A mesterséges intelligencia bevezetésekor a vezérigazgatóknak kell az élen járni
2024. június 24.
A vezérigazgatóknak minden tekintetben az élen kell járniuk, akkor is, amikor a generatív mesterséges intelligencia bevezetéséről van szó. A felelősség ebben az esetben is a szervezet vezetőségét terheli, akiknek üzleti sikeresség érdekében fontos tényezőket kell mérlegelniük a bevezetés során.
Az elmúlt évek slágertémája talán egyértelműen a generatív mesterséges intelligencia bevezetése volt. Ma már szinte minden cégnek foglalkoznia kell a kérdéssel, ha nem akar lemaradni a versenytársak mögött. Érdekes kérdés ugyanakkor a felelősség, hiszen ezt is tisztázni kell, és végső soron a vezérigazgatónak kell magára vállalnia. Első lépésként alaposan meg kell ismerniük a szervezetük technikai felkészültségét, emellett azonosítaniuk kell az AI bevezetéséből adódó esetleges versenyelőnyöket és kockázatokat.
„Arról is a vezérigazgatónak kell kimondania a végső szót, hogy elsőként vezessék-e be az új megoldást, vagy gyors követők legyenek a piacon. Ezek mind kulcsfontosságú kérdések a bevezetés előtt. Ahogy egyre több szereplő vezet be AI-lehetőségeket, a vezérigazgatóknak tanulniuk kell a múltbeli hibáikból, és már most időt kell szánniuk a jövőt érintő kulcsfontosságú döntések meghozatalára” – mondta Dr. Barta Gergő, a Deloitte vezető mesterséges intelligencia szakértője.
A Deloitte és a Fortune nemrégiben CEO-k körében végzett felmérése szerint a szervezetek 80%-a vagy már alkalmazza, vagy valószínűleg alkalmazni fogja a generatív mesterséges intelligenciát az innováció felgyorsítása érdekében, míg 96%-uk a hatékonyság növelése érdekében teszi ezt. A várható előnyök kiaknázása érdekében a szervezetek AI fejlesztési központokat hoznak létre. Ezek a központok az innováció katalizátoraiként szolgálnak, lehetővé téve a szervezetek számára az AI-megoldások koncepciójának kidolgozását, fejlesztését és széleskörű bevezetését. A vezérigazgató szerepe a kiválósági központ megvalósításában az, hogy kiálljon a létrehozás mellett, valamint támogatást és erőforrásokat biztosítson a bevezetés megkönnyítése érdekében. Ez magában foglalja az olyan kritikus elemek, mint a hardver, az adatigények és az irányítás megfelelő finanszírozásának biztosítását.
A mesterséges intelligencia üzleti követelménnyé válik
A generatív mesterséges intelligencia széles körű elterjedésével a modellek gyors tanítása, valamint a gyors végrehajtás kulcsfontosságú üzleti követelménnyé vált. A siker érdekében többek között a korábbinál fejlettebb processzorokra van szükség, és egyes szervezetek igényeit a processzorokra specializálódott felhőszolgáltatók elégíthetik ki. Az innovációra és versenyelőnyre törekvő, AI-ambícióval rendelkező vezérigazgatóknak azonban robusztusabb számítási teljesítményt kell biztosítaniuk.
„Természetesen a felelősség nem jelenti azt, hogy a döntéseket egyszemélyben a vezérigazgatónak kell előkészítenie. Fontos a közös munka a vezetőséggel, különösen az informatikai igazgatóval és a technológiai igazgatóval. Az értékteremtés és a méretnövelés érdekében a vállalkozásoknak ki kell választaniuk az egyedi igényeiknek megfelelő megoldásokat és tágabb értelemben vett AI-ökoszisztémákat” – mondta Dr. Barta Gergő.
Munkavállalói félelmek
Sok munkavállaló tart a mesterséges intelligenciára való átállástól, és nagyon szeretné megérteni, milyenek lehetnek a jövőbeli munkahelyek és készségek. A vezérigazgatóknak támogatniuk kell az AI-ismeret és az innováció kultúráját, és egyértelmű célként kell kitűzniük az AI bevezetését, amivel a munkavállalók képességeit felerősítik. Emellett fontos megértetni a munkavállalókkal is az AI előnyeit.
Az AI-forradalom az elkövetkező években minden bizonnyal megváltoztatja a CEO szerepeket. A vezérigazgatóknak már most is minden eddiginél jobban kell érteniük a technológiához, tekintve, hogy a technológia mennyire fontos a versenyelőny és a munkamódszerek szempontjából. Ahogy az AI még inkább beépül a tudásalapú munkába, a bevezetésének részletei a technológiai vezetők hatásköréből a vezérigazgatói prioritások közé kerülnek.
Ez különösen igaz akkor, amikor az AI bevezetése még csak kialakulóban van. A vezérigazgatók a tapasztalataikat be tudják vetni a számos makro- és mikrodöntésbe, amelyeket akkor kell meghozni, amikor egy technológia egyszerre nagyon új és nagyon nagy hatású.
Tudjon meg többet és töltse le a Deloitte CEO's guide to scaling the Generative AI Enterprise tanulmányát!
A fenti tanulmány mellett az alábbi linken elérheti a Deloitte Magyar MI Körkép 2023-as tanulmányát, amelyet a magyar piacon közel 130 vállalat bevonásával készítettünk el, köztük a legfontosabb pénzügyi szereplők bevonásával.
Kapcsolódó cikkek
- Együttműködési megállapodás a Szegedi Tudományegyetem és a K&H Csoport között
- K&H: példaszerű szövetség a mesterséges intelligencia-fejlesztés terén
- Gyorsan halad az AI elfogadása, de a szervezeti változás kulcsfontosságú a skálázáshoz
- Használni már sokan tudják, de az adatvédelem szintjén csak kevesen értenek az AI-hoz
- K&H: Adatvédelem szintjén csak kevesen értenek az AI-hoz
- Az AI már a konyhaajtón kopogtat
- SmartThings mint a 21. századi háztartás mozgatórugója
- Mesterséges intelligencia a pénzügyeinkben: 2024-ben fordulópont következhet
- Minden cloud termékét AI képességekkel ruházza fel az SAP, és vezető AI-cégekkel épít együttműködést
- AI Readiness – avagy hogy állnak a cégek a mesterséges intelligenciával?