Az NMHH Internet Hotline-ja megjelenik az ENSZ Menekültügyi Főbiztossága kiadványaiban

Az ENSZ Menekültügyi Főbiztossága (UNHCR) két – egy a felnőttek és egy a fiatalok számára készült – kiadványa gyakorlati, a valós életből vett példákon keresztül mutatja be a menekülteket fenyegető online veszélyeket és védelmi stratégiákat. 

Az NMHH által fenntartott Internet Hotline tájékoztató és segítségnyújtó szolgálat munkatársai a bejelentéskezelés során szerzett tapasztalataikkal szakmai támogatókként közreműködtek a kiadványok létrehozásában. Az ukrán és angol nyelven megjelenő anyagokat – amelyek az UNHCR budapesti képviseletének „Safe Online” nevű, menekültek védelme érdében indított kampányához kapcsolódóan jelentek meg – több mint 4000 példányban terjesztik Magyarországon 19 partnerszervezet együttműködésével.

 

A háború elől menekülő ukrán gyermekek és felnőttek rendkívül kiszolgáltatott helyzetben érkeznek hazánkba. A menekültek a különböző közösségimédia-felületeken keresztül tájékozódnak arról, hogy hol és hogyan tudnak segítséget, munkalehetőséget és lakhatást találni. Ezeket a platformokat és a számukra létrehozott segítő csoportokat azonban sokan visszaélésszerűen használják. A nem megfelelően moderált és szűrt segítő csoportok táptalajul szolgálhatnak a menekült gyermekekkel és fiatal nőkkel szembeni szexuális visszaéléseknek, akik sérülékeny helyzetükből adódóan könnyen kizsákmányolás áldozataivá válhatnak. Ezért a szerkesztők a kiadványok tartalmi elemeinek összeállításánál konkrét, gyakorlatban előforduló eseteket és az ukrán fiatalokkal és felnőttekkel folytatott fókuszcsoportos beszélgetésekben elhangzott problémákat vették alapul.

 

 

A fiataloknak szóló kiadvány kiemelt figyelmet szentel az online behálózás, a szexting és a szexuális célú zsarolás veszélyeinek. Összegzi azokat az intő jeleket, amelyek segíthetnek a jelenségek felismerésében, majd fiktív chatbeszélgetéseken keresztül példákat is mutat. A felnőttek számára készült kiadvány a biztonságos munka- és szálláskeresés formáit részletezi, így bemutatja azt is, hogy hogyan ismerhető fel egy-egy gyanakvásra okot adó állás- vagy szálláshirdetés a közösségi médiában.

 

A kiadványok hátoldalán megjelenik az Internet Hotline internetes tájékoztató és segítségnyújtó szolgálat is, amely az online elérhető, jogsértő és kiskorúakra káros tartalmakról fogad bejelentéseket összesen nyolc kategóriában. A szolgálat a magyar mellett már angol nyelvű űrlapot is üzemeltet, így fogad és kezel is angol nyelvű bejelentéseket, amelyek akár menekültektől is érkezhetnek. Az Internet Hotline több közösségimédia-platformmal is partneri kapcsolatban áll az úgynevezett „Trusted Flagger” partnerségein keresztül, aminek köszönhetően az érintett szolgáltatók prioritásként kezelik az Internet Hotline-tól érkező bejelentéseket. A szolgálat elemzői minden esetben igyekeznek bejelentőiknek személyre szabott segítséget nyújtani, kiemelt figyelmet szentelve a kiskorú és a legsebezhetőbb személyektől érkező jelzéseknek. 

 
 
 

Kapcsolódó cikkek

 

Belépés

 

 

Regisztráció