Generali: Akár 20%-kal is növelhetik az okoszebrák a megállási hajlandóságot

A magyaroknak a zebrahasználatban még mindig van hova fejlődniük – legalábbis ezt bizonyítják a Generali idei kutatási adatai. Ám szerencsére, az eredményeket tekintve, az elmúlt időszakban bebizonyosodott, hogy az okoszebrák segítségével jelentősen, akár 20 százalékkal is nőhet a megállási hajlandóság a gyalogátkelőhelyek közelében. Ez pedig egyáltalán nem elhanyagolható adat a balesetek megelőzéséhez.

2018-ban indult a Generali a Biztonságért Alapítvány közlekedésbiztonsági kezdeményezése, az okoszebra program. Az alapítvány által indított és a Pearl Enterprises Kft. kivitelezésében megvalósuló SafeCross okoszebra projekt célja a közlekedésbiztonság fontosságára való figyelemfelhívás, valamint az innovatív gyalogosvédelmi rendszer segítségével a gyalogosbiztonság elősegítése. A program elindítása óta több, mint 100 millió forint értékben támogatta az Alapítvány okoszebrák kiépítését szerte az országban, az elmúlt 5 évben 60 gyalogátkelőt tettek „okossá” a kezdeményezésnek köszönhetően.

 

Idén többek között Dunakeszi, Gyömrő és Szentendre gazdagodott okoszebrával – a friss, megállási hajlandóságot mérő adatokból pedig jól látszik, hogy a zebra „okossá” alakítása befolyásolja a megállási hajlandóságot a gépjárművezetők körében. A friss adatok szerint:

  • Dunakeszin 2 héttel az okoszebra telepítése előtt 52% volt a megállási hajlandóság az autósok részéről, ám 2 héttel a telepítés után ez a szám 63%-ra, 2 hónappal később pedig 72%-ra emelkedett. 
  • Gyömrőn is hasonló adatokról számolt be a Generali a Biztonságért Alapítvány: a telepítés előtt 54% volt a megállási hajlandóság, a telepítés után két héttel ez a szám 65%-ra ugrott, két hónappal később pedig 75% lett.
  • A tavalyi okoszebra-szavazás győztes városában, Szentendrén a nyári hónapokban adták át az okoszebrát. Két héttel az átadás előtt 51% volt a megállási hajlandóság, ám két héttel később ez a szám 68%-ra nőtt, 2 hónappal később pedig 71%-ra. 

 

 

 

A fenti adatokból is egyértelműen látszik, hogy az autósok számára is befolyásoló tényező a megálláskor az, hogy a gyalogátkelő feltűnőbb, észrevehetőbb legyen. A Generali idei kutatása is azt támasztja alá, hogy a lakosság nagy része (89%) szerint hasznos opció a zebrák láthatóbbá tételére az okoszebrák kialakítása, emellett pedig a szigorúbb szabályozás (82%) és magasabb pénzbírság (79%) sem elvetendő gondolat a magyarok szerint – különösen a nem vezetők nyilatkoztak úgy, hogy ezek segítenének a jelenlegi helyzeten.

 

Mi az az okoszebra?

 

A SafeCross okoszebra egy olyan közlekedésbiztonsági rendszer, amely az útburkolatban elhelyezett aktív LED prizmák segítségével a zebrára lépő járókelőre hívja fel a figyelmet. Tehát az okoszebra célja, hogy az adott átkelőhelynél a járművezetők mindig észleljék a gyalogosátkelést. A fényjelzés kizárólag addig tart, ameddig az áthaladás is, így a zebra csak indokolt esetben lép működésbe. 

 

A Generali a Biztonságért Alapítvány szívügyének tekinti a biztonságosabb közlekedés elősegítését, az elmúlt években közel 60 okoszebrát telepítettek országszerte, idén pedig várhatóan még Vásárosnamény, Sopron, Mohács, illetve Szeged városok gazdagodhatnak okoszebrákkal. 

 
 
 

Kapcsolódó cikkek

 

Belépés

 

 

Regisztráció