Az ABB bemutatja „Kőbe zárt zene” sorozatának legújabb részét

Az észak-európai faházakról elsőre egy fjord partján álló színes halászkunyhó vagy egy tóra néző erdei faház juthat az ember eszébe. A svédországi Skellefteå-ban épült Sara Kulturális Központ egy hipermodern technológiával felszerelt, 20 emeletes felhőkarcoló, amely új fenntarthatósági szinteket megcélzó, innovatív megoldásokra épít, ugyanakkor alapjaiban egy faszerkezetes toronyház.

 

• Az ABB „Kőbe zárt zene” (Frozen Music) című építészeti videósorozatának útja ezúttal a svédországi Sara Kulturális Központba vezet. 

• A 75 méteres felhőkarcoló jelenleg a világ egyik legmagasabb faszerkezetű építménye, amely a fenntarthatóság új szintjeit megcélzó, innovatív megoldásokra épít.

• Az ABB és a helyi áramszolgáltató cég, a Skellefteå Kraft csúcstechnológiás megoldása kezeli és vezérli a központ 100%-ban megújuló forrásokra épülő energiarendszerét.

 

Az északi sarkkörtől nem messze fekvő Skellefteå és nagyjából 40 000 lakosa életvidám közösséget alkot, ahol ma is erősen élnek a faszerkezetű építkezés helyi hagyományai. Ennek kiváló példája a Sara Kulturális Központ, amely a városi könyvtárnak, a művészeti galériának, a múzeumnak, a regionális színháznak és egy sokemeletes hotelnek ad otthont.

 

 

A 75 méteres felhőkarcoló jelenleg a világ egyik legmagasabb faszerkezetű építménye. A tervezést a skandináv építésziroda, a White Arkitekter felügyelte. Projektjeik – a Szilvia királynő gyermekkórházától kezdve Kiruna város központjának áthelyezéséig – azt a célt szolgálják, hogy az építészet segítségével hozzájáruljanak egy fenntarthatóbb életformához. 

 

Az iroda építészei, Robert Schmitz és Oskar Norelius így fogalmazták meg a céljukat: „Épületek és egyenlő társadalmak megalkotása, amelyekben – bolygónk tűrőképességének határain belül – az ember áll a középpontban.” Megbízásuk egy "formabontó épület" létrehozására szólt, ezért az alapanyagoktól kezdve mindent újragondoltak. Az innovatív, két építési rendszert ötvöző komplexum többrétegű, ragasztott faoszlopokat, keresztirányban rétegelt faidomokból álló gerendákat, merevítőfalakat és előregyártott elemekből épített hotelszobákat egyesít magában. 

 

 

Mivel a teherhordó szerkezet nem tartalmaz betont, ezért jelentősen lecsökkent az építés ideje. Épp úgy, mint az épület teljes életciklusára számított CO2-kibocsátása: az épületnek több mint 50 éven át jelentős, negatív környezeti lábnyoma lesz. A White Arkitekter nem rejtette el a faszerkezetet: szépségét üveghomlokzattal és burkolatlan falakkal emeli ki, és teremt rusztikus erdő-hangulatot, a komplexum összhatásában kellemes, nyugodt, sőt vidám.

 

Robert Schmitz az építészetben szereti az “egyszerűnek tűnő komplexitást”, ahol minden tér gondosan megtervezett, hogy megfeleljen a különböző technikai igényeknek, legyen szó akár csendes könyvtárszobáról vagy briliáns színházi előadásokról. 

 

A színfalak mögött egy másik csoda is rejlik: az ABB és a helyi áramszolgáltató cég, a Skellefteå Kraft csúcstechnológiás megoldása, ami kezeli és vezérli a központ 100%-ban megújuló forrásokra épülő energiarendszerét. Minden össze van kapcsolva: a PV-panelek, az akkumulátoros tároló, a hőszivattyú, az elosztó berendezések és a kritikus rendszerek. 

 

 

Az ABB eStorage OS rendszere autonóm MI-vel felügyeli és szabályozza az áramellátást. A rendszer kommunikál a környezetével, és a felesleges energiát átirányítja más épületek felé. Úgy tervezték meg, hogy ne csak az anyagi megtakarítás alapján hozzon döntéseket, hanem azt is mérlegelje, mi a legjobb a környezetnek, a városnak és az embereknek. Mesterien kezeli mind az anyag-, mind az energiafelhasználást, melynek eredményeképpen megváltoztatja az épületekről való gondolkodásunkat, új mintát ad – olyat, amely az emberek, az üzlet és a környezet figyelembevételével mindháromnak egyszerre kedvez.

 

A Sara Kulturális Központ elnyerte a Global Vision Awards, a CTBUH Awards és az Electrical Review Excellence Awards díjakat.

 

A „Kőbe zárt zene” sorozat további részei magyar felirattal ide kattintva tekinthetők meg, az angol eredeti nyelvűek pedig itt találhatók.

 

Képek: Patrick Degerman

 
 
 

Kapcsolódó cikkek

 

Belépés

 

 

Regisztráció