Kritikus fordulópont előtt állhat a logisztikai szektor
2023. november 25.
Fenntarthatóságról manapság nagyon sok szó esik, hiszen a bolygónkat fenyegető olyan kihívások, mint az éghajlatváltozás, tengerszint emelkedés és a biodiverzitás csökkenése, egyre súlyosabb problémákká válhatnak. A fenntarthatóság iránti elkötelezettség kritikus fontosságú a logisztikai cégek esetén is, különösen, ha figyelembe vesszük a globális közlekedési szektor szerepét az üvegházhatású gázok kibocsátásában, amely igencsak jelentősnek mondható.
Jelenleg a közlekedés felelős a teljes üvegházhatású gázok kibocsátásának mintegy 21%-áért. Amennyiben a szektor nem tesz hatékony lépéseket a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése érdekében, további 8%-os növekedési ütem feltételezése mellett, ez a szám várhatóan 2050-re megduplázódik. Az ellátási lánc szereplői számos területen tehetnek a CO2 kibocsátás csökkentéséért. Szerencsére a piacon jól látható törekvések vannak ez ügyben, az útvonal optimalizálásától kezdve, az alternatív hajtású járművek használatán keresztül, technológiai fejlesztéseken át, egészen a zöld raktárakig.
A DSV is elkötelezett a fenntarthatóság mellett
„Cégünk hazai és világviszonylatban is piacvezető szerepet tölt be a logisztikai szektorban. Legfontosabb célunk, hogy egy jobb állapotban lévő bolygót hagyjunk a következő generációra. Elkötelezettek vagyunk, hogy 2050-re nettó zéró szén-dioxid-kibocsátást érjünk el. Ennek első állomása, hogy az úgynevezett Scope 1* és 2** kibocsátásunkat 50%-kal, illetve Scope 3*** kibocsátásunkat 30%-kal csökkentsük 2030-ra” – mondta Péchy Tamás, a DSV Hungária Kft. ügyvezetője.
A vállalat kibocsátásának nagy része a 3. körből származik, ami számukra az alvállalkozói fuvarozást jelenti. Ha pedig lebontjuk a 3. hatókörű kibocsátásukat is, akkor láthatjuk, hogy adott közlekedési mód milyen mértékben járul hozzá a szén-dioxid-kibocsátásukhoz.
„Globális kibocsátásunk 1,3%-át a vasúti, 11,5%-át a tengeri, 29,6%-át a közúti és 57,6 %-át a légi közlekedési mód generálja jelenleg” – tette hozzá Péchy Tamás.
Szavak mellett tettekkel is támogatják a nettó zéró szén-dioxid-kibocsátási cél elérését
A közelmúltban elindult a logisztikai vállalat szén-dioxid díjszabási programja (Carbon pricing fee programme), amelynek köszönhetően minden divízió a karbon kibocsátása alapján díjat fizet egy közös alapba. Az ebben lévő összeget pedig olyan innovatív projektekbe és programokba fektetik be, amelyek a fenntartható technológiák alkalmazása révén hozzájárulhatnak a fenntarthatósági célok gyorsabb eléréséhez. Példa lehet erre a cég legújabb kezdeményezése, a DSV energia (DSV Energy) program. Ennek segítségével növelik nagy létesítményeik tetőtereinek napelem – és potenciálisan szélenergia – felhasználását. Ezen kezdeményezések pedig elősegíthetik a fenntartható technológiák gyorsabb elterjedését Magyarországon is.
„Passzív energiafelhasználókból, aktív energiatermelőkké szeretnénk válni. Ennek keretein belül most az épületeinkhez szükséges energiát tervezzük megtermelni. Emellett fokozatosan tervben van a környezetbarátabb és hatékonyabb közlekedési technológiákra történő áttérés is” – nyilatkozta Péchy Tamás, hozzátéve, hogy Magyarországon például az új raktáruk tervein is már szerepel napelem és elektromos töltőállomások kiépítése is.
Folyamatos az alternatív üzemanyaghajtású járművek tesztelése
A DSV 500 db e-pótkocsit rendelt meg európai útvonalaira, amelyeknek üzembehelyezése 2024 nyarán várható. Ezek olyan félpótkocsik, amelyeknek mozgatása elektromos rásegítéssel történik, ezáltal csökkentve a kamionok energiaigényeit. Az e-pótkocsik mögött meghúzódó koncepció az, hogy dízel teherautókkal vagy elektromos teherautókkal kombinálva is használhatók. Az elektromos teherautókon az e-pótkocsi akár 500 km-rel is meghosszabbítaná a megtett távolságot. Ha egy e-trailert párosítanak egy dízel teherautóval, akkor a várakozások szerint 20-45% közötti CO2-csökkentés is elérhető.
„Ilyen távok megtételére sajnos a teljesen elektromos vontatók fejlesztése még nem megoldott. Ugyanakkor rövidebb távolságok esetén Magyarországon is keressük a fenntartható megoldásokat, vizsgáltuk már az elektromos furgonok használatának lehetőségét, illetve decembertől egy 16 tonnás elektromos járművet tesztelünk dél-pesti viszonylatban. Az elektromos meghajtáson túl vizsgáljuk az egyéb alternatív üzemanyag meghajtású lehetőségeket is. Ennek részeként pedig Magyarország és Csehország között indítottunk el LNG meghajtású vontatókat” – árulta el a DSV Hungária Kft. ügyvezetője.
A fenntarthatóság kihívásai előtt állva, a vállalat komoly elkötelezettséget vállalt a bolygó jövőjének megőrzése mellett. A logisztikai óriás nem csupán szavakban vallja a fenntarthatóság iránti elkötelezettségét, hanem konkrét lépéseket is tesz a környezetvédelmi célok elérésére. A cég által kitűzött ambiciózus tervek, mint a nettó zéró szén-dioxid-kibocsátás elérése 2050-re, az alvállalkozói fuvarozás szén-dioxid-kibocsátásának csökkentése és az alternatív energiák felhasználásának növelése, mind azt tükrözik, hogy a DSV a fenntarthatóság éllovasa kíván lenni a logisztikai szektorban.
_______________________
SBTi (Science Based Target initiatives) keretrendszer:
*Scope 1: Közvetlen kibocsátások, jellemzően tüzelőanyagok elégetéséből, saját vagy ellenőrzött forrásokból, beleértve létesítményeket és vállalati járműveket.
**Scope 2: a vásárolt villamosenergia-, gőz-, hő- vagy hűtéstermelésből származó közvetett kibocsátások.
***Scope 3: Közvetett kibocsátások (amelyek nem tartoznak a 2. körbe), amelyek az ellátási láncban előfordulnak, beleértve az összes alvállalkozói fuvarost.
Kapcsolódó cikkek
- Az LG a 2023-as IFA-n mutatja be legújabb energiahatékonysági innovációit
- Az LG a 2023-as IFA-n osztja meg vízióját a fenntartható életről
- A Schneider Electric lezárta az EcoAct felvásárlását
- Több mint félmilliárd tonna CO2-kibocsátás elkerülésében segített a Schneider Electric
- Minden nyomda zöld, de vannak még zöldebbek
- Átadták az idei Zöld Nyomda díjat
- A bajnokok ligájában a Schneider Electric
- A világ első hűtőszekrénye 70 százalékban újrahasznosított műanyag belsővel
- 40%-kal estek vissza a klímatechnológiai beruházások 2023-ban
- Energiahatékonysági kihívásokkal küzd a mobil távközlés és az IKT szektor