megkérdezett technológiai vezetők közel kétharmada közvetlenül a vezérigazgatónak jelent, ami jól mutatja miként fejlődik a vállalatokon belül az informatikai vezető szerepe. A legtöbb szervezetben CIO vagy CDIO – vagyis Chief Digital Information Officer – (83%), vagy kinevezett CTO – Chief Technology Officer - (52%) vezeti a technológiai területet. A tőzsdén jegyzett vállalatok között a leggyakoribb technológiai vezető szerepkör a CIO/CDIO (57%) és a CTO (35%).

 

A CIO check-list: A prioritások

 

A technológia megnövekedett jelentősége gyakran azt is jelenti, hogy a CIO-k mandátuma is kibővült: új kihívás, hogy teljesítsék a szerepkör operatív feladatait is, miközben üzleti előnyöket is teremteniük kell az eredmények révén. A megkérdezett technológiai vezetők a következőket tekintik szervezetük prioritásának idén:

 

1. Feltörekvő technológiák: Élen maradni az olyan feltörekvő technológiák és megoldások területén, mint a mesterséges intelligencia, generatív MI, kiterjesztett és virtuális valóság, vagy kvantumszámítástechnika. 

2. Adatok és mesterséges intelligencia: Az adatok, az elemzés, a mesterséges intelligencia és a gépi tanulás teljes potenciáljának kihasználása.

3. Kiberbiztonság: A kiberkockázatok mérséklése, a kiberincidensek és támadások megelőzése.

4. Technológiai stratégia támogatása: A technológiai stratégia végrehajtásának menedzsmentje és racionalizálása a szervezeten belül.

 

A mesterséges intelligencia térnyerése ellenére a technológiai vezetők mindössze egyharmada (35%) mondta, hogy az adatokban, az elemzésekben vagy a gépi tanulásban rejlő lehetőségek kiaknázása az első számú prioritás. A válaszadók 30%-nál van kinevezett Chief Data/Analytics Officer (CDO vagy CDAO).

 

Szathmáry András

„A technológiai vezetők feladata minden eddiginél összetettebb. Fontos, hogy miként egyensúlyoznak a növekedési prioritások és a feltörekvő technológiák kockázati hatásai között” – mondta Szathmáry András, a Deloitte Magyarország technológiai tanácsadás üzletágának igazgatója. „Emellett erőt kell mutatniuk a kiberbiztonság, a magánszféra és a fogyasztói bizalom megőrzésében, miközben a technológia és az üzleti érték közötti kölcsönhatás kifejezésének képességével is rendelkezniük kell.”

 

Az élenjáró CIO legfontosabb képességeire vonatkozó kérdésre adott válaszok megoszlanak a hagyományos és a haladó CIO felfogás között. Míg a hagyományos CIO működteti az IT-t, a haladó CIO újradefiniálja a CIO szerepét, nála a hagyományos IT-központú felfogáson túl a stratégiai és ügyfélközpontú kvalitások éppoly fontosak.

 

 

 

„A mai informatikai igazgatóknak elsősorban üzleti és emberi vezetőknek kell lenniük – ez egy határozott változás a szerepkörben a három évtizeddel ezelőtti elvárásokhoz képest, melyek elsősorban a technológiai megvalósításra összpontosítottak. Egy olyan korszakban, amikor a technológia az üzleti élet gerincét képezi, a változásokhoz alkalmazkodó és növekedésorientált technológiai vezetők jobb helyzetben vannak, hogy vállalkozásukat a versenyelőny és az innováció felé tereljék" – mondta Anjali Shaikh, a Deloitte US CIO Program igazgatója.

 

A 10 ezer alkalmazottnál nagyobb vállalatok esetében 59% a kockázatvállalást nevezte meg, mint a CIO-tól elvárt legfontosabb tulajdonságot, míg ugyanezt csak 43%-ban nevezték meg az 5-10 ezer fős vállalatok esetében.

 

CIO Enterprise-Assessment: erősségek és fejlesztési területek

 

Az alábbiakban felsoroljuk azokat a legfontosabb területeket, ahol a technológiai vezetők úgy vélik, szervezetük élen jár, ahol úgy érzik, hogy lemaradnak a versenytársak mögött, vagy ahol komoly kockázatot látnak.

 

Élen jár:

1. Tehetségmenedzsment (34%): Technológiai tehetségek vonzása, bevonása és átképzése.

2. IT-stratégia optimalizálása (32%): Technológiai stratégia szervezése, menedzsmentje és racionalizálása a szervezeten belül.

3. Fenntartható IT (32%): A környezeti fenntarthatóság befolyásolása technológián és adatokon keresztül.

 

Lemaradva vagy komoly kockázatot lát:

1. Kockázatkezelés (12%): Kiberkockázatok mérséklése és kiberincidensek és támadások megelőzése.

2. Növekedési stratégia (10%): Innovációs képességek kialakítása a növekedés ösztönzésére.

3. Haladni a korral (10%): A feltörekvő technológiák és megoldások élén maradni.

 

Ahogy a technológia és a vállalati stratégia egyre jobban összefonódik, az informatikai igazgatók a vezetői csapat nélkülözhetetlen tagjaivá, a növekedés elsődleges motorjává váltak, mindemellett biztosítják a hatékony, biztonságos és lendületes operációt.

 

Kiss Dániel

„A megkérdezett CIO-k a legnagyobb akadályként a technológia értékének mérését, kommunikációját és demonstrálását (15%) tartják számon, ezt szorosan követi a technológia integrálása a szervezeten belül (14%), az innovatív technológiák követésére szánt idő megtalálása (13%), és a technológiai képességek biztosításához szükséges kapacitás és erőforrások (13%)” – tette hozzá Kiss Dániel, a Deloitte Technológiai Stratégia és Transzformáció üzletágának közép-európai vezetője.

 
 
 

Kapcsolódó cikkek

 

Belépés

 

 

Regisztráció