Rövidebb betöltési idő a DirectStorage technológiával

A DirectStorage a Microsoft API-típusú gaming fejlesztőknek és játékosoknak szánt szoftvere, amelyet arra terveztek, hogy segítse a játékok gyorsabb betöltését. Mivel viszonylag új technológiáról van szó, egyelőre még kevés olyan játék van a piacon, amely ezt használja. Az első ilyen az idén januárban érkezett Forspoken volt, az Overclock3D információi szerint pedig a Diablo IV lehet a második nagy PC-s játék, amely támogatja a DirectStorage-ot, és a Hunt: Showdown is még idén megkaphatja a frissítést. 

Folyamatosan várhatók a technológiával kompatibilis, új játékok, így a Kingston Technology, az olyan, DirectStorage rendszerrel jól együttműködő SSD tárolási megoldások gyártója, mint az NVMe és SATA SSD-k; azt tanácsolja a gamereknek, hogy már most kezdjenek el felkészülni a DirectStorage használatára.

A DirectStorage-ot néhány évvel ezelőtt az Xbox Series X/S-hez fejlesztette ki a Microsoft és ezt a technológiát alkalmazta az Xbox Series X Velocity architektúrájánál is, így könnyen adaptálható volt a Windows operációs rendszerre. A Windows 11 már automatikusan tartalmazza a tárhelyoptimalizálással és más játékfunkciókkal együtt, a PC-s játékosoknak azonban nem feltétlenül kell erre a verzióra váltaniuk csak azért, hogy élvezhessék a villámgyors töltési időket. A Microsoft új tárolási technológiája ugyanis nem csak ezen az operációs rendszeren érhető el, hanem a Windows 10 v1909 vagy újabb verzióival is kompatibilis. 

 

DirectStorage és NVMe

Az NVMe-tárhely jelenleg a leggyorsabb módja a játékok és az operációs rendszer betöltésének, de még mindig vannak szűk keresztmetszetek, amelyek hátráltatják ezt a teljesítményt. A modern játékok rendkívül összetettek, és emiatt sokkal több grafikus adatot, illetve hangfájlt kell betölteni ahhoz, hogy teljes mértékben és akár NVMe SSD-vel is élvezhessük őket, mint korábban. Ám a mostani tárolási API-k nincsenek optimalizálva a rendszeren áthaladó adattömegek kezelésére. A játékok adatait be kell tölteni az SSD-ről, elküldeni a RAM-ba, majd a processzornak ki kell tömörítenie azokat, mielőtt átadná őket a grafikus kártyára renderelés céljából. Ez nyomást gyakorol a CPU-ra, és lelassítja a rendszert, ami rossz élményt eredményez. 

Erre hoz megoldást a DirectStorage, amely az SSD-k által kínált, egyre növekvő sebességet aknázza ki a jobb játékteljesítmény elérése érdekében. Ez a technológia egyrészt a lemezelérés javítását, valamint a játékmenetek és a jelenetek közötti betöltési idő lerövidítését szolgálja. Egy PC-s játék gyorsabban betöltődik PCIe 4.0 NVMe SSD-vel, mint SATA-val, a DirectStorage pedig még tovább rövidíti a betöltési időt NVMe SSD használata esetén, mivel az adatok beolvasása és különböző fájlok elérése egy időben, párhuzamosan történik. Ez a rendszer lehetővé teszi, hogy az NVMe SSD akár egyetlen másodperc alatt (5000 MB/s sebesség esetén) közvetlenül a GPU-ba küldje az adatokat és azoknak ne kelljen a CPU-n is keresztülmenniük. A grafikus feldolgozó egység így nyugodtan, gyorsan, túlmelegedés nélkül dolgozik, villámgyorsan lerövidítve a játék közbeni töltési időket és jelentős erőforrásokat felszabadítva. 

A DirectStorage emellett abban is segít, hogy a játékok valósághűbbnek és nagyobb kihívást jelentőnek tűnjenek. A fejlesztők a technológia segítségével nagyobb felbontású textúrákat és részletesebb 3D objektumokat tervezhetnek anélkül, hogy túlterhelnék a processzort.

A PC-s játékok szerelmeseinek tehát a DirectStorage jelenti a hiányzó láncszemet, amellyel teljes mértékben kiaknázhatják a mai gyors SSD-k előnyeit. A játékosok számára lerövidül a betöltési idő, a fejlesztők pedig beépíthetik PC-s játékaikba a támogatást, így a játékok még vonzóbbá válnak a számítógépfelhasználók számára.

Hogyan használhatjuk ki gamerként a DirectStorage előnyeit? 

Először is győződjünk meg róla, hogy a rendszerünk alkalmas-e a technológia futtatására. Ha még nem, akkor javasolt PCIe 4.0 NVMe SSD-re frissíteni. Azoknak, akik komolyan veszik a játékidőt és extrém teljesítményt keresnek, érdemes legalább 7000 MB/s olvasási/írási sebességet biztosító modellt választaniuk. Ilyen például a Kingston FURY Renegade PCIe 4.0 NVMe SSD, ami a legújabb Gen 4x4 NVMe vezérlő és a 3D TLC NAND segítségével 7300/7000 MB/s maximális olvasási/írási sebességet és 1 000 000 IOPS (adatkérés [I/O] másodpercenként)* max. teljesítményt nyújt a kivételes játékélményhez. 500 GB és 4 TB közötti kapacitásváltozatokban érhető el, így rengeteg helyet biztosít a játék- és a médiatár számára.  Ha a memória frissítésére is szükség lenne a maximális teljesítmény kihasználásához, akkor a DDR5 memória kínálja az ideális megoldást, rendszertől függően. Ezzel a technológiával jóval stabilabb túlhúzás érhető el, mint a korábbi generációkkal. Régebbi rendszereknél a DDR4 is remekül optimalizálja a teljesítményt: a rendszerépítők vagy a szintlépésre vágyók számára tökéletes választás a Kingston FURY DDR4.

Fontos megemlíteni, hogy ha egy rendszer támogatja is a DirectStorage-ot, az még nem feltétlenül jelenti azt, hogy egyből működni is fog vele, ezért ennek használatához a játékfejlesztőknek is ehhez kompatibilis játékokat kell tervezniük. 

_____________________

* A kreatív játékfejlesztők szívesen illesztenek be sok-sok apró adatdarabkát a játékaikba, amelyeket aztán szeretnének monitoron/képernyőn megjeleníteni. Az ilyen adatkérések számát fejezi ki az IO vagy IOPS érték. A Kingston FURY Renegade PCIe 4.0 NVMe SSD akár egymillió ilyen kérést is kezel másodpercenként, a fejlesztők így szabadjára engedhetik a fantáziájukat.

 
 
 

Kapcsolódó cikkek

 

Belépés

 

 

Regisztráció