Véget ért a nagy okoszebra-szavazás

A közeljövőben újabb magyar várost tesz biztonságosabbá a Generali a Biztonságért Alapítvány. A Generali alapítványa által indított és a Pearl Enterprises Kft. kivitelezésében megvalósuló SafeCross okoszebra projekt célja az volt, hogy 2023-ban ismét egy olyan magyar város gazdagodjon okoszebrával, ahol eddig még nem volt ilyen berendezés, ám a rendőrség baleseti statisztikái szerint szükség lenne rá. 

Ezért egy szavazás keretei között a Generali a Biztonságért Alapítvány arra kérte nyár közepén az embereket, hogy egy 7-es listából szavazzák meg a szerintük legveszélyesebb gyalogátkelőt, melyek mindegyike olyan városban található, ahol eddig még nem létesítettek okoszebrát a Generali a Biztonságért Alapítvány támogatásával. A téma fontosságát az is mutatja, hogy a 7 város gyalogátkelőire közel 50 ezer szavazat érkezett mindössze 2 hét alatt. 

 

Az autóvezetők 90 százaléka szerint a zebrák láthatóbbá tételére nagy szükség van

 

A Generali idén tavasszal egy reprezentatív kutatásban kérdezte a 18-65 év közötti hazai lakosságot a gyalogátkelőhelyek használatát illetően, és meglepő eredmények is születtek a kutatásból. A megkérdezettek közel háromnegyede szerint az autósok általában megállnak a zebrák előtt, ám a válaszadók 13 százalékának vélhetően sok a rossz tapasztalata: szerintük ugyanis nagyon ritkán állnak meg az autósok a gyalogátkelők közelében. Érdekesség, hogy a fiatalabb, 18-29 közöttiek látják úgy, hogy nem elég előzékenyek az autóvezetők: szerintük csak az autósok 66 százaléka ügyel a zebrák közelében való megállásra.

 

A kutatás arra is kereste a választ, vajon mi a döntő tényező a gyalogátkelő előtti megálláskor: a nem autóvezetők sokkal inkább gondolják, hogy azért nem engedik át a gyalogosokat a zebránál, mert nem érdeklik az autósokat a szabályok. Az autóvezetők viszont magasabb arányban érzik, hogy nehéz észrevenni a gyalogosokat.

 

De vajon mi lehetne megoldás arra, hogy jobban figyeljenek a gyalogátkelőn közlekedőkre az autósok? A javaslatok közül legnagyobb arányban (90%) a zebrák láthatóvá tételét (pl. okoszebra) éreznék hasznosnak a megkérdezettek, de a szigorúbb szabályozás (82%) és magasabb pénzbírság (79%) is jó opció lehet a válaszadók szerint. 

 

 

Mohács lett a 2023-as szavazás győztese, de Eger sem marad okoszebra nélkül

 

Idén ismét a magyarokon múlt, melyik hazai város gazdagodjon okoszebrával: egy két hetes online szavazás során volt lehetősége a hazai lakosságnak megszavazni, melyik városban készüljön el a következő okoszebra a Generali a Biztonságért Alapítvány támogatásával. 

 

A legtöbb voksot kapott helyszín a két hét alatt Mohácson, a Kossuth Lajos utca 95-97-nél lévő gyalogátkelő lett 24702 szavazattal, így a tervek szerint hamarosan itt is okoszebra segíti a biztonságos közlekedést. A szavazás nagy részében Mohács fej-fej mellett haladt Eger városával, ahol a Cifrakapu utca 138 alatti zebra 21665 szavazatot kapott. A szoros eredményre való tekintettel a Generali a Biztonságért Alapítvány a szavazás lezártával úgy döntött, hogy idén a második legtöbb szavazatot kapott zebrát is okoszebrává alakítja.

 

Utánuk jött, sok ezer szavazattal lemaradva Szolnok és Baja 1-1 gyalogátkelője. A számok jól mutatják, a biztonságos közlekedés bizony rengeteg embert érint: összesen 46943 szavazat érkezett a 7 zebra-helyszínre.

 

 

Átadták a 2022-es zebra-szavazás győztes helyszínén is az okoszebrát

 

Először 2021-ben hirdette meg a Generali a Biztonságért Alapítvány és a Pearl Enterprises Kft. azt a versenyt, melynek során olyan zebrákat kerestek, ahol veszélyes az átkelés. A legtöbb voks egy ózdi és egy váci zebrára érkezett, így a verseny nyereményeként a Generali és a Pearl Enterprises Kft. jóvoltából mindkét város gyalogos-átkelőhelye lassan két éve már okoszebraként működik. A tavalyi szavazást Szentendre nyerte, idén nyártól kezdve pedig már működik a szentendrei okoszebra is, segítve a sokkal biztonságosabb közlekedést. Így az országban immár közel 60 okoszebra létesítése történt meg az elmúlt években.

 

Mi az az okoszebra?

 

A SafeCross okoszebra egy olyan közlekedésbiztonsági rendszer, amely az útburkolatban elhelyezett aktív LED prizmák segítségével a zebrára lépő járókelőre hívja fel a figyelmet. Tehát az okoszebra célja, hogy az adott átkelőhelynél a járművezetők mindig észleljék a gyalogosátkelést. A fényjelzés kizárólag addig tart, ameddig az áthaladás is, így a zebra csak indokolt esetben lép működésbe. 

 

A Generali a Biztonságért Alapítvány szívügyének tekinti a biztonságosabb közlekedés elősegítését: a program elindítása óta több mint 100 millió forint értékben kerültek okoszebrák kiépítésre szerte az országban, többek között megyeszékhelyeken, például Kecskeméten, Szegeden, Székesfehérváron, Veszprémben vagy Zalaegerszegen, nyaralóhelyeken a Balaton partján, illetve a fővárosi agglomerációban.

 
 
 

Kapcsolódó cikkek

 

Belépés

 

 

Regisztráció