Megjelent az IAB Hungary AdEx 2023 riportja és AdExpect 2024 kutatása
2024. április 2.
Az IAB Hungary idén is elkészítette az előző év digitális reklámköltéseinek alakulását és főbb trendjeit áttekintő AdEx riportját, és a piaci szakemberek idei évi várakozásait, becsléseit tükröző AdExpect kutatását.
“Az elmúlt közel 30 évben megszokhattuk, ha a GDP nő vagy lefelé mozog, azt a reklámköltések is követik, utóbbi irányban ráadásul nagyobb amplitúdóval. Azonban 2023 egy atipikus év volt: a GDP csökkenése ellenére a reklámköltés nőtt, amely főleg az év utolsó harmadában, a korábbi várakozásoknál nagyobb mértékben volt tapasztalható” – fogalmazott Novák Péter, az Aleph Hungary country managere, az IAB Hungary Adex Munkacsoportjának vezetője, aki a március 26-i online IAB Reklámköltés Cafén mutatta be a 2023-as digitális reklámköltésekre vonatkozó számokat. Előadásában az AdEx által évek óta vizsgált négy fő – a display, a search, a listing és az email – szegmensben zajló változásokról beszélt, amelyek közül a legfontosabbak a következők:
• A hirdetők tavaly 182,6 milliárd forintot költöttek reklámozásra a digitális térben, ami az előző évhez képest nominálisan 12,4 százalékos növekedést jelent. Ez az összeg még nem tartalmazza az influenszermarketing-költést, amely idén először vált mérhetővé.
• A költések legnagyobb szegmense továbbra is a display a 95,3 milliárd forintos piacméretével, amely egészen magas, 16 százalékos növekedést követően állt elő 2023-ban, és amelynek egyik fontos hajtóereje a social media költés volt.
• A search 61,9 milliárd forintos és a listing 24,7 milliárdot érő szegmense egyformán 9 százalékos bővülést ért el az előző évhez képest. A listing terület öt alszegmense közül figyelemreméltó változás az állás részpiac 15%-os csökkenése, illetve az ingatlan- (+39%) és a járműhirdetések (+48%) piacának megugrása, utóbbiak a jelentős áremelésekkel magyarázhatók.
• Az email marketing szegmense azonban még a korábbi éveknél is nagyobb, 23 százalékos csökkenést mutatott a 2022-es évhez képest.
• A displayen belül külön vizsgált részterületek közül a digitális videó (+8%) szektora 2023-ban ismét növekedési pályára állt: 8,9 milliárd forintot mozgatott meg a piacon.
• Ugyanakkor megtorpanás volt látható a hazai programmatic költésekben, amely 7,2 milliárd forintos piacméretével 2 százalékos csökkenést mutat a 2022-es évhez képest.
• A digitális audio továbbra is átlag feletti növekedést mutat: 25 százalékos bővüléssel tavaly már 529 millió forintos költés volt tapasztalható.
• A display terület negyedik és egyben legújabb szereplője az Adex riporton belül az influenszermarketing-költés, amelynek méretét az Adex és az Influencer Munkacsoport által kidolgozott definíció és mérési módszertant követően a hazai digitális piacon először sikerült megbecsülni. Az összköltés becslésekor csak azon – a Facebookon, Instagramon, TikTokon és YouTube-on – reklámmegjelöléssel ellátott posztokat, megjelenéseket vettek figyelembe, amelyek megfeleltek a GVH és szakmai ajánlásoknak. Ez alapján egy 6,2 milliárd forintos részpiacról beszélhetünk, amelyet ha hozzáadunk a korábban felsorolt digitális szektorokban elköltött összegekhez, akkor 2023-ban 188,8 milliárdos digitális reklámpiacról beszélhettünk.
• A globális szereplők aránya szinte évek óta kétharmados többséget mutat a hazai szereplőkkel szemben, így volt ez 2023-ban is: a globálisok a 182,6 milliárd forintos digitális költés 65,9 százalékát tehették zsebre.
• Az influenszer marketing méretéhez hasonlóan először lett meghatározva a hagyományos, megrendelő alapú pénzáramlások és az automatizált kiszolgálások aránya is. A becslések szerint a digitális reklámpiac 70 százaléka már automatizált, amely a teljes médiaköltésen (a 351,1 milliárd forintos médiatortán) belül 36 százalékos arányt jelent.
Az IAB Hungary 2023-as AdEx felmérése pdf-formátumban az IAB Hungary Dokumentumtárából letölthető.
Az IAB Hungary AdExpect 2024 felmérés eredményeit Kardos Gábor, a Magyar Jeti Zrt. vezérigazgatója, az IAB Hungary elnökségi tagja mutatta be. Az AdExpect kilencedik éve vizsgálja, hogy az adott évben mekkora digitális piaci költésre és milyen reklámpiaci trendekre számítanak a hirdetők, az ügynökségek, a médiatulajdonosok és a szolgáltatók. A 2024-es kutatásban is az IAB tagvállalatait és az IAB Hirdetői Klubot képviselő 63 piaci szereplő vett részt, az idei számok azonban már az Önszabályozó Reklámtestület tagjainak várakozásait is tükrözik.
• A kutatás résztvevői az előző évhez képest már optimistábban gondolnak a 2024-es évre: 11,8 százalékos növekedést várnak a teljes digitális piacra és 5,4 százalékos bővülést a hazai szereplőkre vonatkozóan.
• A felmérést kitöltők közül a legmarkánsabb pozitív változással kapcsolatos várakozás a – reklámköltési értéklánc elsődleges forrásainak számító – hirdetők részéről fogalmazódott meg; az idei évvel kapcsolatban a legpesszimistábbnak pedig a szolgáltatók számítanak.
• A válaszadók a legnagyobb változást az instream video területen várják, melyet a social media és az outstream videó követ.
• A megkérdezettek szerint 2024-ben az adat alapú kiszolgálások, az állami médiaköltések, az önkormányzati választások és az AI általános térnyerése fogják a legnagyobb hatást gyakorolni a piacra.
• A korábbi két évhez hasonlóan idén is vizsgálták, hogy a feltörekvő platformokat milyen várakozások övezik. A legnagyobb költésnövekedést idén is a TikTok influencer és a TikTok display területeken becslik, de a top 5-ben jelen van a YouTube, az egyéb videós platformok és az Instagram influencer területe is.
• A 2024-es AdExpect egy optimizmus-kutatással is kiegészült, amelyben a szakma általános hangulatindexét is meghatározták az idei évre. Utóbbi egy mínusz 3 és plusz 3 közötti skálán 2024-re vonatkozóan 1,25-ös értéket, azaz meglehetősen pozitív értéket mutat. A felmérésből az is kiderült, hogy a kitöltők 57 százaléka már optimistább saját üzleti esélyeivel kapcsolatban a tavaly év eleji várakozásaihoz képest, 35 százaléka a tavalyihoz hasonlóan tekint az idei évre, és mindössze 8 százaléka jelölte azt, hogy pesszimistább a tavaly év eleji várakozásához képest. Amikor pedig a munkahelyi közösségükről, a versenytársakról, a saját vállalatuk stabilitásáról és a hazai reklámpiac egészéről kérdezték őket, kiderült, hogy az egy évvel ezelőtti állapotához viszonyítva minden területet lényegesen ellenállóbbnak éreznek 2024 elején, mint egy évvel korábban.
Az IAB Hungary 2024-es AdExpect kutatása pdf-formátumban az IAB Hungary Dokumentumtárából letölthető.
Kapcsolódó cikkek
- Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei
- Magyarországon a reklámköltések növekedése elérheti a 9 százalékot is
- Globálisan 4,6 százalékkal bővülhet jövőre a reklámpiac
- Megjelent az IAB Hungary Programmatic Kisokos 2023-as kiadványa
- Ingyenes GA4 vagy fizetős GA360? Ingyenes webináriumon segít dönteni az IAB Hungary
- Ingyenes IAB-s online képzés a GA4 és a GA360 által kínált lehetőségekről
- Megjelent az IAB Hungary új, hazai podcastpiaci kiadványa
- Mindenki számára ingyenes online képzést tart az IAB a GA4-ről!
- Megjelent az IAB Hungary AdEx 2022 és AdExpect 2023 legfrissebb riportja
- Megvannak a digitális marketingről szóló legjobb szakdolgozatok